Drodzy Rodzice! W tym tygodniu wyruszymy na łąkę, poznamy owady i zwierzęta żyjące na łące.
Temat kompleksowy: Majowa łąka (18-22.05.2020r.)
Masażyk relaksacyjny „Spacer biedronki”.
Drogi rodzicu usiądź z dzieckiem na dywanie w wygodnej dla was pozycji. Dziecko siada najpierw przed Rodzicem, który będzie czytał dziecku wierszyk i jednocześnie rysował po plecach dziecka. Po skończonym masażyku następuje zamiana ról między dzieckiem a Rodzicem.
Biedroneczka mała po trawce biegała. (delikatnie poruszamy palcami w różnych kierunkach)
Nóżkami tupała, (naprzemiennie uderzamy w plecy otwartymi dłońmi)
rączkami machała. (masujemy plecy obiema rękami)
Potem się ślizgała (przesuwamy zewnętrzną stroną dłoni do góry)
do góry i w dół. (wewnętrzną stroną dłoni w dół)
W kółko się kręciła (rysujemy rękami koła w przeciwnych kierunkach)
i piłką bawiła. (delikatnie uderzamy pięściami)
Gdy deszcz zaczął padać, (stukamy palcami wskazującymi z góry na dół),
pod listkiem się skryła (rysujemy obiema rękami kształt liścia)
i bardzo zmęczona spać się położyła. (kładziemy się obok i przytulamy do dziecka).
Przeczytaj dziecku opowiadanie ,,Niespodzianka biedronki” A. Sójki, a następnie omów z dzieckiem jego treść.
Na jednym skraju łąki stał ul. Mieszkały w nim pszczoły. Na drugim skraju łąki było mrowisko. Mieszkały w nim mrówki. A na łące pod kwiatkiem żyła biedronka. Pszczoły przez cały dzień zbierały nektar z kwiatów, mrówki pracowicie budowały swoje mrowisko, a biedronka wygrzewała się w promieniach słonka.
– Dlaczego nic nie robisz, biedronko? Powinnaś zbierać nektar – powiedziała jedna pszczoła.
-Przestań leniuchować. Buduj z nami mrowisko. Nie można cały dzień drzemać pod kwiatkiem – pouczała ją mrówka. Biedronka zaś siedziała pod listkiem i myślała… Myślała tak długo, aż wymyśliła niespodziankę dla pszczół i mrówek. Poleciała najpierw do motyla.
– Motylu, motylu, pomożesz mi? – zapytała. Motyl obiecał pomóc. Następnie udała się do pasikonika.
– Pasikoniku, pasikoniku, pomożesz mi ? – zapytała. Pasikonik obiecał pomóc. Biedronka poprosiła też o pomoc świetlika i ślimaka, a potem wszyscy zabrali się do pracy. W czasie gdy pszczoły zbierały nektar, a mrówki budowały mrowisko oni rozwieszali girlandy pod listkami i dekorowali polankę kwiatami. Kiedy już wszystko było gotowe, biedronka poleciała zaprosić pszczoły i mrówki na wielki bal !Wieczorem mieszkańcy łąki wesoło się bawili. Pasikonik przygrywał im do tańca, świetlik rozświetlał mrok, a ślimak powoli , jak to ślimak przygotowywał napoje.
Niech żyje biedronka! – zawołały na koniec pszczoły i mrówki, i odtąd nie namawiały jej do zbierania nektaru albo budowania mrowiska.
Rodzicu, na początku zapytaj dziecko, czy któreś słowo było dla niego niezrozumiałe, a potem zadaj dziecku następujące pytania:
– Jakie zwierzęta mieszkały na łące? Jak nazywały się ich domy?
– Co robiły pszczoły? Co robiły mrówki? Co robiła biedronka?
– O co prosiły biedronkę pszczoły i mrówki?
– Na jaki pomysł wpadła biedronka? Kogo poprosiła o pomoc?
– Co odbyło się na łące? Kto był na balu?
Zabawa badawcza „Tęczowe butelki”
Rodzicu przygotuj: 7 jednakowych, plastikowych, przeźroczystych butelek, lejek, farby w tubkach (w kolorach tęczy), latarka. Dziecko wspólnie z Rodzicem napełnia butelki wodą. Określa, gdzie jest więcej wody, a gdzie jest mniej wody. Dolewa wodę tak, by w każdej butelce było tyle samo wody. Rodzic zakręca butelki i przykłada zapaloną latarkę, obserwując, jak światło przenika przez wodę. Następnie do każdej butelki wyciska farbę w innym kolorze tęczy. Stopniowo dodaje niewielkie ilości farb, zakręca butelki i potrząsa nimi, obserwując, jak woda się zabarwia. Przykłada latarkę do butelek i obserwuje, czy światło przenika przez wodę.
Wniosek: im więcej farby doda dziecko, tym kolor jest bardziej intensywny i mniejsze przenikanie światła przez butelkę.
Ćwiczenie spostrzegawczości „Kolory tęczy”. (załącznik nr 1)
Potrzebne będą butelki z kolorową wodą z poprzedniej zabawy. Rodzic prosi, aby dziecko ustawiło butelki kolejno, zgodnie z kolorami tęczy, i nazwało wszystkie kolory. Następnie prosi, aby odwróciło się tyłem. W tym czasie rodzic zabiera jedną butelkę. Dziecko, które było odwrócone tyłem, ma za zadanie rozpoznać, której butelki brakuje i nazwać kolory. Zabawę powtarzamy kilka razy.
Zabawa matematyczna „Rysowanie pod dyktando”
Rodzicu przygotuj kartkę i kredki. Możesz założyć na lewy nadgarstek dziecka frotkę (może być gumka, zegarek- coś co nie będzie przeszkadzało w rysowaniu) i przypomnij dziecku, że właśnie zaznaczyłeś w ten sposób jego lewą rękę. Następnie poproś, żeby dziecko rysowało wg podawanej przez Ciebie instrukcji. Zanim zaczniecie rysować ułóżcie kartkę poziomo.
Na samym środku kartki narysuj duże drzewo.
Pod drzewem cztery kwiatki.
W prawym górnym rogu kartki narysuj słońce, a w lewym górnym rogu lecącego ptaka.
Nad drzewem narysuj chmurę.
W lewym dolnym rogu narysuj kałużę.
A po prawej stronie kałuży małą żabkę.
Po prawej stronie drzewa narysuj chłopca, a po lewej stronie kartki pieska.
Nauka piosenki pt. ,,Bąki z łąki”
Tekst piosenki:
1.Znów się zastanawiam, jak w każde lato,
kto to pomaga kwitnąć kwiatom?
Na trawie, na łące kocyk rozłożę,
przyjrzę się z bliska, co lata na dworze!
Ref. Bąki z łąki
I biedronki
I puchate grube trzmiele.
Muszki, muchy,
Małe pszczółki
To planety przyjaciele! 2x
2.Pracują ciężko i pyłek zbierają,
Dzięki nim kwiaty dobrze się mają.
A także owoce, warzywa i zboże,
Jak to się dzieje spytać ktoś może?
3.Gdy leci owad z kwiatka do kwiatka,
Teraz rozwiąże się ta zagadka.
Cały się kąpie w słodkim nektarze
I przez przypadek pyłek przekaże.
Na początku posłuchaj z dzieckiem piosenki, by poznało jej treść i melodię. Poproś dziecko o wymienienie nazw zwierząt, które możemy spotkać na łące. Potem przeczytaj dziecku pierwszą zwrotkę i poproś o powtórzenie każdego przeczytanego wersu.
* Powtarzaj razem z dzieckiem zwrotkę modulując głos: cicho, głośno, szeptem.
*Recytujcie tekst na zmianę: jedną linijkę mówisz Ty, jedną dziecko.
* Recytujcie z różną prędkością: wolno, szybko.
* Rodzicu czytaj tekst celowo omijając niektóre słowa, niech dziecko uzupełni brakujące słowa.
Praca plastyczna ,,Kolorowa łąka”- malowanie farbami i stemplowanie.(załącznik nr 2– wzór pracy do wykonania)
Rodzicu przygotuj następujące rzeczy: kartka formatu A4 (granatowa lub czarna), pędzelek, farby (jasnozielona, ciemnozielona, różowa, czerwona, żółta, biała i czarna), patyczki kosmetyczne do uszu, pojemnik z wodą. Rozpocznij pracę od rozmowy z dzieckiem na temat wyglądu wiosennej łąki. Następnie pokaż mu jak będzie wglądała praca, którą będzie wykonywało. Zapytaj, jakie narzędzia potrzebne będą do wykonania pracy. Niech określi kolory, jakimi będzie się posługiwało.
Na początku dziecko maluje pędzlem jasnozielone i ciemnozielone źdźbła trawy. Następnie stempluje na kartce palcami maczanymi w farbach różne kwiaty. Z wykorzystaniem patyczków do uszu maluje środki kwiatów.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą R. Labana.
Zgodnie z muzyką. – Dziecko maszeruje po obwodzie koła na palcach, kiedy nagranie muzyki jest głośne, a w przysiadzie, kiedy nagranie muzyki jest ciche. W czasie marszu rodzic daje dziecku paski bibuły.
Tańczące bibułki. – Przy nagraniu dowolnej muzyki dziecko swobodnie tańczy i porusza paskami bibułki trzymanymi najpierw w prawej, a potem w lewej ręce. Podczas przerwy w grze przykuca i układa na podłodze z bibułki dowolne kształty.
Po kole. – Dziecko układa na podłodze koła z bibułki i skacze dookoła nich obunóż, w jedną i w drugą stronę.
Powitania bibułką. – Dziecko dotyka bibułką różnych części ciała wymienianych przez rodzica.
Jak najwyżej. – Dziecko wyrzuca bibułkę do góry, obserwuje jej opadanie i łapie ją tuż nad podłogą.
Sprytne palce. – Dziecko chwyta palcami stopy bibułkę leżącą na podłodze i podaje ją sobie do rąk.
Rysujemy ósemkę. – Dziecko przekłada bibułki z ręki do ręki na kształt ósemki pomiędzy rozstawionymi nogami.
Wiatr i wiaterek. – Dziecko dmucha na paski bibuły z większym i z mniejszym natężeniem.
Latające owady. – Dziecko zgniata bibułki w kulki, rzuca przed siebie i podąża ich śladem. Na koniec wrzuca kulki do obręczy, którą przygotował rodzic.
Marsz z muzyką. – Dziecko rytmicznie maszeruje dookoła pokoju przy nagraniu marszowej melodii. Podczas przerwy w grze przykuca i wyskakuje w górę.
,,Co to za zwierzę?”- zabawa dydaktyczna (załącznik nr 3- zagadki)
Zagadki W czerwonych butach po łące chodzę
Czasem przystanę na jednej nodze
Łypnę okiem, przekrzywię głowę
Czy już śniadanie dla mnie gotowe? (bocian)
Tu cytrynek, tam paź królowej
Wszędzie piękne, kolorowe
Lekko unoszą się nad łąką
Gdy tylko zaświeci słonko (motyl)
Skaczą po łące, pływają w wodzie.
Z bocianem żyją w ciągłej niezgodzie. (żaba)
W kropki mam spódnicę,
chętnie zjadam mszyce. (biedronka)
Ma żółte i czarne paseczki,
lata nad łąką i głośno bzyczy
kiedy grzeje słonko. (pszczoła)
Nie liść – a na łące i zielony
Nie zegar – a cyka jak szalony.
Nie w stajni skacze wolny.
Już wiem! – to …. (konik polny)
Rodzic rozkłada przed dzieckiem obrazki ze zwierzętami oraz karteczki z ich nazwami. Potem czyta zagadkę, a dziecko próbuje ją odgadnąć. Gdy poda prawidłową odpowiedź wskazuje odpowiedni obrazek. Kolejnym zadaniem będzie określenie przez dziecko, na jaką literę zaczyna się nazwa zwierzęcia, a następnie znalezienie napisu rozpoczynającego się na tę literę i wspólne przeczytanie go z Rodzicem, a potem umieszczenie pod odpowiednim obrazkiem. (obrazki do zagadek także znajdują się w tym załączniku).
Ćwiczenia usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Dziecko usprawnia narządy mowy rytmicznie powtarzając trudne słowa i zdania proponowane przez rodzica. Zwraca uwagę na dykcję oraz poprawne akcentowanie.
− Żaby i chrabąszcze mieszkają na łące.
− Mrówki i trzmiele mają na łące pracy wiele.
− Chrabąszcze fruwają i spacerują. Nisko i wysoko żaby podskakują.
− Żuki, żuczki spacerują, pożywienia poszukują.
− Szumi trawa na łące, szur, szur wieje wietrzyk i grzeje słońce.
,,Kwiat”- ćwiczenie grafomotoryczne. (załącznik nr 4)
Rodzicu, poproś dziecko, by narysowało kwiat po śladzie a następnie go pokolorowało. Zwróć uwagę na prawidłowe trzymanie narzędzia pisarskiego: ołówka, kredki.
Zabawa muzyczno-ruchowa „Poruszamy się jak…”
Rodzic demonstruje sposób poruszania się każdego mieszkańca łąki, a dziecko naśladuje go.
Motyl – dziecko biega i macha rękami, konik polny – dziecko skacze obunóż, bocian – dziecko stoi na jednej nodze, a drugą nogę zgiętą w kolanie unosi, żaba – dziecko podskakuje jak żaba (z przysiadu podpartego). Gdy dziecko zapozna się ze sposobem poruszania się rodzic wygrywa na pudełku/pokrywce rytm, podczas którego dziecko naśladuje poruszanie się danego mieszkańca łąki. Wykaz załączników: Załącznik nr 1 – Kolory tęczy, Załącznik nr 2 – wzór pracy plastycznej do wykonania, Załącznik nr 3 – zagadki o zwierzętach, Załącznik
Jeszcze troche angielskiego