Propozycje zabaw i ćwiczeń dla 5-latków

23 marca 2020

       

Kochani Rodzice!

W związku z zaistniałą sytuacją zamieszczamy propozycję do pracy z dziećmi w domu. Tematem kompleksowym na najbliższy tydzień (tj. 23.03.2020- 03.04.2020) jest ” Witaj wiosno”.

  1. Wiersz „Wiosenne powroty” B. Szelągowska

Rodzicu: Przeczytaj dziecku poniższy wiersz, przeprowadź rozmowę na podstawie wysłuchanego wiersza.

– Jakie ptaki są wymienione w wierszu?

– Gdzie znajduje się dom bociana?

– Jak myślisz, co to są mokradła?

– Gdzie zakłada gniazdko jaskółka?

– Co robi z jajkami kukułka?

– Jak się nazywają dzieci ptaków?

Przyszła wiosna, a tuż za nią ptaki przyleciały.

Teraz będą, jak co roku gniazda zakładały.

Bocian lubi patrzeć z góry–dom ma na topoli.

Za to żuraw wśród mokradeł raczej mieszkać woli.

A jaskółka gdzieś pod dachem gniazdko swe zakłada.

Zaś kukułka swoje jajka niesie do sąsiada.

Tyle ptaków powróciło do nas razem z wiosną!

W dużych gniazdach, małych gniazdkach niech pisklęta rosną!

  • „Ptaki” – rozwiązywanie zagadek.

Rodzicu: Przygotuj obrazki przedstawiające ptaki: bociana, jaskółkę, kukułkę, żurawia, a następnie przeczytaj dziecku zagadki.

Zadaniem dziecka jest podanie poprawnej odpowiedzi na zagadkę oraz wskazanie odpowiedniego obrazka. Dziecko może także przesylabować nazwy ptaków oraz podać pierwszą głoskę, na którą zaczynają się poszczególne ptaki.

.            

  • Powrócił do nas z dalekiej strony ma długie nogi i dziób czerwony.                               (bocian)
  • Czarno-szary duży ptak wszystkożerny jest jak człowiek, a nazywa się on tak, jak dźwig wielki na budowie.         (żuraw)                                                                                                               
  • Ptaszek, co ludziom wiosnę zwiastuje. Gniazda pod dachem sobie buduje. Przed deszczem nisko zatacza kółka. Wiadomo wszystkim, że to… .                                                                         (jaskółka)
  • Jaja w obce gniazda wkłada, nikt jej nie chce za sąsiada, w parku zaś na starym buku podśpiewuje: kuku, kuku!         (kukułka)                                                                                                                      
  • Jaskółka pod dachem buduje je z gliny, a kaczka z niewielkich gałązek i trzciny, zaś bocian na słupie, a nawet kominie z ogromnych gałęzi buduje olbrzymie.    (gniazdo)

1.   „Wiosenne porządki”- ćwiczenia aparatu artykulacyjnego.

Rodzicu usiądź na przeciwko dziecka i czytając poniższy tekst pokazuj, w jaki sposób ma poruszać aparatem artykulacyjnym.

Idzie wiosna, należy zrobić wiosenne porządki w buzi.

Najpierw malujemy sufit (język wędruje po podniebieniu),

potem ściany (język po wewnętrznej stronie policzków).

Zamiatamy podłogę (język porusza się po dolnych dziąsłach).

Teraz czas umyć okna (język przesuwa się po zębach górnych i dolnych).

Pierzemy firanki (parskanie wargami). Zamiatamy schody (oblizywanie warg). Porządkujemy strych (język podnosi się do górnych dziąseł)

i piwnicę (język na dolne dziąsła). Jesteśmy zadowoleni ze swojej pracy, uśmiechamy się (wargirozciągają się w uśmiechu) i cmokamy z zadowoleniem („buziaczki”).

2.   Zabawa ruchowa połączone z naśladowaniem głosów zwierząt.

Rodzicu na twoje hasło (bocian, żaba, ptak, mucha) dziecko porusza się jak podane zwierzę i naśladuje jego odgłosy.

  • Bocian – dziecko stoi na jednej nodze i wydaje dźwięk: kle, kle… .
  • Żaba  – dziecko skacze w przysiadzie i kumka jak żaba: kum, kum… .
  • Ptak – dziecko biega i macha rękoma udając machanie skrzydłami i powtarza:

fiu – fiu,  tijo – tijo… .

  • Mucha – dziecko biega na czworakach i wydaje dźwięk: bzz, bzz
  • Ćwiczenia gimnastyczne.

Rodzicu: załóż wraz z dzieckiem wygodny strój sportowy i przygotuj piłki.

Zadania:

   Weźcie piłeczki i bawcie się nią, następnie rodzic prosi, aby dziecko spróbowało: rzucić piłkę w górę i złapać, odbić od podłogi prawą i lewą ręką, potoczyć piłeczkę po podłodze i biec za nią.

    Włóżcie piłkę między stopy, wyprostujcie się i przenieście ręce w bok. Szybko skłońcie się do nóg, zabierzcie piłkę i pokażcie ją w górze przed sobą. A teraz ćwiczymy szybko: „Schowaj piłkę”, „Pokaż”.

   Potoczcie piłkę ręką i idźcie za nią na czworakach. A kto potrafi popchnąć piłkę głową? Wstańcie, postawcie stopę na piłeczce i obracajcie nią jak „kuleczką”. (Nie zapominać o drugiej nodze!).

  •  „Barwny motyl” – praca plastyczna.

Rodzicu: przygotuj dla dziecka kontur motyla i dowolne pomoce dydaktyczne: np. klej, papier kolorowy, nożyczki, farby, kredki itp. Zadaniem dziecka jest wykonanie pracy plastycznej techniką dowolną lub mieszaną, ozdobienie motyla według własnego pomysłu (rozwijanie inwencji twórczej), niech w jego pracy znajdzie się wiele kolorów.

  1. Piosenka „Wiosna w ogródku”.

Rodzicu puść piosenkę dziecku i poproś, aby opowiedziało ci, o czym opowiada, zapytaj dziecka czy piosenka jest wesoła czy smutna?. Poproś dziecko, aby spróbowało zanucić melodię.

Link do piosenki:

1. Grabie i łopaty zimą spały w szopie
Wiadomo , że wtedy grządek nikt nie kopie.
Nagle przyszła wiosna na dwór je wygnała,
Kiedy pracowały ,ona planowała .
                         Ref: Tu i tam zieleń dam. Szaro-bure zniknie .

                        Ani się obejrzysz jak wszystko rozkwitnie.
                        W zielonym ogrodzie będą rosły drzewa ,
                        Kwiaty będą kwitnąć , ptaki będą śpiewać.
2. Słońce grzać zaczęło z coraz większą mocą .
Grabie i łopaty męczą się i pocą.
Taczki i konewki także się zwijają
Wszyscy pani wiośnie dzielnie pomagają.
                         Ref: Tu i tam zieleń dam .Szaro-bure zniknie .
                         Ani się obejrzysz jak wszystko rozkwitnie .
                         W zielonym ogrodzie będą rosły drzewa ,
                         Kwiaty będą kwitnąć , ptaki będą śpiewać. (x2)

Propozycje zabaw i ćwiczeń dla 6-latkówPropozycje zabaw i ćwiczeń dla 4-latków