Propozycje zabaw i ćwiczeń dla 6-latków

15 kwietnia 2020

PRACA PLASTYCZNA „ZAJĄCZEK”

  1. Rodzicu przeczytaj dziecku wiersz Olgi Adamowicz pt. „Wielkanoc” (Można wykorzystać ilustracje do wiersza wydrukowane lub na monitorze komputera).

„Wielkanoc”

Wielkanocny baranek zamieszkał w koszyku,
Kolorowych jajek jest też w nim bez liku.
I smaczna szyneczka gotowa do święcenia,
Jeden drugiemu składa dziś życzenia.
Wielkanocne święta, o nich każdy pamięta,
Serce się raduje, uśmiech dziś króluje.
Dzwonimy do bliskich, kartki wysyłamy,
Choć mieszkają daleko, to o nich pamiętamy.
Do wspólnego śniadania z rodziną siadamy,
To, co poświęcone z koszyczka zjadamy.
Poniedziałek Wielkanocny to świąt drugi dzień,
Wszystkie dzieci już czekają, by móc wodą polać się.
Bo to przecież śmigus-dyngus – dużo wody trzeba,
Oby tylko nas nie skropił, jakiś deszczyk z nieba.
Wszystkim dużym i tym małym składamy życzenia,
Zdrowia, szczęścia i radości, niech Wam uśmiech w sercach gości,
Niech Wam jajeczko dobrze smakuje, a bogaty zajączek prezentami obdaruje.
WESOŁYCH ŚWIĄT!

Autor: Olga Adamowicz

  • Porozmawiaj z dzieckiem na temat treści wiersza:
  • Co znajdowało się w koszyku wielkanocnym?
  • Co robią ludzie przy okazji Świąt Wielkanocnych?
  • W jaki sposób możemy złożyć życzenia bliskim jeśli nie możemy się z nimi zobaczyć?
  • Jakie potrawy jemy podczas Śniadania wielkanocnego?
  • Jaka tradycja dotyczy poniedziałku Wielkanocnego? Jak inaczej go nazywamy?
  • Rodzicu zaproś dziecko do wykonania Zajączka Wielkanocnego ale zanim przystąpicie do pracy, niech dziecko odpowie na pytanie:
  • Kto podczas Świąt Wielkanocnych rozdaje dzieciom prezenty?

Oczywiście zajączek wielkanocny! Zapraszamy do wykonania prostego ale efektownego zajączka wielkanocnego. Potrzebne nam będą:

  • Kolorowa kartka papieru (jeśli nie macie można pokolorować kredkami)
  • Ołówek
  • Kolorowe flamastry
  • Dziecko odrysowuje swoją dłoń
  • Wycina odrysowaną dłoń
  • Pogłębia wycięcia między małym palcem i serdecznym tak aby było tak głębokie jak między kciukiem a palcem wskazującym
  • Zaginamy kciuk i mały palec
  • Odcinamy palec środkowy
  • Dorysowujemy flamastrem uszy oczy noc wąsy
  • Na oddzielnej kartce rysujemy kredkami lub farbami łączkę i przyklejamy zajączka do kartki.

GOTOWE!

ZABAWY Z PIOSENKĄ ,,MASZERUJE WIOSNA” (propozycje):

1. Dziecko nuci melodię piosenki mormorando, następnie na sylabach: ja, jo, ju, je, jy (rodzic pokazuje i zmienia sylaby, a dziecko odczytuje je i śpiewa)

2. Śpiew piosenki z „uatrakcyjnieniami” typu: śpiew raz głośno, raz cicho, wesoło-smutno, wolno-szybko.

3. Śpiew tylko zwrotek lub tylko refrenów, a pozostałą część tylko słuchamy.

4. Układ ruchowy do piosenki (dziecko ilustruje dowolnym lub ustalonym ruchem treść piosenki).

5. „Muzyczna loteryjka”

Dzieci tańczą dowolnie w rytm muzyki. Rodzic co jakiś czas wyłącza muzykę, a jedno z dzieci wyciąga z pojemnika  (może to być kapelusz, pudełko, koszyczek)  los i odczytuje polecenie, według którego dzieci tańczą po ponownym włączeniu muzyki np.

– tańczymy jak motylki,

– tańczymy machając “skrzydełkami”,

– tańczymy trzymając się za kolana,

– tańczymy klaszcząc nad głową

– tańczymy na palcach,

– tańczymy na parzącej podłodzeitp.

Po wykonaniu  jednego polecenia wyciszamy muzykę i wyciągamy kolejny los.

            Drodzy Rodzice! W tym tygodniu zapraszamy Was do przeprowadzenia z dziećmi zabaw badawczych z jajkiem.

EKSPERYMENTY Z JAJEM, CZYLI 6  POMYSŁÓW NA DOŚWIADCZENIA Z DZIEĆMI!

            Co było pierwsze? Jajko czy kura? Podobno sam Arystoteles szukał odpowiedzi na to pytanie. Niestety raczej nie znalazł, skoro uczeni nadal się nad tym głowią. Dlatego zostawmy szukanie odpowiedzi mądrym głowom, a sami skupmy się na innych równie trudnych pytaniach dotyczących samego jajka. Czy uda się przecisnąć jajko przez wąską szyjkę butelki? Albo jak zachowuje się jajko włożone do octu, kawy czy coli? W przeciwieństwie do Arystotelesa, my na swoje pytania znajdziemy odpowiedzi! Zapraszamy Was zatem na przegląd eksperymentów pełnych jaj!

1.O obrotach  jajek

            Badania prawie naukowe rozpoczynamy od przygotowania dwóch jajek – surowego i ugotowanego. Mali badacze mogą sprawdzić, które z jaj jest cięższe, czy są takiej samej wielkości i czy wydają jakiś dźwięk ,gdy się nimi potrząśnie .  Pierwszą serię badań zakończcie wyścigiem jaj! Zasady wyścigu są proste, wystarczy po wypowiedzeniu hasła: „do kręcenia … gotowi … start!” zakręcić jajkami i sprawdzić, które z jajek kręci się szybciej i dłużej. Odpowiedzi warto oczywiście zapisać! A gdyby, któreś z jaj „niechcący” spadło Wam ze stołu, możecie … z łatwością przejść do kolejnego eksperymentu!

2.Jak oddzielić żółtko od białka?

            Do tego zadania potrzebujemy plastikowej butelki. Trzymamy ją nad jajkiem, lekko naciskamy plastik, by wypuścić powietrze i jednocześnie wessać żółtko do środka. Wtedy szybko podnosimy, by żółta część nie uciekła nam z powrotem, tylko przekładamy do drugiej miski!  Warto pozwolić dzieciom spróbować! Nie dość, że to świetna zabawa, to równocześnie dobre ćwiczenie dla paluszków.

3.Jajko w butelce

            A co z ugotowanym jajem, które zostało nam z pierwszego eksperymentu? Obierzmy je ze skorupki, a potem spróbujmy  wcisnąć do szklanej butelki. Niestety bez powodzenia! Mali badacze uznają, że to się nie uda, ale nie mają  racji! Bo wystarczy, by podszedł tata  (lub mama)z zapałką, wrzucił ją do butelki, a postawione na niej jajko w magiczny sposób wpadło do środka . A teraz poszukajmy pomysłu na to jak je teraz wyciągnąć z butelki!

4.Jajko w solance

            Kolejnym naszym celem jest sprawdzenie, czy jajko potrafi pływać!Niestety,mimo dużej siły perswazji – opada na dno. Wtedy należy wyjąć jajko, a do wody dosypać  soli, a potem jeszcze więcej soli i jeszcze więcej (w sumie 10 łyżek). Wkładamy  jajko ponownie i okazuje się, że teraz pięknie pływa przy powierzchni!

 5.Co łączy jajko i zęby?

            Zęby, podobnie jak skorupki jajek zawierają wapń. Aby sprawdzić ,jaki osad pozostaje na zębach po wypiciu zbyt dużej ilości coli, herbaty czy kawy, należy w podanych płynach zanurzyć  surowe jajka i zostawić na 24 godziny. Na wszystkich skorupkach  pojawią się plamy i przebarwienia! Eksperyment pewnie szybko skończy się tym, że pobiegniecie wyszorować zęby , mimo że tego ranka nie piliście coli, kawy, ani herbaty !

6.Jajko w occie

             Czy macie ochotę  prześwietlić jajko? Ale jak to zrobić, gdy przez skorupkę nic nie widać? Trzeba zanurzyć jajko w occie. Po 24 godzinach, uzyskamy efekt, na jakim nam zależało! Pozbędziemy się skorupki! Teraz mali badacze mogą spokojnie przyjrzeć się wnętrzu surowego jaja, a nawet trochę nim porzucać. Jak skończy się ta zabawa, przekonajcie się tutaj:

            Chętnym dzieciom proponujemy, aby -z pomocą rodziców- nauczyły się na pamięć krótkiego fragmentu wiersza E. Stadtmullera pt. ”Nieznośne jajo”

”Nieznośne jajo”

”Uciekło jajeczko

kokoszce z kurnika.

Toczy się prędziutko,

przed mamą umyka.

-Czekaj!-woła mama.

-Pozwól się wysiedzieć!

Pod moim skrzydełkiem

będzie ci jak w niebie.”

            Zachęcamy również, aby dzieci poćwiczyły czytanie tekstów z ostatnio poznanymi literkami (ł, j) na kartach pracy w ”Elementarzu sześciolatka” (str.101,102,106, 107) oraz wykonały ćwiczenia grafomotoryczne przygotowujące do pisania.

Zabawy metodą Ruchu Rozwijającego W. Sherborne dla rodziców i ich dzieci.

Cele: kształtowanie poczucia bezpieczeństwa, akceptacji samego siebie, swojego ciała

Poznawanie własnego ciała i odkrywanie własnych możliwości , kształtowanie więzi z rodzicami.

Przebieg  zabaw:

Ćwiczenia wstępne

Przywitanie się : dzień do-bry (uderzamy dłońmi o podłogę, dłońmi o kolana, klaszczemy ,klaszczemy nad głową, witają się nasze ręce, głowy, stopy, plecy, itd.)

Ćwiczenia ,,z” w parch

  • ,, Lustro”- rodzic i dziecko siedzą naprzeciwko siebie, dz. Wykonuje dowolne ruchy, gesty, wykorzystuje mimikę twarz, rodzic naśladuje ruch Dz.- następuje zmiana ról
  • Dz. Leży na podłodze, rodzic turla go w różne strony- zmiana ról
  • ,,Naleśnik”- dz. Leży na plecach, na podłodze, R.,, zawija go w naleśnik, smaruje dżemem, posupuje cukrem, kroi” – zmiana ról
  • Dz. i R. siedzą na podłodze w siadzie prostym, opierają się o siebie plecami, Dz. pcha plecami rodzica- zmiana ról
  • ,,Wóz”- R. ciągnie za kostki Dz., które leży na plecach
  • Dz. siada przy nodze R. , obejmuje ją rękoma, ten powoli  idzie ciągnąc Dz.
  • ,,Fotelik”- R. w siadzie skrzyżnym, Dz. siada opierając się plecami o R., kołysanie Dz. przy dźwiękach muzyki klasycznej, relaksacja
  • ,,Tunel”- R. w klęku podpartym, Dz. przechodzi pod R.( na kolanach, pełzając, czołgając się… )
  • Prowadzenie niewidomego- R. ma zamknięte oczy, Dz. prowadzi go po pokoju- zmiana ról
  • ,,Krokodyl”- R. leży na brzuchu, Dz. kładzie się na niego tak, by brzuchem dotykać pleców R.- R wozi Dz. po pokoju

Ćwiczenia ,,przeciwko” w parach

  • Dz. zwija się w kłębek, R. próbuje go ,, rozwinąć”- zmiana ról
  • Dz. siedzi mocno podparte na podłodze, R. próbuje go przesunąć- zmiana ról

Ćwiczenia ,,razem” w parach

  • Siedząc przodem do siebie i trzymając się mocno za ręce, Dz. kładzie się na plecach , R. przyciąga go do siebie
  • Stojąc przodem do siebie i trzymając się mocno za ręce, palce stóp ćwiczących złączone, Dz. odchyla się od R.
  • Stojąc R. ugina kolana( do przysiadu), Dz. z pomocą staje na udach R., trzymając się mocno za ręce, Dz. odchyla się do tyłu
  • Dz. stoi tyłem do rodzica, nie odrywając nóg od podłogi, ,,upada” na ręce rodzica
  • ,,Mała karuzela”-R. obejmuje rękoma Dz. które stoi przed  nim 9R splata dłonie na wysokości klatki piersiowej Dz.) R unosi Dz. w do góry i obraca się z nim wokół własnej osi (kilka obrotów w prawo i w lewo) jednocześnie podwyższając lub obniżając  lot trzymanego Dz.

Na zakończenie wykonujemy dziecku przy muzyce relaksacyjnej masaż całego ciała Dz. leży przodem ( na brzuchu) R. – recytuje wierszyk jednocześnie wykonując masaż.

Przykładowy wierszyk

Słońce świeci ( masujemy otwartymi dłońmi plecy). Pędzą konie  (oklepujemy plecki). Idą słonie po betonie (stukamy piąstkami). Idzie pani na szpileczkach (stukamy w plecki palcami wskazującymi). Płynie wąska rzeczka (głaszczemy plecy jedną ręką i robimy slalom). Pada deszczyk (udajemy że gramy na pianinie). Przeszedł dreszczyk ? ( rysujemy znak zapytania). Następnie zamieniamy się rolami.

Propozycje zabaw i ćwiczeń dla 3-latkówPropozycje zabaw i ćwiczeń dla 3-latków