Propozycje zabaw i ćwiczeń dla 4-latków

18 maja 2020

Szanowni Rodzice w tym tygodniu będziemy rozmawiać z dziećmi na temat wiosennej łąki i jej mieszkańców. Mamy nadzieję, że możecie wybrać się na spacer i pokazać dzieciom wiosenną łąkę oraz poszukać jej mieszkańców. Jest to doskonały sposób na kreatywnie i zdrowe spędzenie wolnego czasu.

Życzymy miłej i przyjemnej zabawy!

„Wiosenne kwiaty i motyle”. Zabawa orientacyjno porządkowa z elementami  metody Weroniki Sherborne.

Obecnie mamy porę roku wiosnę i przy utworze Antoniego Vivaldiego – wybitnego kompozytora pobawimy się w zabawę „Wiosenne kwiaty i motyle”. Jeśli dzieci usłyszą melodie utworu – wtedy świeci słonko i motylki fruwają pomiędzy kwiatkami, gdy utwór ucichnie motylki siadają na wybrany kwiatek i odpoczywają. „Kwiatki” przytulają swoje motylki i lekko je kołyszą.

I.R. Salach „ Łąka”

Łąka tylu ma mieszkańców,

 zwierząt, roślin kolorowych.

 Tu motylek, a tam pszczółka,

 tutaj kwiatek – o, różowy!

Z kopca wyszedł krecik mały,

obok niego idzie mrówka.

Na rumianku w krasnej sukni przycupnęła boża krówka.

Nad tą łąką kolorową bal wydały dziś motyle.

Zapraszają wszystkie dzieci,

 więc zatańczmy z nimi chwilę.

Wyjaśnienie trudnych  słów występujących w tekście wiersza ( Boża Krówka – nazwa ludowa małego chrząszcza  , krasna suknia – śliczna, piękna suknia).

„Majowa łąka” – film

Rozwiązywanie zagadek (obrazki do zagadek Załącznik Nr 5)

         Skaczą  po  łące, pływają  w  wodzie.

         Z  bocianem  żyją  w  ciągłej  niezgodzie  ( żabki )

         Co  to  za  panie  mają  pasiaste  ubranie,

         od  nich  słodki  miodek  na  pewno  dostaniesz . ( pszczoły )

        Skrzydełka  mam  jak  płatki  choć  sam  nie  jestem  kwiatem,

        I  nad  kwiatami  w  słońcu   wesoło  fruwam  latem. ( motyl )

        To  jest  takie  dziwne  zwierzę, bo  ma  tylko  jedną nogę.

        Własny domek ma na grzbiecie, kto to jest, na pewno wiecie ? ( ślimak )

        Chociaż są malutkie, bardzo pracowite.

        Spotkasz je na łące, bo są ich tysiące.( mrówki )

          Prawie nic nie widz  i ma długi ryjek.

          W czarnym kubraczku pod ziemią się kryje. ( kret )

          Dziób czerwony, długie nogi.

          Żabki ze strachu schodzą mu z drogi. ( bocian )

          Łatwo  zauważysz  między  listeczkami

          jej  czerwony  płaszczyk  z  czarnymi  kropkami. ( biedronka )

          Znacie takiego małego konika,

          który jest zielony, w trawie sobie cyka ? ( konik polny )

Piosenka „Była sobie żabka mała”

1..Była sobie żabka mała.
RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM,
która mamy nie słuchała.
RE-RE, KUM-KUM, bęc.

2. Na spacery wychodziła
RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM,
innym żabkom się dziwiła.
RE-RE, KUM-KUM, bęc.

3. Ostrzegała ją mamusia
RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM,
by zważała na bociusia
RE-RE, KUM-KUM, bęc.

4. A na brzegu stare żaby
RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM,
rajcowały jak te baby
RE-RE, KUM-KUM, bęc.

5. Jedna drugiej w ucho kwacze
RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM,
jak ta mała pięknie skacze
RE-RE, KUM-KUM, bęc.

6. Zjadła żabka pare muszek
RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM,
i po trawie ciągnie brzuszek
RE-RE, KUM-KUM, bęc.

7. Przyszedł bocian niespodzianie
RE-RE, KUM-KUM, RE-RE, KUM-KUM,
i zjadłł żabkę na śniadanie
RE-RE, KUM-KUM, bęc.

8. Teraz stare żaby płaczą
RE-RE, KUM-KUM,
RE-RE, KUM-KUM,
że jej więcej nie zobaczą
RE-RE,KUM-KUM, bęc

9. Taki z tego morał mamy
RE-RE,KUM-KUM
RE-RE,KUM-KUM
trzeba zawsze słuchac mamy
RE-RE,KUM-KUM, bęc

Praca plastyczna „Motylek”

Ile jest motyli? – zabawa matematyczna. Klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy. Otaczanie pętlą motyle w takim samym kolorze. Liczenie motyli w zbiorach i porównywanie ich liczebności.

„Czyj to cień” – zabawa. Dzieci odgadują i dopasowują zwierzęta do ich cieni. Następnie dokonują podziału wyrazów na sylaby i przeliczają liczbę sylab w wyrazie. Załącznik Nr 2.  

Opowieść ruchowa „Spacer na łąkę”.
Jest pogoda słonko świeci, dziś na łąkę idą dzieci – raz, dwa, trzy.
(dzieci maszerują rytmicznie)
A tu nagle pada deszczyk – kap, kap, kap.
(dzieci w przysiadzie uderzają rytmicznie o podłogę)
I po liściach tak szeleści – szur, szur, szur.
(dzieci pocierają dłonią o dłoń)
Deszcz ustaje – słonko świeci i na łąkę biegną dzieci – hyc, hyc, hyc.
(dzieci biegają i rytmicznie podskakują)
Dzieci bawią się z ochotą, nagle patrzą – wszędzie błoto – hop, hop, hop.
(dzieci robią duże podskoki – rodzic wyznacza rytm)
Jest pogoda słonko świeci  żabka wyszła im naprzeciw – bęc, bęc, bęc.
(dzieci rytmicznie naśladują skoki żabki)
Do odpoczynku zachęciła i opowiadanie szybko wymyśliła.

 Zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą R. Labana.

Zgodnie z muzyką. – Dziecko maszeruje po obwodzie koła na palcach, kiedy nagranie muzyki jest głośne, a w przysiadzie, kiedy nagranie muzyki jest ciche. W czasie marszu rodzic daje dziecku paski bibuły.

Tańczące bibułki. – Przy nagraniu dowolnej muzyki dziecko swobodnie tańczy i porusza paskami bibułki trzymanymi najpierw w prawej, a potem w lewej ręce. Podczas przerwy w grze przykuca i układa na podłodze z bibułki dowolne kształty.

Po kole. – Dziecko układa na podłodze koła z bibułki i skacze dookoła nich obunóż, w jedną i w drugą stronę.

Powitania bibułką. – Dziecko dotyka bibułką różnych części ciała wymienianych przez rodzica.

Jak najwyżej. – Dziecko wyrzuca bibułkę do góry, obserwuje jej opadanie i łapie ją tuż nad podłogą.

Sprytne palce. – Dziecko chwyta palcami stopy bibułkę leżącą na podłodze i podaje ją sobie do rąk.

Rysujemy ósemkę. – Dziecko przekłada bibułki z ręki do ręki na kształt ósemki pomiędzy rozstawionymi nogami.

Wiatr i wiaterek. – Dziecko dmucha na paski bibuły z większym i z mniejszym natężeniem.

Latające owady. – Dziecko zgniata bibułki w kulki, rzuca przed siebie i podąża ich śladem. Na koniec wrzuca kulki do obręczy, którą przygotował rodzic.

Marsz z muzyką. – Dziecko rytmicznie maszeruje dookoła pokoju przy nagraniu marszowej melodii. Podczas przerwy w grze przykuca i wyskakuje w górę.

I jeszcze trochę języka angielskiego:

a snail- ślimaka bee- pszczołaa frog- żabaa flower- kwiata bird- ptak

Miłej zabawy;)

Propozycje zabaw i ćwiczeń dla 3-latkówPropozycje zabaw i ćwiczeń dla 5-latków