Propozycje zabaw i ćwiczeń dla 6-latków

8 czerwca 2020

Drodzy Rodzice i Dzieci!

            W tym tygodniu chcemy zaproponować Wam temat ‘’Książka moim przyjacielem’’.

Oto nasze propozycje zabaw:

  • Przeczytajcie dziecku  opowiadanie pt. ‘’Jak powstaje książka?
  • „Jak powstaje książka?”-Magdalena Tokarczyk

Dzisiaj się dowiemy jak książki powstają

I jaką drogę do nas przemierzają.

Gdy pisarz ma już pomysł na książkę, to jest już dobry początek. Wszystko dokładnie zapisuje, a w jego rękopisie znajdziemy wiele notatek. Potem wystarczy dokładnie pomysły na komputerze przepisać. Ale na tym nie koniec, musicie jeszcze dalej mnie posłuchać…

Całymi godzinami, dniami, a czasem miesiącami dzieło swe pisarz dopracowuje,

a gdy jest już gotowe wydawcy go prezentuje.

W wydawnictwie dużo pracy zatem mają,

bo książkę pisarza dokładnie przeglądają, sprawdzają…

Recenzent poprawki nanosi sprawnie ,

a ilustratorzy obrazki do książki rysują ładnie.

Gdy książka jest już gotowa, pora na drukowanie.

W wielkiej drukarni maszyny rozpoczynają drukowanie

i tak tysiące książek powstanie, które do księgarni pozostanie wydawcy już rozesłanie.

W księgarni książkę możemy zakupić ,a w bibliotece możemy ją wypożyczyć.

Lecz gdy ją już przeczytamy, to w kąt nie rzucamy, ale na półkę ładnie odkładamy.

  • Porozmawiajcie z dzieckiem na temat tekstu oraz ilustracji (w załączniku),wyjaśnijcie trudne słowa i poproście ,aby dziecko ułożyło obrazki zgodnie z chronologią wydarzeń -autor, ilustrator, introligator (oprawia książki), drukarnia, księgarnia, biblioteka .Zachęćcie dziecko, aby opowiedziało , jak powstaje książka.
  • W celu utrwalenia wiadomości obejrzyjcie z dzieckiem film edukacyjny pt. ‘’Jak powstaje książka ilustrowana?’’ Znajdziecie go tutaj:

  • Zaproponujcie dziecku, aby posłuchało wiersza O. Adamowicz pt. ‘’Smutna książeczka’’

„Smutna książeczka”

Pewnego dnia ze swej półeczki,
skoczyły na ziemię wszystkie książeczki.
Razem tańczyły, razem śpiewały,
I bardzo dobrze się rozumiały.
Lecz jedna książeczka w kącie została,
taka samotna i taka mała.
Bo wczoraj Basia, jedna z dziewczynek,
karteczki z niej powyrywała
i długopisem strony popisała.
Cichutko w kącie książeczka płakała,
bo do czytania się nie nadawała.
Pamiętajcie zatem dzieci kochane,
że książeczki chcą i lubią być szanowane.

  • Zapytajcie dziecko, co można zrobić, aby książeczki nie były smutne. Ustalcie wspólnie zasady korzystania z książek (przykład znajduje się w załączniku).
  • Zabawa  „Tworzymy własną bajkę”

 Przygotujcie trzy pudełka, do jednego włóżcie zapisane słowa – tytuły książek, imiona głównych bohaterów, nazwy bajkowych miejsc.

 W drugim, większym pudle zgromadźcie rekwizyty, które występują w znanych Wam bajkach – mogą być rzeczywiste lub narysowane (wydrukowane).

 W trzecim pudełku przygotujcie przedmioty codziennego użytku – podstawka do jajek, patelnia, worek do prania delikatnych rzeczy, ołówek, piórka, kamienie, etc.

 Z zamkniętymi oczami po kolei każdy z Was losuje po jednym przedmiocie z każdego pudełka i układa swą opowieść. Małym dzieciom można pomóc rozpoczynając: dawno, dawno temu, żyła sobie… która…

  • Dodatkowe karty pracy i kolorowanki rozwijające sprawność manualną dziecka znajdują się w załącznikach.

Wykonanie zadań matematycznych z wykorzystaniem umiejętności liczenia, dodawania i odejmowania, posługiwania się cyframi.

Cele operacyjne:

 – dziecko rozwiązuje zadania tekstowe, wyznacza wynik dodawania i odejmowania.

  • Rodzic pokazuje dziecku różne obrazki i układa do nich zadania. Każde zadanie powtarza po dwa razy. Dziecko może używać fasolek, guzików lub innych przedmiotów (liczmanów) do liczenia. Potrzebne będą również kartoniki z cyframi od 0 do 10.
  • Dorosły proponuje dziecku następujące zadania:

Zadanie I

Nad łąką latały cztery kolorowe motyle (rodzic układa cztery obrazki przedstawiające motyle). Po chwili przyleciały jeszcze trzybiałe motyle (rodzic dokłada trzy obrazki przedstawiające np. bielinka kapustnika). Ile motyli lata razem nad łąką?

Zadanie II

W ogrodzie Agaty rosło dziesięć tulipanów: pięć czerwonych i pięć żółtych (rodzic układa dziesięć obrazków przedstawiających tulipany, po pięć każdego koloru). Agata zerwała cztery czerwone tulipany (rodzic zbiera cztery obrazki przedstawiające czerwone tulipany).
Ile tulipanów zostało w ogrodzie? (rodzic powtarza treść zadania)

Zadanie III

Mama włożyła do wazonu trzy czerwone tulipany (rodzic pokazuje kartonik z odpowiednią cyfrą). Po chwili dołożyła jeszcze cztery żółte tulipany (rodzic pokazuje kartonik z odpowiednią cyfrą) Ile tulipanów jest teraz w wazonie? (dziecko układa obrazki zgodnie z treścią zadania). Rodzic prosi, by dziecko położyło obok obrazków kartonik z cyfrą wskazującą, ile jest tulipanów w wazonie.

Zadanie IV

Nad stawem skakało dziesięć żabek (rodzic pokazuje dziesięć kartoników z żabkami), sześć żabek skoczyło do wody (rodzic chowa 6 kartoników). Ile żabek zostało na brzegu? (rodzic zasłania kartoniki i powtarza zadanie). Dziecko pokazuje wynik na kartoniku z cyfrą.

Zadanie V

Na gałęzi siedziało dziewięć wróbli (rodzic pokazuje dziewięć kartoników z wróblami). Odleciały cztery wróble (rodzic chowa cztery kartoniki). Ile wróbli zostało na gałęzi? Dziecko wynik pokazuje na kartoniku z cyfrą.

Nauka piosenki ,,Miś Gregor i wiosna”

Przebieg zabaw według nagrania, potrzebne będą domowe instrumenty perkusyjne drewniane łyżki lub kredki, pokrywki garnki itp.

,,Mis Gregor i wiosna”

Całą zimę smacznie spałeś,

w ciepłym futrze ciepło miałeś,

teraz misiu obudź się.

Bo po zimie przyszła wiosna,

a z nią bazie na gałązkach,

ciepłe słonko śpiew skowronka.

Misiu przyszła wiosna.

Zabawy metodą Ruchu Rozwijającego W. Sherborne dla rodziców i  dzieci.

Cele: kształtowanie poczucia bezpieczeństwa, akceptacji samego siebie, swojego ciała

Poznawanie własnego ciała i odkrywanie własnych możliwości , kształtowanie więzi z rodzicami.

Przebieg  zabaw:

Dz.- dziecko

R. – rodzic

Ćwiczenia wstępne

Przywitanie się : dzień do-bry  (uderzamy dłońmi o podłogę, dłońmi o kolana, klaszczemy ,klaszczemy nad głową, witają się nasze ręce, głowy, stopy, plecy, itd.)

Ćwiczenia ,,z” w parch

  • ,, Lustro”- rodzic i dziecko siedzą naprzeciwko siebie, dz. Wykonuje dowolne ruchy, gesty, wykorzystuje mimikę twarz, rodzic naśladuje ruch Dz.- następuje zmiana ról
  • Dz. Leży na podłodze, rodzic turla go w różne strony- zmiana ról
  • ,,Naleśnik”- dz. Leży na plecach, na podłodze, R.,, zawija go w naleśnik, smaruje dżemem, posupuje cukrem, kroi” – zmiana ról
  • Dz. i R. siedzą na podłodze w siadzie prostym, opierają się o siebie plecami, Dz. pcha plecami rodzica- zmiana ról
  • ,,Wóz”- R. ciągnie za kostki Dz., które leży na plecach
  • Dz. siada przy nodze R. , obejmuje ją rękoma, ten powoli  idzie ciągnąc Dz.
  • ,,Fotelik”- R. w siadzie skrzyżnym, Dz. siada opierając się plecami o R., kołysanie Dz. przy dźwiękach muzyki klasycznej, relaksacja
  • ,,Tunel”- R. w klęku podpartym, Dz. przechodzi pod R.( na kolanach, pełzając, czołgając się… )
  • Prowadzenie niewidomego- R. ma zamknięte oczy, Dz. prowadzi go po pokoju- zmiana ról
  • ,,Krokodyl”- R. leży na brzuchu, Dz. kładzie się na niego tak, by brzuchem dotykać pleców R.- R wozi Dz. po pokoju

Ćwiczenia ,,przeciwko” w parach

  • Dz. zwija się w kłębek, R. próbuje go ,, rozwinąć”- zmiana ról
  • Dz. siedzi mocno podparte na podłodze, R. próbuje go przesunąć- zmiana ról

Ćwiczenia ,,razem” w parach

  • Siedząc przodem do siebie i trzymając się mocno za ręce, Dz. kładzie się na plecach , R. przyciąga go do siebie
  • Stojąc przodem do siebie i trzymając się mocno za ręce, palce stóp ćwiczących złączone, Dz. odchyla się od R.
  • Stojąc R. ugina kolana( do przysiadu), Dz. z pomocą staje na udach R., trzymając się mocno za ręce, Dz. odchyla się do tyłu
  • Dz. stoi tyłem do rodzica, nie odrywając nóg od podłogi, ,,upada” na ręce rodzica
  • ,,Mała karuzela”-R. obejmuje rękoma Dz. które stoi przed  nim 9R splata dłonie na wysokości klatki piersiowej Dz.) R unosi Dz. w do góry i obraca się z nim wokół własnej osi (kilka obrotów w prawo i w lewo) jednocześnie podwyższając lub obniżając  lot trzymanego Dz.

Na zakończenie wykonujemy dziecku przy muzyce relaksacyjnej masaż całego ciała Dz. leży przodem ( na brzuchu) R. – recytuje wierszyk jednocześnie wykonując masaż.

Przykładowy wierszyk

Słońce świeci ( masujemy otwartymi dłońmi plecy). Pędzą konie  (oklepujemy plecki). Idą słonie po betonie (stukamy piąstkami). Idzie pani na szpileczkach (stukamy w plecki palcami wskazującymi). Płynie wąska rzeczka (głaszczemy plecy jedną ręką i robimy slalom). Pada deszczyk (udajemy że gramy na pianinie). Przeszedł dreszczyk ? ( rysujemy znak zapytania). Następnie zamieniamy się rolami.

Praca plastyczna „Moja książka”

Słuchanie wiersza pt.: „Książka moim przyjacielem” – Dorota Kossakowska

Każdy ma przyjaciela, z którym lubi się bawić.

Kiedy przyjaciel jest smutny, nie można go zostawić.

Mój przyjaciel jest ze mną, codziennie o każdej porze.

Gdy potrzebuje pomocy, on mi zawsze pomoże.

Mój przyjaciel to książka, w której są różne przygody.

O misiu, który jadł miodek, o żabce co skacze do wody.

Jest też księżniczka i rycerz, co walczy dzielnie ze smokiem.

Jest i czarodziej co umie przez rzekę przejść jednym krokiem.

Z książką nie nudzę się nigdy, z nią jest zawsze ciekawie.

Ona pomaga w nauce oraz wesołej zabawie.

Rozmowa na temat wiersza:

  • Jaki przyjaciel jest z nami o każdej porze?
  • Co możemy dowiedzieć się z książki?
  • W czym pomaga książka?
  • Jakie znasz rodzaje książek? (powieści, książki kucharskie, atlasy, albumy, przewodniki, słowniki, książki dla dzieci z obrazkami, bez obrazków, wiersze)

Rodzicu zaprezentuj dziecku budowę książki: Okładka książki, strona tytułowa, autor, rok wydania książki, wydawnictwo itd., strona ze spisem treści, numery stron itd.)

Teraz zapraszamy dziecko do samodzielnego wykonania własnej książki. Będzie to książka pt „Alfabet”. Dzięki wyszukiwaniu obrazków rozpoczynających się na daną głoskę dziecko ćwiczy słuch fonematyczny, który jest niezbędny przy nauce czytania. A wszystko to w atmosferze zabawyJ

Materiały i przybory:

  • papier ksero: biały i kolorowy
  • włóczka lub wstążeczka
  • nożyczki
  • klej
  • ulotki reklamowe z różnych sklepów, gazety

1. Papier ksero- zarówno biały jak i kolorowy- przecinamy na pół a następnie składamy.

2. Na zewnątrz dajemy jedną kolorową kartkę, białe do środka. Całość przewiązujemy włóczką lub kolorową wstążką tak, by powstała książeczka.

3. Ze starych gazet wycinamy napis „Alfabet” i przyklejamy na okładce książeczki. A może dziecku uda się samodzielnie napisać?

4. Wycinamy kolejne litery alfabetu i przyklejamy na stronach książeczki. Prosimy dziecko o odnajdywanie liter wg wskazywanej przez nas kolejności.

5. W gazetach i starych ulotkach reklamowych dziecko wyszukuje produkty, obrazki, których nazwy rozpoczynają się na określone głoski. Następnie wycina je i przykleja na stronach książeczki.

Pamiętajcie o budowie książki. Wasza książka również powinna zawierać okładkę, którą zaprojektuje dziecko, spis treści, ponumerowane strony itd.

Czekamy z niecierpliwością na zdjęcia waszych książeczek!

I jeszcze trochę angielskiego:

Propozycje zabaw i ćwiczeń dla 5-latkówPropozycje zabaw i ćwiczeń dla 3-latków