Drogie dzieci z okazji waszego święta życzymy wam wiele powodów do uśmiechów i radości, samych sukcesów rozwijania swoich talentów i pasji oraz beztroskiej zabawy. Spełnienia wszystkich marzeń i prawdziwych przyjaciół. W tym tygodniu mamy temat kompleksowy „Dzieci świata” (1.06-05.06.2020).
- „Dzieci świata” – oglądanie zdjęć dzieci z różnych kontynentów, dostrzeganie różnic i podobieństw między ludźmi. Zdjęcia znajdują się w załączniku.
Rodzicu zachęć dziecko do opisania dzieci znajdujących się na zdjęciach, spróbujcie wymienić podobieństwa ( wzrost, elementy ubioru itd.) i różnice (kolor skóry, kształt oczu itd.). Jakie cechy wyglądu i ubioru mają dzieci mieszkający w różnych częściach świata. Sformułowanie wniosku: każdy jest wyjątkowy- wygląda inaczej.
- Słuchanie wiersza W. Fabera ,,Dzieci świata”.
Rodzicu przeczytaj poniższy wiersz dziecku a następnie zadaj następujące pytania:
– Z czego śmiały się dzieci afrykańskie i dlaczego?
– Gdzie mieszkają Eskimosi?
– O czym nie wiedziały eskimoskie dzieci?
– Co łączy dzieci na całym świecie?
W Afryce w szkole na lekcji,
Śmiała się dzieci gromada,
Gdy im mówił malutki Gwinejczyk,
Że gdzieś na świeci śnieg pada.
A jego rówieśnik Eskimos,
Tez w szkole w chłodnej Grenlandii,
Nie uwierzył, że są na świecie
Gorące pustynie i palmy.
Afryki, ani Grenlandii
My także jak dotąd nie znamy,
A jednak wierzymy w lodowce,
W gorące pustynie, w banany.
I dzieciom z całego świata,
chcemy ręce uścisnąć mocno
i wierzymy, że dzielni z nich ludzie,
jak i z nas samych wyrosną.
- „Indiański pióropusz” – praca plastyczna.
Rodzicu przygotuj: klej, nożyczki, kolorowe kartki, jeśli posiadacie to także dekoracyjne kolorowe piórka, ale można je także wyciąć z papieru.
Aby wykonać pióropusz należy wykonać poniższe czynności:
– wyciąć z papieru pasek na opaskę na głowę ok. 4 cm,
– następnie wycinamy piórka z papieru kolorowego i przyklejamy je do opaski, bądź przyklejamy kolorowe piórka dekoracyjne,
– wycinamy różne kształty np. koła lub trójkąty (można je odrysować wcześniej od klocków bądź innej zabawki w wybranym kształcie ją posiadacie w domu) i przyklejamy je na opaskę
– po obu stronach opaski przyklejamy długie paski, które także ozdabiamy piórkami
Poniżej znajduje się link z przykładowym filmem z instrukcją, jak zrobić pióropusz.
Przykładowe zdjęcie pióropusza:
- Zabawy ruchowe przy piosence „Indiański taniec” Śpiewające brzdące.
Rodzicu włącz piosenkę dziecku i spróbujcie naśladować taniec Indian.
Tekst piosenki:
1. Dziś jesteśmy Indianami
i tańczymy taniec nasz.
W przód leciutko pochylony
idzie w kole każdy z Nas.
Ref. Heja, heja! Na prerii widać wielki kurz.
Heja, heja! Indianie chodzą w kole już.
Heja, heja! Indianie tańczą właśnie tak.
Heja, heja! Ten okrzyk to jest Indian znak.
2. Dziś jesteśmy Indianami,
każdy z nas pióropusz ma.
Taniec Indian tańczyć chcemy,
dla nas ta muzyka gra.
Ref. Heja, heja! Na prerii widać wielki kurz.
Heja, heja! Indianie chodzą w kole już.
Heja, heja! Indianie tańczą właśnie tak.
Heja, heja! Ten okrzyk to jest Indian znak. / x2
- Zadania matematyczne z wykorzystaniem umiejętności liczenia, dodawania i odejmowania, posługiwanie się cyframi. Karty pracy znajdują się w załączniku.
- Ćwiczenie usprawniające narządy artykulacyjne – wiersz: „Gimnastyka”:
Rodzicu przeczytaj poniższy wiersz w trakcie, którego poproś, aby dziecko wykonywało ruchy języka w nim opisane.
Na początku jest rozgrzewka,
Językowa wprzód wywieszka,
Cały język wyskakuje,
Wszystkim nam się pokazuje,
W dół i w górę,
W lewo, w prawo.
Pięknie ćwiczy!
Brawo! Brawo!
Język wargi oblizuje, pięknie kółka wykonuje.
Popatrzymy do lusterka,
Jak się język bawi w berka.
Kto spróbuje z miną śmiałą,
Zwinąć język w rurkę małą?
Język ząbki poleruje
Każdy dotknie i wyczuje…
Może uda się ta sztuczka.
Trzeba uczyć samouczka.
- Ćwiczenia gimnastyczne.
Rodzicu załóż razem z dzieckiem wygodny strój sportowy a następnie proponujemy wykonać następujące ćwiczenia:
- Stwórz tor przeszkód– wystarczy wybrać kilka misiów i ułożyć je na dywanie w odległości około 70 cm, tak, aby dziecko swobodnie mogło się między nimi poruszać. Następnie urządź zawody, w tym, kto pierwszy pokona slalom.
- Wykonaj prowizoryczny kosz – wystarczy np. pojemnik używany, na co dzień do przechowywania zabawek – i zorganizuj zawody na celność rzutów.
- Rozłóż na podłodze poduszki lub niewielkie ręczniki – niech będą one bezpiecznymi punktami. Pozostała część podłogi to aktywny wulkan. Musicie tak skakać po bezpiecznych punktach, by nie wpaść do krateru i na siebie nawzajem.
- Zaproponuj zabawę w chowanego – kreatywnie wykorzystajcie każdą przestrzeń, by znaleźć najlepszą kryjówkę.
- Zabawa ruchowa „Złap mnie jeśli potrafisz”- ćwiczenie percepcji ruchów i refleksu, przy pomocy piłki.
Dziecko i rodzic stoją przy ścianie jedna osoba odbija piłkę od ściany druga ją łapie i na odwrót. Następnie trzeba wykonać dodatkowe zadanie przed złapaniem piłki np. klasnąć, dotknąć kolan, podskoczyć, złapać się za włosy.