Szanowni Rodzice w tym tygodniu będziemy rozmawiać z dziećmi na temat wiosennej łąki i jej mieszkańców. Mamy nadzieję, że możecie wybrać się na spacer i pokazać dzieciom wiosenną łąkę oraz poszukać jej mieszkańców. Jest to doskonały sposób na kreatywnie i zdrowe spędzenie wolnego czasu.
Życzymy miłej i przyjemnej zabawy!
„Wiosenne kwiaty i motyle”. Zabawa orientacyjno porządkowa z elementami metody Weroniki Sherborne.
Obecnie mamy porę roku wiosnę i przy utworze Antoniego Vivaldiego – wybitnego kompozytora pobawimy się w zabawę „Wiosenne kwiaty i motyle”. Jeśli dzieci usłyszą melodie utworu – wtedy świeci słonko i motylki fruwają pomiędzy kwiatkami, gdy utwór ucichnie motylki siadają na wybrany kwiatek i odpoczywają. „Kwiatki” przytulają swoje motylki i lekko je kołyszą.
I.R. Salach „ Łąka”
Łąka tylu ma mieszkańców,
zwierząt, roślin kolorowych.
Tu motylek, a tam pszczółka,
tutaj kwiatek – o, różowy!
Z kopca wyszedł krecik mały,
obok niego idzie mrówka.
Na rumianku w krasnej sukni przycupnęła boża krówka.
Nad tą łąką kolorową bal wydały dziś motyle.
Zapraszają wszystkie dzieci,
więc zatańczmy z nimi chwilę.
Wyjaśnienie trudnych słów występujących w tekście wiersza ( Boża Krówka – nazwa ludowa małego chrząszcza , krasna suknia – śliczna, piękna suknia).
„Majowa łąka” – film
Rozwiązywanie zagadek (obrazki do zagadek Załącznik Nr 5)
Skaczą po łące, pływają w wodzie.
Z bocianem żyją w ciągłej niezgodzie ( żabki )
Co to za panie mają pasiaste ubranie,
od nich słodki miodek na pewno dostaniesz . ( pszczoły )
Skrzydełka mam jak płatki choć sam nie jestem kwiatem,
I nad kwiatami w słońcu wesoło fruwam latem. ( motyl )
To jest takie dziwne zwierzę, bo ma tylko jedną nogę.
Własny domek ma na grzbiecie, kto to jest, na pewno wiecie ? ( ślimak )
Chociaż są malutkie, bardzo pracowite.
Spotkasz je na łące, bo są ich tysiące.( mrówki )
Prawie nic nie widz i ma długi ryjek.
W czarnym kubraczku pod ziemią się kryje. ( kret )
Dziób czerwony, długie nogi.
Żabki ze strachu schodzą mu z drogi. ( bocian )
Łatwo zauważysz między listeczkami
jej czerwony płaszczyk z czarnymi kropkami. ( biedronka )
Znacie takiego małego konika,
który jest zielony, w trawie sobie cyka ? ( konik polny )
Piosenka „Była sobie żabka mała”
1..Była sobie żabka mała.
RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM,
która mamy nie słuchała.
RE-RE, KUM-KUM, bęc.
2. Na spacery wychodziła
RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM,
innym żabkom się dziwiła.
RE-RE, KUM-KUM, bęc.
3. Ostrzegała ją mamusia
RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM,
by zważała na bociusia
RE-RE, KUM-KUM, bęc.
4. A na brzegu stare żaby
RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM,
rajcowały jak te baby
RE-RE, KUM-KUM, bęc.
5. Jedna drugiej w ucho kwacze
RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM,
jak ta mała pięknie skacze
RE-RE, KUM-KUM, bęc.
6. Zjadła żabka pare muszek
RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM,
i po trawie ciągnie brzuszek
RE-RE, KUM-KUM, bęc.
7. Przyszedł bocian niespodzianie
RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM,
i zjadłł żabkę na śniadanie
RE-RE, KUM-KUM, bęc.
8. Teraz stare żaby płaczą
RE-RE, KUM-KUM,
RE-RE, KUM-KUM,
że jej więcej nie zobaczą
RE-RE,KUM-KUM, bęc
9. Taki z tego morał mamy
RE-RE,KUM-KUM
RE-RE,KUM-KUM
trzeba zawsze słuchac mamy
RE-RE,KUM-KUM, bęc
Praca plastyczna „Motylek”
Ile jest motyli? – zabawa matematyczna. Klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy. Otaczanie pętlą motyle w takim samym kolorze. Liczenie motyli w zbiorach i porównywanie ich liczebności.
„Czyj to cień” – zabawa. Dzieci odgadują i dopasowują zwierzęta do ich cieni. Następnie dokonują podziału wyrazów na sylaby i przeliczają liczbę sylab w wyrazie. Załącznik Nr 2.
Opowieść ruchowa „Spacer na łąkę”.
Jest pogoda słonko świeci, dziś na łąkę idą dzieci – raz, dwa, trzy.
(dzieci maszerują rytmicznie)
A tu nagle pada deszczyk – kap, kap, kap.
(dzieci w przysiadzie uderzają rytmicznie o podłogę)
I po liściach tak szeleści – szur, szur, szur.
(dzieci pocierają dłonią o dłoń)
Deszcz ustaje – słonko świeci i na łąkę biegną dzieci – hyc, hyc, hyc.
(dzieci biegają i rytmicznie podskakują)
Dzieci bawią się z ochotą, nagle patrzą – wszędzie błoto – hop, hop, hop.
(dzieci robią duże podskoki – rodzic wyznacza rytm)
Jest pogoda słonko świeci żabka wyszła im naprzeciw – bęc, bęc, bęc.
(dzieci rytmicznie naśladują skoki żabki)
Do odpoczynku zachęciła i opowiadanie szybko wymyśliła.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą R. Labana.
Zgodnie z muzyką. – Dziecko maszeruje po obwodzie koła na palcach, kiedy nagranie muzyki jest głośne, a w przysiadzie, kiedy nagranie muzyki jest ciche. W czasie marszu rodzic daje dziecku paski bibuły.
Tańczące bibułki. – Przy nagraniu dowolnej muzyki dziecko swobodnie tańczy i porusza paskami bibułki trzymanymi najpierw w prawej, a potem w lewej ręce. Podczas przerwy w grze przykuca i układa na podłodze z bibułki dowolne kształty.
Po kole. – Dziecko układa na podłodze koła z bibułki i skacze dookoła nich obunóż, w jedną i w drugą stronę.
Powitania bibułką. – Dziecko dotyka bibułką różnych części ciała wymienianych przez rodzica.
Jak najwyżej. – Dziecko wyrzuca bibułkę do góry, obserwuje jej opadanie i łapie ją tuż nad podłogą.
Sprytne palce. – Dziecko chwyta palcami stopy bibułkę leżącą na podłodze i podaje ją sobie do rąk.
Rysujemy ósemkę. – Dziecko przekłada bibułki z ręki do ręki na kształt ósemki pomiędzy rozstawionymi nogami.
Wiatr i wiaterek. – Dziecko dmucha na paski bibuły z większym i z mniejszym natężeniem.
Latające owady. – Dziecko zgniata bibułki w kulki, rzuca przed siebie i podąża ich śladem. Na koniec wrzuca kulki do obręczy, którą przygotował rodzic.
Marsz z muzyką. – Dziecko rytmicznie maszeruje dookoła pokoju przy nagraniu marszowej melodii. Podczas przerwy w grze przykuca i wyskakuje w górę.
I jeszcze trochę języka angielskiego:
a snail- ślimaka bee- pszczołaa frog- żabaa flower- kwiata bird- ptak
Miłej zabawy;)