Propozycje zabaw i ćwiczeń dla 6-latków

23 marca 2020

W związku z zaistniałą sytuacją zamieszczamy propozycję do pracy z dziećmi w domu. Tematem kompleksowym na najbliższy tydzień (tj. 23.03.2020- 03.04.2020) jest ” Witaj wiosno”.

Nauka tańca ,,Wiosna, wiosna”

 Wiosna , wiosna urodziły się motyle, Wiosna , wiosna tęczą wita nas,

Wiosna , wiosna przyleciało ptaków tyle, Wiosna , wiosna to słoneczny czas.

link do video: https://www.youtube.com/watch?v=eXTBJkvsWsk

pomoce: do tańca można wykorzystać apaszki, paski bibuły lub kolorowe wstążki

Zabawy metodą Ruchu Rozwijającego W. Sherborne dla rodziców i ich dzieci.

Cele: kształtowanie poczucia bezpieczeństwa, akceptacji samego siebie, swojego ciała

Poznawanie własnego ciała i odkrywanie własnych możliwości , kształtowanie więzi z rodzicami.

Przebieg  zabaw:

Ćwiczenia wstępne

Przywitanie się : dzień do-bry (uderzamy dłońmi o podłogę, dłońmi o kolana, klaszczemy ,klaszczemy nad głową, witają się nasze ręce, głowy, stopy, plecy, itd.)

Ćwiczenia ,,z” w parach

  • ,, Lustro”- rodzic i dziecko siedzą naprzeciwko siebie, dz. Wykonuje dowolne ruchy, gesty, wykorzystuje mimikę twarz, rodzic naśladuje ruch Dz.- następuje zmiana ról
  • Dz. Leży na podłodze, rodzic turla go w różne strony- zmiana ról
  • ,,Naleśnik”- dz. Leży na plecach, na podłodze, R.,, zawija go w naleśnik, smaruje dżemem, posupuje cukrem, kroi” – zmiana ról
  • Dz. i R. siedzą na podłodze w siadzie prostym, opierają się o siebie plecami, Dz. pcha plecami rodzica- zmiana ról
  • ,,Wóz”- R. ciągnie za kostki Dz., które leży na plecach
  • Dz. siada przy nodze R. , obejmuje ją rękoma, ten powoli  idzie ciągnąc Dz.
  • ,,Fotelik”- R. w siadzie skrzyżnym, Dz. siada opierając się plecami o R., kołysanie Dz. przy dźwiękach muzyki klasycznej, relaksacja
  • ,,Tunel”- R. w klęku podpartym, Dz. przechodzi pod R.( na kolanach, pełzając, czołgając się… )
  • Prowadzenie niewidomego- R. ma zamknięte oczy, Dz. prowadzi go po pokoju- zmiana ról
  • ,,Krokodyl”- R. leży na brzuchu, Dz. kładzie się na niego tak, by brzuchem dotykać pleców R.- R wozi Dz. po pokoju

Ćwiczenia ,,przeciwko” w parach

  • Dz. zwija się w kłębek, R. próbuje go ,, rozwinąć”- zmiana ról
  • Dz. siedzi mocno podparte na podłodze, R. próbuje go przesunąć- zmiana ról

Ćwiczenia ,,razem” w parach

  • Siedząc przodem do siebie i trzymając się mocno za ręce, Dz. kładzie się na plecach , R. przyciąga go do siebie
  • Stojąc przodem do siebie i trzymając się mocno za ręce, palce stóp ćwiczących złączone, Dz. odchyla się od R.
  • Stojąc R. ugina kolana( do przysiadu), Dz. z pomocą staje na udach R., trzymając się mocno za ręce, Dz. odchyla się do tyłu
  • Dz. stoi tyłem do rodzica, nie odrywając nóg od podłogi, ,,upada” na ręce rodzica
  • ,,Mała karuzela”-R. obejmuje rękoma Dz. które stoi przed  nim 9R splata dłonie na wysokości klatki piersiowej Dz.) R unosi Dz. w do góry i obraca się z nim wokół własnej osi (kilka obrotów w prawo i w lewo) jednocześnie podwyższając lub obniżając  lot trzymanego Dz.

Na zakończenie wykonujemy dziecku przy muzyce relaksacyjnej masaż całego ciała Dz. leży przodem ( na brzuchu) R. – recytuje wierszyk jednocześnie wykonując masaż.

Przykładowy wierszyk

Słońce świeci ( masujemy otwartymi dłońmi plecy). Pędzą konie  (oklepujemy plecki). Idą słonie po betonie (stukamy piąstkami). Idzie pani na szpileczkach (stukamy w plecki palcami wskazującymi). Płynie wąska rzeczka (głaszczemy plecy jedną ręką i robimy slalom). Pada deszczyk (udajemy że gramy na pianinie). Przeszedł dreszczyk ? ( rysujemy znak zapytania). Następnie zamieniamy się rolami.

Zabawy z sylabami-utrwalanie poznanych liter i doskonalenie   umiejętności czytania

1.Układanie  sylab. Dziecko układa przed sobą kartoniki z literami, tworząc sylaby. Podaje przykłady wyrazów rozpoczynających się daną sylabą, np.

ma  (mama, mata, maki)

so (sowa, soki, sosy)

ki (kino, kiwi, kibic)

tu (tukan, tuba, tutaj)

2.Utrwalenie liter, ćwiczenia słuchowe. Dziecko otrzymuje kartoniki z poznanymi literami. Rodzic wolno wymienia wyrazy, a dziecko podnosi kartonik z literą, która odpowiada pierwszej głosce w usłyszanym wyrazie, np.

r  (rower, rama, rogi, rower)

d (dom, dama, dywan, drabina)

l (lody, lupa, lato, lizak)

n (nos, noga, nosorożec, narty)

3.’’Wstaw samogłoskę’’ . Dziecko otrzymuje kartoniki z trzyliterowymi wyrazami z luką i uzupełnia je dokładając kartoniki z samogłoskami, np.

m…k (a)

s…k  (o)

b…t   (u)

l…s    (i)

d…m  (y)

s…r    (e)

r…k    (a)

n…s    (o)

m…r   (u)

Drodzy Rodzice! Dodatkowo przesyłamy propozycje zabaw i ćwiczeń dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Życzymy miłej zabawy!

Jak spędzać czas z dzieckiem, gdy przedszkole jest zamknięte?Propozycje zabaw i ćwiczeń dla 5-latków