Drodzy Rodzice!
Drogi rodzicu w tym tygodniu będziemy rozmawiać o zwierzętach z wiejskiego podwórka. Na początek przeczytaj dziecku wiersz Stanisława Kraszewskiego „Na wiejskim podwórku”:
„Na wiejskim podwórku”
Stanisław Kraszewski
Na podwórko dumne matki prowadziły swoje dziatki:
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Każda prowadzi swoje dzieciątko!
Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka.
Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły.
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Każda zgubiła swoje dzieciątko!
Wtem gospodarz konną furką wjechał prosto na podwórko.
Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki.
Lamentują biedne mamy: „Co my teraz robić mamy?”.
Wtem z kryjówek wyszły dziatki, odnalazły swoje matki:
Krowę – łaciate cielątko,
Kozę – rogate koźlątko,
Owcę – kudłate jagniątko,
Świnkę – różowe prosiątko,
Kurkę – pierzaste kurczątko,
Gąskę – puchate gąsiątko,
Kaczkę – płetwiaste kaczątko,
Znalazło mamę każde dzieciątko.
Rodzicu porozmawiaj z dzieckiem na temat wiersza:
-Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu?
Zwróć uwagę, że nazwy zwierząt zostały zdrobnione np. świnka zamiast świnia.
Pobawcie się w zabawę. Rodzic mówi nazwę zwierzęcia zdrobniałą a dziecko podaje bez zdrobnienia np. świnka-świnia, kózka-koza itd.
-Co robiły zwierzęta w wierszu?
Rodzicu wyjaśnij dziecku znaczenie słowa „dziatki” (dawniej „dzieci”)
-Kogo prowadziła krowa?- cielątko
-Kogo prowadziła koza-koźlątko itd.
Rodzicu zwróć uwagę, że tutaj również autor wiersza posłużył się zdrobnieniami.
-Po co ludzie hodują zwierzęta gospodarskie?
- Rodzicu przygotuj kilka produktów np. mleko, ser biały, ser żółty, wędlina, jajka itd. Zadaniem dziecka jest wskazanie od jakiego zwierzęcia pozyskujemy dany produkt?
- Rodzicu zadaj dziecku zagadkę:
Mówią
o nim: przyjaciel człowieka,
na obcych zazwyczaj szczeka.
Co to za zwierzę, czy wiesz?
Tak oczywiście to jest … .
Oczywiście pies!:-) I właśnie psa wykonamy dziś techniką origami płaskie z koła.
Potrzebne nam będą:
- książka „Papierowe zabawy” z przedszkola. (str. 16)
- kartka kolorowego papieru (kolor wg. uznania)
- klej
Instrukcja:
- Wypychamy wszystkie kółeczka ze środka książki wskazane w instrukcji.
- Składamy je tak jak podano we wzorze (zdjęcie).
*Jeśli nie odebraliście jeszcze książek z przedszkola to można wykonać inną pracę plastyczną w temacie „zwierzęta z wiejskiego podwórka”. Można namalować lub narysować konia, krowę lub wykleić owcę np. watą itp. Można również wykonać wydzierankę. Możliwości jest mnóstwo. Dzieci na pewno coś wymyślą;-)
- Drogi rodzicu na koniec pobaw się z dzieckiem w zabawę „Dopowiedz i zrób:
Dopowiedz
i zrób – zabawa z rymami.
Rodzic mówi zdania, których zakończenia – słowa do rymu – dopowiada dziecko.
Dziecko wykonuje czynność, o której jest mowa w zdaniu.
Powiedz: prosię i podrap się po … nosie.
Powiedz: koń i wyciągnij do mnie… dłoń.
Powiedz: krowy i dotknij palcem … głowy.
Powiedz: króliczki i nadmij … policzki.
Powiedz: kaczuszka i dotknij łokciem …brzuszka.
Powiedz: psy i klaśnij raz, dwa, …trzy
W tym tygodniu proponujemy zabawy rozwijające mowę związane z tematyką „ Zwierzęta domowe”
„Dzień dobry dzieci”- zabawa powitalna
Dzień dobry dzieci dzieci
machają do rodziców
Słonko dla was świeci podnoszą ręce w górę, wkręcają żarówki
Ptaszek cicho śpiewa robią
dziobek z dłoni
Kołyszą się drzewa podnoszą ręce w górę i machają nimi na boki
Chmurka na niebie rysują
chmurkę
Macha dziś do ciebie dzieci
machają do rodziców
Wiatr leniwie wieje podnoszą
ręce w górę i machają nimi na boki
Motylek się śmieje kreślą
uśmiech na swojej twarzy palcem
” Dzień dobry zwierzątka- zabawa fabularyzowana usprawniająca narządy mowy (dzieci wykonują ćwiczenia narządów mowy)
Bardzo
wcześnie rano wszystkie zwierzęta jeszcze smacznie spały. Kogut i kury w
kurniku na grzędzie (oblizywanie czubkiem języka górnych zębów po
wewnętrznej stronie), krowa i koń w oborze (unoszenie języka za górne
zęby i cofanie go do podniebienia miękkiego), a piesek w budzie (język w
przedsionku jamy ustnej, oblizywanie górnych zębów).
Pierwszy obudził się kogut, wyskoczył z kurnika (szerokie otwieranie buzi i
wysuwanie języka nie dotykając o zęby), rozejrzał się po podwórku (kierowanie
języka w kąciki ust, przy szeroko otwartych ustach), wyskoczył na płot (unoszenie
języka nad górną wargę) i głośno zapiał – kukuryku!!
Głośne pianie koguta obudziło kury, które zawołały – ko – ko – ko!! Na
śniadanie kurki zjadły ziarenka (chwytanie ziarenek ryżu preparowanego wargami).
Obudził się też piesek, zaszczekał – hau hau, hau!! Pobiegał w koło
podwórka (usta szeroko otwarte, oblizywanie warg ruchem okrężnym).
Zmęczył się bardzo tym bieganiem i dyszy (wysuwanie szerokiego języka do
brody).
Wyszedł także ze swej kryjówki kotek i zamiauczał – miau, miau!! Wypił
mleczko z miseczki (wysuwanie języka nad dłońmi ułożonymi w kształcie
miseczki).
W chlewiku świnka zaczęła potrącać ryjkiem drzwi (wysuwanie warg do przodu
jak przy samogłosce u).
Krowa zaryczała – muu, muu!! A koń zaparskał, że też już nie śpi (parskanie,
kląskanie).
A ty co mówisz wszystkim rano, gdy się obudzisz? (dzień dobry).
”
W zagrodzie Małgosi”-bajka ortofoniczna E. Michałowskiej (dzieci
wymieniają zwierzęta i naśladują
wydawane przez nie odgłosy)
Wieczorem
w zagrodzie cioci Małgosi
każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: Hau, hau, hau.
Kotek miauczy: Miau, miau, miau.
Kura gdacze: Kod, ko, dak.
Kaczka kwacze: Kwa, kwa, kwa.
Gąska gęga: Gę, gę, gę.
Ona też chce najeść się.
Owca beczy: Be, be, be.
Koza meczy: me, me, me.
Indor
gulgocze: Gul, gul, gul.
Krowa ryczy: Mu, mu, mu.
Konik parska: Prr, prr, prr.
A pies warczy: Wrr, wrr, wrr.
I tak gra orkiestra ta gra,
aż Małgosia jeść im da.
Kończenie rymowanych zdań, np.
Cielę co językiem…(miele).
Przyszła koza do…(woza).
Wlazł kotek na…(płotek).
Pies zły szczerzy…(kły).
Wyszły w pole kurki trzy i gęsiego sobie…(szły).
To dla kotka jest miseczka pełna…(mleczka).
Kotek rozplątał babci…(motek).
Zabawa „Koniki”- masażyk (rodzic siada za dzieckiem i ilustruje ruchem treść wiersza, po czym następuje zmiana)
Brykał źrebak po łące. (opuszkami palców pukamy w plecy)
Świeciło słonko gorące. (rysujemy słoneczko)
Brykała też mamusia, (opuszkami obydwu rąk przebiegamy po plecach)
Tatuś i krewni tatusia.
Gdy się koniki zmęczyły, (kładziemy obie dłonie na plecach)
Na trawie się położyły.
Przypełzła do nich żmija (palcem wskazującym rysujemy żmiję)
Groźna żmija Wija.
-Synku, synku, wiejcie stąd,
kto nie zwieje, zrobi błąd.
-Iha-ha-konie zarżały (opuszkami palców przebiegamy po plecach)
I w stajence się schowały (chowamy dłonie pod pachami dziecka).
„Raba, raba”- zabawa
ruchowo-naśladowcza
Dzieci
stoją w kole:
Rama, raba 2 klaśnięcia w dłonie
dyc, dyc, dyc
3 uderzenia w kolana
Skacze koń przez płotki, hyc! wysokie podskoki
Ribi, ribi 2 klaśnięcia
w dłonie
cza, cza, cza 3 uderzenia w
kolana
Krowa czarne łaty ma. dotykanie się dłońmi po całym
ciele, od głowy do stóp
Rubu, rubu
2 klaśnięcia w dłonie
fi, fi, fi 3 uderzenia w kolana
Mała świnka robi kwi! kucanie
i formowanie z dłoni koła-ryjka, przykładanie go do ust
Rebe, rebe
2 klaśnięcia w dłonie
tyku, tyku
2 uderzenia w kolana
kogut pieje kukuryku! stanie
na jednej nodze z rozłożonymi rękoma
Ćwiczenia gimnastyczne według K. Wlaźnik
Cele: Doskonalenie zwinności, poprawnego czworakowania, oraz oceny kierunku. Ćwiczenia przeciw płaskostopiu.
Przybory : piłka
- ,,Kto umie słuchać”- dziecko bawi się piłeczką (podrzuca w górę, łapie, itp.) na sygnał umowny, zatrzymuje się nieruchomo, na drugi sygnał następuje znów zabawa z piłką.
- Ćwiczenie tułowia- rozkrok, skłon w przód, piłka w prawej ręce. Skłon w dół i toczenie piłki po podłodze z ręki do ręki. Po kilku ruchach wyprost i kilka rzutów piłki w górę.
- Ćwiczenia tułowia- skłony boczne. Siad skrzyżny, piłka w lewej ręce, prawa ręka na kolanie. Akcentowanie piłką o podłogę z coraz dalszym skłonem w lewo(blisko siebie, dalej i jeszcze dalej). Wyprost , podanie piłki górą do drugiej ręki. Kilka powtórzeń.
- Ćwiczenia mięśni grzbietu. Leżenie przodem(na brzuchu), toczenie piłki po podłodze z ręki do ręki z lekkim skłonie tułowia w tył. Po kilku ruchach, odpoczynek z piłką pod brodą.
- Czworakowanie. ,,Kotki bawią się piłeczka”- dziecko- kotek, toczy przed sobą piłeczkę idzie za nią czworakując (całe dłonie na podłodze, kolana lekko ugięte, pupa w górze). Na umówiony sygnał siadają skrzyżnie, podnoszą piłkę w górę , po chwili opuszczają w dół. Kilka powtórzeń.
- Ćwiczenie równowagi. Dziecko stoi jednonóż, przekłada piłkę z ręki do ręki pod kolanem nogi wzniesionej do góry( po każdym przełożeniu piłki, przenieść ramiona w bok). Ćwiczyć stojąc na przemian na prawej i na lewej nodze.
- Rzuty. W staniu lub w siadzie skrzyżnym swobodne rzuty piłką w górę i próby jej łapania.
- Skrętoskłony. Rozkrok , piłeczka na podłodze przy lewej stopie. Przetoczyć piłkę kilkakrotnie obiema rękami dookoła stopy lewej, a potem to samo dookoła prawej
- Podskoki. ,,Piłeczki”- dziecko odbija kilkakrotnie piłkę od podłogi, potem podskakuje obunóż w miejscu lub w różnych kierunkach razem z piłką.
- Ćwiczenia stóp. Siad skulny podparty(ręce oparte z tyłu o podłogę), piłka pod stopami. Toczenie piłki stopą aż do zupełnego wyprostu nogi w kolanie, i następnie przysuwanie jej do siebie. Ćwiczenia wykonujemy naprzemiennie raz lewą , raz prawą stopą.
- Siad skulny podparty, z kolanami rozchylonymi na zewnątrz, dziecko kłodzie piłkę między podeszwy stóp i stara się obracać ją jak najdłużej. Kilka powtórzeń.
- Ćwiczenie głowy. Włożyć piłeczkę pod podbródek i idąc nie wypuścić jej wcześniej niż nad przygotowanym pojemnikiem, do którego powinna wpaść.
- Na koniec rodzic wykonuje piłeczką masażyk pleców, nóg, rąk dziecka. Dziecko w leżeniu przodem. Polecam także muzykę relaksacyjną.
Porównywanie wysokości: niski, wysoki, niższy, wyższy, najniższy, najwyższy.
- Rodzic zaprasza dziecko do wspólnej zabawy w pokoju i proponuje mu:
- Stań obok mnie i popatrz na mnie. Jestem wyższy(a) od ciebie. Zaraz dowiemy się o ile.
- Stań proszę przy framudze drzwi, dosuń pięty, wyprostuj się a ja zaraz zaznaczę twój wzrost (mazakiem rysuje kreskę na framudze). Teraz odsuń się i popatrz. Jesteś tego wzrostu (pokazuje odległość od podłogi do narysowanej kreski). Proszę cię, abyś teraz zmierzył mnie… Przynieś taboret… Stanę przy framudze a ty zaznacz dłonią mój wzrost i mazakiem narysuj kreskę…
Wspólnie oglądają wyniki pomiarów i ustalają: kto jest wyższy, kto niższy. Pokazują o ile dorosły jest wyższy o ile dziecko jest niższe.
- Następnie rodzic proponuje:
- Rozejrzyj się dookoła i stań koło tego co jest w tym pokoju dla ciebie wyższe. Dziecko podchodzi do drzwi (szafy, regału itp.). Dorosły spogląda i potwierdza: – Tak, dobrze to zrobiłeś(aś), drzwi (szafa, regał itp.) są od ciebie wyższe.
- Rodzic zachęca dziecko do dalszego działania i proponuje:
- Stań teraz obok przedmiotów, które są od ciebie niższe.
Dla dziecka z reguły wydaje się to bardzo łatwe i natychmiast staje np. koło stołu, dłonią pokazuje na siebie i mówi: – Stół sięga mi dotąd.
- Dorosły proponuje przeniesienie zabawy do ogrodu. Bierze do ręki jakąś zabawkę, np. pluszowego misia i mówi:
- Mam w ręku misia. Ciekawy(a) jestem, co w naszym ogrodzie jest wyższe a co niższe od niego.
Dziecko najpierw wymienia obiekty wyższe od misia potem niższe a na końcu sprawdza czy dobrze odpowiedziało, przystawiając misia do różnych przedmiotów lub kładąc je obok niego.
- Zalecam powtarzanie tego zadania w różnych konfiguracjach celem utrwalenia przez dziecko.
Nauka piosenki Dziadek Lulka farmę miał
1. Słuchanie piosenki
2. Omówienie melodii. Czy piosenka jest wesoła czy smutna?
3. Rodzic czyta dziecku słowa piosenki.
Dziadek Lulka farmę miał i ja i ja o
na niej kury hodował i ja i ja o
Ref: i ko tu i ko tam
4. Dziecko śpiewa piosenkę naśladując odgłosy zwierząt
Ułóż nazwy zwierząt z podanych liter. Pierwsza litera zaznaczona jest zielonym kolorem. Zapisz poprawne nazwy.
okt -………
ruka -……….
pise -……….
waco -………
zako -………
awork-………
Zachęcamy, aby dzieci poćwiczyły czytanie w „Elementarzu sześciolatka ‘’ na str.118,119,120.
Propozycje ćwiczeń przygotowujących do czytania i pisania znajdują się na kartach pracy w załącznikach.