Temat kompleksowy:Zwierzęta wiejskie(04-08.05.2020r.)
Zabawa logorytmiczna ,,Kowboje” utrwalająca prawidłową artykulację samogłosek.
Drogi rodzicu usiądź z dzieckiem na dywanie w wygodnej dla was pozycji, a następnie przeczytaj tekst krótkiego opowiadania. Podczas czytania pokazuj dziecku czynności, które dziecko będzie po Tobie naśladować. Opowiadanie możesz przeczytać raz jeszcze, by dziecko samo spróbowało wykonywać ruchy, o których mowa jest w treści opowiadania.
,,…Dawno, dawno temu, na dzikim zachodzie żyli kowboje. Ich przygody można oglądać w filmach. Zajmowali się oni wypasem bydła na rozległych pastwiskach.
Rodzic | Dziecko |
Pewnego słonecznego dnia kowboje jak co dzień wyruszyli ze swymi stadami krów na prerię. | – siedzimy na dywanie i układając prawą i lewą dłoń w trąbkę muczymy: MUUUUU |
Pożegnali się ze swoimi dziećmi. | – cmokami i przesyłamy sobie nawzajem całusy |
Wsiedli na swoje konie. | – wstajemy i wykonujemy duży zamach prawą nogą, stajemy w rozkroku i uginamy kolana |
Najpierw przejechali przez bramę. | – układamy usta jak do głoski: ,,U”, i kląskając naśladujemy jazdę konną |
Potem przemknęli przez wąwóz. | – układamy usta jak do głoski: ,,A”, i kląskając naśladujemy jazdę konną |
Po kilku chwilach dotarli na prerię. | – układamy usta jak do głoski: ,,I”, i kląskając naśladujemy jazdę konną |
Konie bardzo się zmęczyły. | – naśladujemy jazdę konną kląskając i parskając na przemiennie |
Zachciało im się bardzo pić. | – mówimy: ,,IHAHA, IHAHA, IHAHA” |
Po chwili konie poczuły zapach wonnej trawy. | – wdychamy powietrze przez nos, a wydychamy przez usta |
Kowboje zatrzymali, więc swoje konie, które były już bardzo zmęczone. | – stajemy i mówimy: ,,PRRR, PRRR, PRRR” |
Konie z chęcią napiły się i zaczęły żuć smaczne siano. | – naśladujemy picie ruszając kilkakrotnie językiem z dołu do góry, a następnie naśladujemy żucie |
Kowboje też już zgłodnieli i zaczęło im burczeć w brzuchu. | – naśladujemy ruch schodzenia (wykonujemy duży zamach prawą nogą), potem siadamy i głaszcząc się po brzuchu mówiąc kilkakrotnie: ,,O, O, O” |
Gdy nadszedł wieczór rozpalili ognisko i poszli spać. | – dmuchamy w złączone ręce, ziewamy i chrapiemy |
Rano kowboje zwołali rozbiegane konie i pojechali przez prerię, wąwóz i bramę. | – mówimy przeciągając głoski: ,,E-O, E-O, E-O”, wstajemy, robimy zamach nogą i stajemy w lekkim rozkroku uginając kolana. Naśladujemy klaskanie układając usta najpierw jak do głoski: ,,I”, potem jak do: ,,A” a następnie jak do: ,,U”. |
Aż wrócili do domu i przywitali się ze swymi dziećmi. | -cmokamy i ślemy sobie nawzajem całusy |
Przeczytaj dziecku wiersz pt. ,,Śniadanie” E. Stadtmuller a potem porozmawiaj z nim na temat ,,Co nam dają zwierzęta?”.
Wiersz
E. Stadtmüller „Śniadanie”.
Jedźmy na wieś – daję słowo,
że tam można podjeść zdrowo.
Już od rana białą rzeką
wyśmienite płynie mleko.
Płynie do nas wprost od krowy,
serek z niego będzie zdrowy.
Kura chwali się od rana:
– Zniosłam jajko, proszę pana!
Proszę spojrzeć – to nie bajka.
Wprost od kury są te jajka!
Jeszcze tylko kromka chleba
i do szczęścia nic nie trzeba.
Rodzicu, podczas rozmowy zadaj dziecku następujące pytania:
- Dlaczego autor wiersza zachęca do wyjazdu na wieś?
- Z czego powstanie zdrowy serek?
- Czym chwaliła się kura?
- Jakie jeszcze inne zwierzęta można spotkać na wiejskim podwórku?
- Po co ludzie hodują zwierzęta, jakie ludzie maja z tego korzyści? (Rodzic uzupełnia wypowiedzi dzieci)
- Wymyśl i podaj przykład, do czego można wykorzystać: jaja, mleko, pióra, wełnę?
W podręczniku ,,Plac zabaw – księga zabaw” na str. 55 znajduje się ilustracja, którą można się posłużyć podczas rozmowy z dzieckiem.
Gradydaktyczna „Zwierzęce
memory”. (załącznik nr 1 i 2)
Rodzicu poproś dziecko, by wycięło obrazki przedstawione w załączniku nr 1. Następnie niech dziecko połączy w pary zwierzęta z ich domami. Niech dziecko podzieli ich nazwy na sylaby a następnie niech rodzic to zrobi a dziecko powie, co usłyszało. Poproś dziecko, by spróbowało powiedzieć, co słyszy na początku każdego wymawianego przez Ciebie wyrazu, a potem, co słyszy na końcu każdego wyrazu. W kolejnym etapie zagrajcie wspólnie w grę odnajdując właściwe pary.
Zabawa matematyczna ,,Długie, czy krótkie?”.
Zadania do wykonania:
- Zaproponuj dziecku zmierzenie pomieszczeń w domu. W tym celu przedyskutuj z dzieckiem, w jaki sposób możecie to wspólnie zrobić, czym mierzyć. Do wyboru podaj mu trzy miary: dłoń, stopa, krok (przed każdym mierzeniem zademonstruj najpierw dziecku, w jaki sposób właściwie mierzyć wybraną przez nie miarą). Możecie zmierzyć jedno lub więcej pomieszczeń i je ze sobą porównać orazokreślić, które jest większe, a które mniejsze, dłuższe lub krótsze. Możecie ,,użyć” dłoni, stóp lub kroków zarówno dziecka jak i Twoich Rodzicu. Niech dziecko zastanowi się nad różnicą wyników, z czego one wynikają (chodzi tu o różnice w wielkości waszych dłoni, stóp, kroków- możecie je ze sobą porównać).
- Następnym obiektem do zmierzenia będzie parapet i kaloryfer. Czy można go zmierzyć krokami a może stopa za stopą? Zapewne dziecko dojdzie do wniosku, że najlepiej sprawdzi się w tym celu dłoń. Porównaj z dzieckiem ich długości.
- Kolejnymi przedmiotami, które możecie razem zmierzyć są wybrane przez dziecko zabawki (niech nie będą zbyt małe). Niech dziecko przeliczy ich ilość, wybierze odpowiedni sposób miary i zmierzy przedmioty?Następnie niech ułoży określi ich wielkość i ułoży je od największej do najmniejszej i na odwrót. Pamiętajcie, by układać je i liczyć od lewej do prawej. Rodzicu poproś by po lewej stroni położyło większe zabawki a po prawej mniejsze. Na koniec niech dziecko porówna wielkość powstałych zbiorów.
Osłuchanie z piosenką pt. ,,Idziemy do zoo”
Rodzicu skopiuj powyższy link i posłuchaj z dzieckiem piosenki. Następnie porozmawiaj z dzieckiem na temat wysłuchanej piosenki. Zapytaj,o czym ona jest orazjaka jest jej melodia i tempo: wesoła, czy smutna, szybka, czy wolna? Poproś dziecko, by kołysało biodrami na boki, gdy będzie słyszało zwrotkę piosenki a gdy usłyszy refren podskakiwało jak piłeczka. Możecie wspólnie słuchać inaśladować ruchy zwierząt z piosenki.
Praca plastyczna ,,Kurka z podwórka”- techniką wydzierania.
(załącznik nr 3 – sylweta kury, załącznik nr 4 – wzór pracy do wykonania)
Rodzicu
przygotuj następujące rzeczy: kartka z sylwetą kury, klej, kolorowy papier
kolor dowolny (to zależy, jakiego koloru kurę dziecko chce stworzyć), kolorowe
kredki. Rozpocznij pracę od rozmowy z dzieckiem na temat wyglądu kury i jej
cech charakterystycznych. Następnie pokaż mu jak będzie wglądała praca, którą będzie
wykonywało. Zapytaj, jakie narzędzia potrzebne będą do wykonania zadania.
Zadaniem dziecka jest wyklejenie rysunku wydzierankami z kolorowego papieru.
Kolejnym krokiem, gdy już cała kura będzie pomalowanie kredkami dzioba,
grzebienia i nóg. Jeżeli dziecko ma ochotę, może dorysować, np. trawę, ziarno,
chmury, słońce, itp.
Zestaw ćwiczeń i zabaw ruchowych w utrudnionych warunkach wg KazimieryWlaźnik
Dziecko chodzi na palcach we wspięciu, na umówiony z rodzicem sygnał biegnie we wspięciu na palcach
,,Idzie rak nieborak”- dziecko spaceruje w tył na płaskich stopach, gdy usłyszy klaśnięcie powoli biegnie w tył
,,Spacer po linie”- zabawa z elementem równowagi. Dziecko ma za zadanie chodzić po linii prostej i łamanej:
a) iść prosto stopa za stopą po skakance (linii, lince),
b)przejść krętą linią stopa za stopą po ślimaku ułożonym ze skakanki,
c) iść najpierw do przodu stopa za stopą z zamkniętymi oczami a następnie do tyłu z zamkniętymi oczami (Rodzic asekuruje dziecko, może je trzymać za rękę)
d) chodzenie w bok przy skakance ze skrzyżowaniem nóg (stojąc równolegle przy skakance, przechodzić, np., gdywzdłuż prawej stopy leży skakanka, to pierwsza przechodzi stopa lewa będąca dalej od przeszkody
e) przekraczanie przeszkód (np. poduszka, ławka, pudełko, itp.) z wysokim unoszeniem nóg.
,,Zagubiona owieczka”- zabawa ruchowa rozwijająca percepcję słuchową.
Dziecko wciela się w rolę ,,Mamy owcy”, która szuka swojego dziecka. Zagubione jagniątko może znaleźć po dźwięku dzwoneczka, który ma na szyi. Rodzic zasłania dziecku oczy, np. szalikiem, bądź chustą. Odchodzi na pewna odległość i dzwoni dzwoneczkiem, lub uderza patyczkami, kredkami, łyżkami (można użyć dostępnych przedmiotów, które wydadzą dźwięk słyszalny dla dziecka). Dziecko nasłuchuje źródła dźwięku i próbuje złapać zaginioną owieczkę. Zabawę można powtórzyć kilkakrotnie. Należy pamiętać o odpowiednim przygotowaniu do zabawy- usunąć przeszkody.
Zabawa słownikowa,,Jedziemy na wycieczkę”.
Zabawę zaczynamy mówiąc „jedziemy na wycieczkę i
zabieramy…”. Wymyślamy i wymieniamy na zmianę z dzieckiem rzeczy, jakie
zabieramy na wycieczkę powtarzając przy tym już te wcześniej wymienione, np.
Rodzic: „Jedziemy na
wycieczkę i zabieramy plecak”
Dziecko: „Jedziemy na
wycieczkę i zabieramy plecak i namiot”
Rodzic: „Jedziemy na
wycieczkę i zabieramy plecak, namiot i piłkę”
Dziecko: „Jedziemy na
wycieczkę i zabieramy plecak, namiot, piłkę i koc” itd.
,,Wymarzone miejsce”- ćwiczenia grafomotoryczne zainspirowane zabawą ,,Jedziemy na wycieczkę”.
Rodzicu, poproś dziecko, by narysowało miejsce, do którego chciałoby się wybrać z Tobą na wycieczkę.
Zabawa ruchowa
organizacyjno- porządkowa ,,Gąski do domu”.
Rodzic wciela się w rolę mamy gęsi, która nawołuje swoje dzieci do domu.
Dziecko, zaś wciela się w rolę dziecka gęsi. Dziecko porusza się w dowolnym
kierunku na dywanie a gdy usłyszy wołanie ,,…Gąski, gąski do domu!…”
przybiega i przytula się do Rodzica.
Wykaz załączników:
- Załącznik nr 1 – gra memory cz.1
- Załącznik nr 2 – gra memory cz.2
- Załącznik nr 3 – sylweta kury do pracy plastycznej
- Załącznik nr 4 – wzór pracy plastycznej do wykonania
Piosenki po angielsku