Propozycje zabaw i ćwiczeń dla 4-latków

1 czerwca 2020

Drodzy Rodzice, Kochane Dzieci!

 W tym tygodniu obchodzimy bardzo ważny dzień dla wszystkich dzieci – DZIEŃ DZIECKA.

PIERWSZY CZERWCA – DZIEŃ RADOŚCI – KWIATKI KWITNĄ, SŁOŃCE ŚWIECI…

W DNIU TAK PIĘKNYM I WSPANIAŁYM, ŻYCZYMY WAM, SERCEM CAŁYM,

MOC UŚMIECHÓW I RADOŚCI, SZCZĘŚCIA, ZDROWIA, POMYŚLNOŚCI….

Drogi Rodzicu porozmawiaj ze swoim dzieckiem o prawach i obowiązkach dzieci na podstawie wiersza Janusza Korczaka „Prawa dziecka” oraz na podstawie filmu dla dzieci „Prawa dziecka”

J. Korczak „Prawa dziecka”

Niech się wreszcie każdy dowie
I rozpowie w świecie całym,
Że dziecko to także człowiek,
Tyle, że jeszcze mały.


Dlatego ludzie uczeni,
Którym za to należą się brawa,
Chcąc wielu dzieci los odmienić,
Spisali dla was mądre prawa.
Więc je na co dzień i od święta
Spróbujcie dobrze zapamiętać:

Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,
A szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.

Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi
I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.

Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać,
I każdego mogę zawsze na ratunek wzywać.

Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami,
Nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami.

Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,
Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.

Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa,
A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.

Tak się tu wiersze poukładały,
Prawa dla dzieci na całym świecie,
Byście w potrzebie z nich korzystały
Najlepiej, jak umiecie.

Później zadajcie dzieciom pytania na jego temat, np.
Czy ktoś może Cię bić? Czy ktoś może zabrać Cię z dala od mamy i taty?
Czy ktoś może zakazać Ci się bawić? Czy ktoś może Cię zmusić do zrobienia czegoś złego? Odpowiedź jaka pada, to zazwyczaj NIE, wówczas pytam dlaczego i tak wywiązuje się bardzo ciekawa konwersacja, podczas której dzieci wymieniają wszystko co im ktokolwiek kiedykolwiek zrobił. Dlatego też, oprócz wspominania o prawach, należy mocno nakreślić również obowiązki, które mają dzieci względem siebie i innych oraz spróbować wyjaśnić, że owszem mają swoje prawa, ale ich przestrzeganie zależne jest od tego, co osoby dorosłe uznają dla nich za najlepsze oraz, że ich wolność i prawa kończą się tam, gdzie zaczynają się wolność i prawa drugiego człowieka.

Zabawa orientacyjno – porządkowa „Słonko świeci – deszcz pada”. Załącznik Nr 3.
Kiedy rodzic pokazuje rysunek słonka – dziecko spaceruje, podskakuje po pokoju. Kiedy rodzic pokazuje rysunek deszczu – dziecko kuca na podłodze.

Zabawa ruchowa przy piosence M. Jeżowskiej „Wszystkie dzieci nasze są”

Zabawa w dokańczanie zdań „Nazwij swoje uczucia”. Dzieci kończą rozpoczęte przez rodzica zdania:

  • Jestem smutny, gdy…
  • Czuję się szczęśliwy, ponieważ…
  • Boje się, gdy….
  • Jestem zły, ponieważ…
  • Czuje się zadowolony, gdy…
  • Jest mi wesoło, kiedy…

Zabawa plastyczna „Grupa przyjaciół” – wykonanie ludzików z rolki papieru toaletowego, plasteliny, bibuły, włóczki. Załącznik Nr 4.

Zabawa matematyczna „Pokoloruj według wzoru” Załącznik Nr 2.

„Połącz w pary dzieci” – zabawa rozwijająca spostrzegawczość. Załącznik Nr 1.

Zestaw zabaw ruchowych z elementami metod W. Sherborn, R. Labana

Cele operacyjne, dziecko:

  • wykonuje podskoki
  • wykonuje rzut przedmiotem w górę
  • przyjmuje prawidłową postawę w siadzie skrzyżnym
  • biega bez potrącania
  • czworkuje

Przebieg:
1. Marsz w kole na przemian na sztywnych i gumowych nogach wyczuwanie kolan.
2. Dziecko kładzie się na brzuchu, a następnie na plecach z tej pozycji wykonują turlanie raz w jedną raz w drugą stronę – wyczuwanie całego ciała.
3. Każde dziecko bierz sobie gazetę. Wykonuje siad skrzyżny i rytmicznie porusza wyciągniętą gazetą trzymaną w wyciągniętych dłoniach.
Na przemian do muzyki szybkiej i wolnej – rozwijanie płynności ruchów.
4. Skacze rytmicznie przy muzyce z gazetą trzymana w dłoni – rozwijanie płynności ruchów w przestrzeni.
5. Dziecko przechodzi do czworakowania. Kładzie gazetę na podłodze wokół której czworakuje. Na sygnał dziecko siada skrzyżnie na gazecie.
6. Gazetę zgniata formułując kule. Na sygnał rzuca kulkę w górę, a gdy upadnie podnosi ją i rzuca ponownie.
7. Przechodzi następnie do siadu skrzyżnego i przekłada kulkę z jednej ręki do drugiej. Na sygnał kładzie kulkę na podłodze.
8. Leżenie na plecach mięśnie rozluźnione, ćwiczenia oddechowe.

„Dzieci świata” – kolorowanka

Propozycje zabaw i ćwiczeń dla 3-latkówPropozycje zabaw i ćwiczeń dla 5-latków