Drodzy rodzice i drogie dzieci rozpoczynamy kolejny tydzień, tym razem poruszymy temat ekologii.Pamiętajcie, żeby dbać o naszą planetę najbardziej jak potraficie.
Temat kompleksowy w tym tygodniu to „Dbamy o przyrodę” ( 8.06- 12.06.20r).
- Rozmowa kierowana na temat wiersza „Sznurek Jurka” L. Szołdry.
Rodzicu przeczytaj dziecku poniższy wiersz i porozmawiaj o jego treści i zadaj następujące pytania:
- W jaki sposób boisko zamieniło się śmietnik?
- Jak oceniasz postępowanie Jurka i jego kolegów?
- Czy Jurek przewidział konsekwencje wyrzucenia przez siebie poplątanego sznurka?
- Czy znasz miejsca przeznaczone na odpady?
- Co to jest segregacja?
- Co wyrzucamy do poszczególnych koszy: żółtego, zielonego, niebieskiego i brązowego?
Tuż za szkołą, bardzo blisko,
kiedyś tam wyrzucił Jurek
poplątany stary sznurek
A nazajutrz obok sznurka
od banana spadła skórka
wyrzucona przez Karola.
Tam też wkrótce Jaś i Ola
wyrzucili bez wahania
swoje torby po śniadaniach
stos papierków po cukierkach
wysypała tam Walerka
Na papierki spadła ścierka,
jakaś pusta bombonierka,
I od lodów sto patyków
pustych kubków moc z plastiku.
Ot tak, od sznurka Jurka,
wnet urosła śmieci górka,
A z tej górki wielka góra,
której szczyt utonął w chmurach
Nie ma miejsca na boisko
lecz śmietnisko mamy blisko
- „ Człowiek i jego działanie”- zabawa dydaktyczna.
Rodzicu przeczytaj poniższe zdania i poproś dziecko, aby przy każdym zdaniu określiło czy zachowanie było dobre czy złe? Poproś dziecko, aby uzasadniło swoją odpowiedź.
- Zosia wrzuciła pustą puszkę do kosza na szkło.
- Paweł na spacerze posprzątał po swoim psie.
- Ktoś wyrzucił śmieci do lasu.
- Pani wykorzystała ponownie wcześniej używane kartki.
- Kasia nie dokręciła kranu i wciąż kapie z niego woda.
- Dawid podczas zakupów zamiast plastikowych reklamówek używa toreb z materiału.
- Tata zaniósł stary telewizor do punktu odbioru elektrośmieci.
- Karol rozpakował lizak i rzucił papierek na ziemię.
- Asia podczas spaceru po górach zbierała śmieci na szlaku, by go oczyścić.
- Mama z Jankiem zbudowali z niepotrzebnych opakowań zamek dla rycerzy i księżniczek.
- Słuchanie piosenki „Świat w naszych rękach”
Pytania do piosenki:
- O czym jest ta piosenka?
- Czy papier, szkło i plastiki wrzucamy do jednego pojemnika na śmieci?
- Kto powinien dbać o świat?
- Co to jest recykling?
Tekst piosenki:
1. Ci, co lubią segregację
Otóż oni mają rację
Gdy w osobne pojemniki
Lecą papier, szkło, plastiki
Ref.
Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat
2.A recykling trudne słowo
Chodzi o to by na nowo
Z naszych śmieci zrobić coś
Papier, plastik albo szkło
Ref.
Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat
3.Więc dorośli oraz dzieci
Posłuchajcie
Sprawą śmieci trzeba zająć się dziś
Żeby jutro dobrze żyć
Ref.
Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat
- Ćwiczenia oddechowe.
- Dmuchanie wielkiego balona. Dziecko siada na krześle z wyprostowanymi plecami. Jego zadaniem jest dmuchanie wielkiego niewidzialnego kolorowego balona. W tym celu nabiera powietrze nosem i wypuszcza ustami wyobrażając sobie jak jego balon staje się coraz większy i większy.
- Huśtanie ulubionej zabawki. Na brzuchu leżącego dziecka kładziemy zabawkę, w czasie wdechu zabawka unosi się do góry, przy wydechu opada.
- Oddychanie jak słoń. Dziecko powinno zająć pozycję stojącą, nogi lekko rozszerzone.Mówimy mu, że za chwilę zamieni się w słonika, więc koniecznie musi oddychać jak małe słoniątko. Dziecko głęboko nabiera powietrze przez nos, a kiedy to robi, unosi ramiona tak, jakby to była trąba słonia. Jednocześnie napełnia powietrzem przeponę. Następnie wydycha powietrze przez usta w sposób dźwięczny powoli opuszczając „trąbę” ku dołowi.
- Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
Rodzicu przygotuj plastikowe butelki np. po wodzie, oraz wygodny strój sportowy, następnie wykonujemy ćwiczenia:
- Maszerujemy z butelkami, przekładamy ją z ręki do ręki przed sobą i za sobą, nad głową i pod kolanem.
- Podrzucamy butelkę w górę i chwytamy oburącz. Po opanowaniu wykonujemy dodatkowe ćwiczenie: podrzuć butelkę, klaśnij w dłonie i złap butelkę oburącz.
- Stoimy w rozkroku, butelkę trzymamy oburącz, w górze. Wykonujemy skłony w przód z dotknięciem podłogi /liczymy do trzech/ i na cztery – przenosimy butelkę w górę nad głową.
- Siadamy skrzyżnie. Butelka znajduje się na kolanach, trzymamy ją oburącz. Wznosimy butelkę w górę i wykonujemy głęboki skłon w przód /liczymy do trzech, a na cztery – wyprost/.
- Trzymamy butelkę między kolanami i skaczemy obunóż w różnych kierunkach.
- Butelka leży na dywanie. Przeskakujemy przez butelkę obunóż i jednonóż w przód, w tył i na boki.
- Dziecko przeczołguje się slalomem między ustawionymi butelkami, starając się nie przewrócić żadnej z nich.
- Siad klęczny. Butelkę trzymamy oburącz za końce przed kolanami – odsuwamy butelkę szybkim ruchem w przód i przysuwamy do kolan. Nie unosimy się z pięt.
- Zadania matematyczne z wykorzystaniem umiejętności liczenia, posługiwanie się cyframi.
Karty pracy znajdują się w załączniku.
- „Wazon” – praca plastyczna.
Rodzicu przygotuj słoik oraz kolorową plastelinę lub farby plakatowe i gąbkę. Zadaniem dziecka jest zrobienie ze słoika kolorowego wazonu na kwiaty według własnego pomysłu można go obkleić plasteliną oraz przymocować różne ozdoby w zależności, czym dysponujemy w domu (cekiny, koraliki itp.) lub pomalować go farbami przy użyciu gąbki.
- Doświadczenie „Oczyszczalnia ścieków”.
Szykujemy następujące materiały: piasek, kamienie, ścinki papieru, okruszki, trawa, sól, liście, fusy itd. Dzieci wlewają wodę do przezroczystego kubka, a następnie dodają wybrane przez siebie substancje i mieszają. Rodzic pyta: Czy ich woda jest czysta?, Czy chciałyby taką wypić?, Jak można ją oczyścić? Następnie rodzic pokazuje ścierkę i gazę i pyta czy któraś rzecz pomoże w oczyszczeniu wody? Następnie rodzic przelewa część brudnej wody przez ścierkę lub gazę i prezentuje efekt.
Następnie budujemy oczyszczalnię z następujących rzeczy: lejek lub ucięta plastikowa butelka, gaza lub ścierka, gumka recepturka, piasek, drobne kamyki, słoik/kubek.
Na koniec lejka/butelki dzieci zakładają gazę/ ściereczkę i mocują za pomocą gumki. Wsypują piasek następnie żwir i kamyki (warstwy bez mieszania). Umieszczają lejek/butelkę nad słoikiem/ kubkiem i wlewają swoją zanieczyszczoną wodę. Obserwują, co się stanie.
I jeszcze trochę angielskiego: