Propozycje zabaw i ćwiczeń dla 5-latków

11 maja 2020

Temat kompleksowy: Zwierzęta na świecie(11-15.05.2020r.)
Zabawa ,,Wyprawa na safari” wg M. Bogdanowicz

Drogi rodzicu usiądź z dzieckiem na dywanie w wygodnej dla was pozycji. Dziecko siada najpierw przed Rodzicem, który będzie czytał dziecku wierszyk i jednocześnie rysował po plecach dziecka. Po skończonym masażyku następuje zamiana ról między dzieckiem a Rodzicem.Przed rozpoczęciem masażyku warto przećwiczyć z dzieckiem kreślenie w powietrzu lub na dywanie poszczególnych elementów, jakie dziecko będzie rysowało na plecach Rodzica. 

Poniżej treść wierszyka z opisem ruchów:

Afrykańskie słońce mocno w plecy piecze ( rysowanie koła)
Nasz dżip po pustynnym piasku wolno jedzie (rysowanie dwóch małych kół)
Wtem widzimy słonia, który wolno człapie (naśladowanie palcami chodu słonia)
Przy palmie siedzi małpa  po głowie się drapie (drapanie)
A ja  przytulam się mocno do mojego taty (gest objęcia partnera)
Bo właśnie biegną do nas ogromne żyrafy (uderzanie delikatnie pięściami)
Wtem burza piaskowa niebo przesłoniła (rysowanie chmur)
Cała nasza grupa w namiocie się skryła. (rysowanie trójkąta)

Przeczytaj dziecku wiersz pt. ,,Na sawannie- zebra” A. Wojtyły,
a następnie omów z dzieckiem jego treść.(załącznik nr 1)

,,Na sawannie- zebra” A. Wojtyła

Cóż to za królowa klasy
w sukni w biało-czarne pasy
przez sawannę wciąż wędruje
wielbicieli wypatruje?
Cóż to za niewinna minka?

Ach! To konia jest kuzynka.
Choć nie przemknie po kryjomu
z racji dziwacznego stroju,
zebra się tym nie przejmuje,
dumnie w stadzie galopuje.

Nie oddala się zbytnio od wody,
bo to podstawa zdrowia i urody.
Jest zwierzęciem towarzyskim,
dobrze czuje się z kimś bliskim.

Choć ma dużą rodzinę i wcale nie musi
widziana jest czasem wśród antylop i strusi,
gdy całym stadem się do nich przyłącza
skubie trawę, je liście, pędy i kłącza.
Niewielu wrogów posiada,
dlatego tak liczna jest zebr gromada.

Mieszka w Afryce, bardzo daleko,
w cyrku lub ZOO możesz cieszyć nią oko.
Zobaczyć ją chociaż raz wypada,
bo oryginalną urodę posiada.
A przy tym to zwierzę egzotyczne
jest bardzo przyjazne i sympatyczne.

Rodzicu, podczas rozmowy możesz posłużyć się ilustracją z załącznika nr 1. Zadaj dziecku następujące pytania:

  • Na początku zapytaj dziecko, czy któreś słowo było dla niego niezrozumiałe? Objaśnij pojęcia: sawanna, stado, galopować, kłącza, pędy, oryginalny.
  • O jakim zwierzęciu jest mowa w wierszu?
  • Czego się dowiadujemy o tym zwierzęciu? (wygląd, rodzaj, miejsce pochodzenia, gdzie można je spotkać, czym się żywi, jak żyje)
  • Jak wygląda miejsce, w którym żyje na wolności? (porównanie krajobrazu afrykańskiego z polskim)
  • Czego potrzebują zwierzęta do życia zarówno te egzotyczne, jak i hodowlane, czy domowe? (woda, pożywienie)

Gra dydaktyczna „Egzotyczne domino”. (załącznik nr 2)

Rodzicu zaproś dziecko do wspólnej zabawy, która rozpoczniecie od wycięcia obrazków wzdłuż zielonych linii, z których powstanie domino. Gdy obrazki będą gotowe możecie zacząć grać. Gra polega na układaniu pasujących do siebie zwierząt. Napisy z nazwami zwierząt rodzic może odczytywać dzieląc wyrazy na sylaby lub w trudniejszej wersji na głoski. Gdy dziecko dokona syntezy wyrazowej- złoży wyraz w całość dopasowuje pasujący obrazek tworząc pary.

Zabawa matematyczna ,,Co jest dłuższe, a co krótsze?”

Zadania do wykonania:

  • Zaproponuj dziecku zmierzenie przedmiotów znajdujących się w domu. W tym celu przygotuj sznurek lub tasiemkę oraz patyczek do szaszłyka lub ołówek, bądź. Przedstaw dziecku miary, jakimi będziecie się posługiwać. Niech dziecko przyjrzy się im dokładnie, może je dotknąć a potem niech powie czy te miarki są takie same, czym się różnią? (są z innego materiału, jedna jest twarda a druga miękka i elastyczna, może maja inną długość)
  • Kolejnym krokiem będzie zademonstrowanie dziecku sposobu wykonania pomiarów zarówno sznurkiem, jak i patykiem. Zapytaj dziecko, co można zmierzyć patykiem a co sznurkiem? Która miara przyda się do mierzenia okrągłych rzeczy? Poproś dziecko, by wymyśliło przykłady obiektów do zmierzenia.
  • Zmierzcie wybrane wspólnie obiekty, np. stół, krzesło, głowę, nogę, lalkę, samochodzik, itp. Zaproponuj, by stanęło na środku pokoju i powiedziało Ci, co widzi po swojej prawej stronie a następnie wybrało do zmierzenia jedna rzecz, która widzi. Po mierzeniu dziecko staje na środku pokoju i teraz wskazuje swoja lewą stronę i znów wybiera z otoczenia obiekt do zmierzenia.
  • Niech dziecko posegreguje mierzone przedmioty na takie, które można zmierzyć sznurkiem, patykiem, sznurkiem i patykiem. Ile kolekcji powstało, ile elementów ma każda kolekcja?
  • Na koniec połóż przed dzieckiem dwa sznurki o różnej długości. Niech dziecko oceni, który jest dłuższy, który krótszy. Potem wymyśli, co zrobić, by miały taka sama długość. Następnie dajesz dziecku nożyczki, by wyrównało sznureczki. Gdy maja już identyczna długość poproś dziecko albo sam zwiń jeden z nich w ślimaczka i połóż go przy drugim sznurku. Zadaniem dziecka jest ocenienie, który sznurek jest dłuższy. Gdy dziecko stwierdzi, że ,,ślimaczek” jest krótszy pokaż mu, że oba sznurki są takiej samej długości, tylko ma teraz inny kształt. Następnie rozwińcie ślimaczka i porównajcie sznurki. Ćwiczenie można powtórzyć.

Nauka piosenki pt. ,,Idziemy do zoo”

Tekst piosenki:

Refren:
Idziemy do zoo, zoo, zoo
Idziemy do zoo, zoo, zoo
Idziemy do zoo
Zoo, zoo, zoo
Idziemy do zoo, zoo, zoo
Idziemy do zoo, zoo, zoo
Idziemy do zoo
Zoo, zoo, zoo

I.
W pierwszej klatce małpy skaczą: hop, hop, hop
W pierwszej klatce małpy skaczą: hop, hop, hop
Za ogony siebie łapią
I na linach się się bujają
W pierwszej klatce małpy skaczą hop, hop, hop
A papugi wciąż gadają: daj, daj, daj
A papugi wciąż gadają: daj, daj, daj
Ciągle skrzeczą, piszczą, wrzeszczą
Daj mi loda, ciastko, żelka
A papugi wciąż gadają: daj, daj, daj…

II.
Słonie trąba wodę piją chlup, chlup, chlup,
Słonie trąba wodę piją chlup, chlup, chlup,
Bo tak to już jest zrobione
Trąbą wodę słonie piją
Słonie trąba wodę piją chlup, chlup, chlup.
No a hieny wciąż się śmieją: hi, hi, hi, hi, hi,
No a hieny wciąż się śmieją: hi, hi, hi, hi, hi,
Nie wiadomo wciąż dlaczego,
Humor dopisuje hienom,
No a hieny wciąż się śmieją: hi, hi, hi, hi, hi.

Na początku Rodzicu posłuchaj z dzieckiem piosenki, by sobie przypomniało jej treść i melodię. Potem przeczytaj dziecku pierwszą zwrotkę.

  • Umów się z dzieckiem, że będzie po tobie powtarzało każdy przeczytany wers.Czytaj na głoś każdą linijkę a dziecko niech ją po Tobie powtórzy.
  • Powtarzaj razem z dzieckiem zwrotkę modulując głos: cicho, głośno, szeptem.
  • Recytujcie tekst na zmianę: jedną linijkę mówisz Ty, jedną dziecko
  • Recytujcie z różną prędkością: wolno, szybko
  • Rodzicu czytaj tekst celowo omijając niektóre słowa, niech dziecko uzupełni brakujące słowa
  • Włącz piosenkę a dziecko niech ją śpiewa z jednoczesnym naśladowaniem czynności, jakie wykonują zwierzątka w piosence

Praca plastyczna ,,Rodzina słoni”- malowanie farbami.

(załącznik nr 3 – wzór pracy do wykonania)

Rodzicu przygotuj następujące rzeczy: kartka formatu A4, pędzelek, farby, flamastry lub kredki, pędzelek, pojemnik z wodą. Rozpocznij pracę od rozmowy z dzieckiem na temat wyglądu słonia. Następnie pokaż mu jak będzie wglądała praca, którą będzie wykonywało. Zapytaj, jakie narzędzia potrzebne będą do wykonania pracy. Niech określi kolory, jakimi będzie się posługiwało. Na początku dziecko maluje jedną dłoń Rodzica szarą farbą. Potem odbija jej odcisk na kartce, która leży w poziomie. To samo robi ze swoja dłonią. Gdy farba trochę podeschnie kolejnym krokiem będzie dorysowanie flamastrami słoniowi ogona, ucha, oka i kłów. Dodatkowo dziecko może dorysować kępki trawy, słońce i chmury.

Zestaw ćwiczeń i zabaw ruchowych w utrudnionych warunkach wg KazimieryWlaźnik

Dziecko chodzi na palcach we wspięciu, na umówiony z rodzicem sygnał biegnie we wspięciu na palcach

,,Idzie rak nieborak”- dziecko spaceruje w tył na płaskich stopach, gdy usłyszy klaśnięcie powoli biegnie w tył

,,Spacer po linie”- zabawa z elementem równowagi. Dziecko ma za zadanie chodzić po linii prostej i łamanej:

a) iść prosto stopa za stopą po skakance (linii, lince),

b)przejść krętą linią stopa za stopą po ślimaku ułożonym ze skakanki,

c) iść najpierw do przodu stopa za stopą z zamkniętymi oczami a następnie do tyłu z zamkniętymi oczami (Rodzic asekuruje dziecko, może je trzymać za rękę)

d) chodzenie w bok przy skakance ze skrzyżowaniem nóg (stojąc równolegle przy skakance, przechodzić, np., gdywzdłuż prawej stopy leży skakanka, to pierwsza przechodzi stopa lewa będąca dalej od przeszkody

e) przekraczanie przeszkód (np. poduszka, ławka, pudełko, itp.) z wysokim unoszeniem nóg.

,,O jakim zwierzęciu mowa?”- zabawadydaktyczna

(załącznik nr 4- zagadki)

Rodzic rozkłada przed dzieckiem obrazki ze zwierzętami oraz karteczki z ich nazwami. Potem czyta zagadkę a dziecko próbuje ją odgadnąć. Gdy poda prawidłową odpowiedź wskazuje odpowiedni obrazek i układa go tworząc szereg a następnie próbuje naśladować ruchy tego zwierzęcia. Po odgadnięciu wszystkich zagadek Rodzic prosi, by policzyło ile jest zwierząt (zaczyna liczyć od lewej do prawej strony), a następnie powiedziało jak nazywa się zwierzę, które jest np. trzecie, potem pierwsze. Można też zapytać, jakie zwierzę stoi przed lub po, obok podanego przez rodzica zwierzątka, itp. Kolejnym zadaniem będzie określenie przez dziecko, na jakąliterę zaczyna się nazwa wskazanego zwierzęcia przez Rodzica a następnie znalezienie napisu rozpoczynającego się na ta literę i wspólne przeczytanie go z Rodzicem a potem umieszczenie pod odpowiednim obrazkiem.Podczas tej zabawy wykorzystujemy pomoce z załącznika 2 – od gry w domino. Zagadki zamieszczone są w załączniku nr 4.

Zabawa językowa ,,Jakie są zwierzęta”.

Zabawę zaczyna Rodzic od podania określenia, a dziecko odpowiada nazwę zwierzęcia, z jakim to określenie najczęściej się kojarzy.

groźny jak … (lew), syczący jak …(wąż), ciężki jak … ( słoń), zwinny jak … (małpa), w paski jak …(zebra), wysoka jak …( żyrafa).

,,Słoniątko”- ćwiczenia grafomotoryczne. (załącznik nr 5)

Rodzicu, poproś dziecko, by narysowało słonia po śladzie oburącz. Dziecko w obu rączkach trzyma kredki, flamastry lub ołówki i jednocześnie obiema rękami rysuje po wyznaczonym śladzie. Rysowanie zaczyna od wyznaczonego miejsca z góry na dół.

Zabawa ruchowa bieżna ,,Uciekamy przed tygrysami”

Dziecko biega po dywanie/wyznaczonym miejscu. Na hasło ,,Tygrys” wypowiedziane przez Rodzica wykonuje przysiad, obejmując kolana i opuszczając głowę.

„Wild aminals” – film w języku angielskim dla dzieci

Wykaz załączników:

  • Załącznik nr 1 – zwierzęta na sawannie- kolaż
  • Załącznik nr 2 – gra egzotyczne domino
  • Załącznik nr 3 – wzór pracy plastycznej do wykonania
  • Załącznik nr 4 – zagadki o zwierzętach
  • Załącznik nr 5 – rysowanie oburącz- słoniątko
Propozycje zabaw i ćwiczeń dla 4-latkówPropozycje zabaw i ćwiczeń dla 6-latków