Propozycje zabaw i ćwiczeń dla 4-latków

11 maja 2020

Drodzy Rodzice, w tym tygodniu będziemy rozmawiać na temat książek. Czytanie książek wpływa na aktywizację pięciu obszarów kompetencyjnych: komunikacji ( poszerza doświadczenia językowe dziecka, rozwija słownictwo, uczy wyrażać myśli i rozumieć sposoby mówienia innych ludzi), odpoczynku (jest to jeden z najlepszych sposobów relaksu), inteligencji emocjonalnej (wymaga od dziecka podjęcia wysiłku oraz wytrwania w nim dla osiągnięcia celu, wyrabia w dziecku cierpliwość i umiejętność oczekiwania na nagrodę odroczoną w czasie), koncentracji i emocji (ćwiczenie koncentracji uwagi to bardzo trudne zadanie, ale niezbędne do prawidłowego rozwoju intelektualnego. Czytanie książek ćwiczy koncentracje uwagi, spostrzegawczość i pamięć. Czytanie odpowiednich książek jest polecane również jako forma leczenia psychoterapeutycznego dzieci nieśmiałych, nadmierniagresywnych, z szeroko pojętymi trudnościami w rozwoju emocjonalno-społecznym. Książka może pomóc zarówno w poznaniu sytuacji, z którymi dziecko się nie zetknęło, jak też posłużyć za temat rozmowy o trudnych emocjach, których samo doświadcza. Czytanie uczy empatii i wrażliwości).

Prosimy o obejrzenie filmu  i rozmowę na temat „Jak powstaje książka?” z wykorzystaniem obrazków.

Zasady korzystania z książek

Drogi Rodzicu zadaj dziecku zagadki: Załącznik Nr 1.

  • Choć nie ma zamka ani kluczyka Często otwierasz ją i zamykasz. W swym wnętrzu wiele tajemnic mieści, wierszyków , bajek i opowieści. (książka)
  • Jej czerwony płaszczyk widać już z daleka. Gdy przez las idzie, wilk już na nią czeka. (Czerwony Kapturek)
  • Tego chłopca i dziewczynkę z bajki pamiętacie. Sprytem wiedźmę przechytrzyli w piernikowej chacie. (Jaś i Małgosia)
  • Jak inne zwierzęta cztery łapy ma, lecz tylko na tylnych buty ma dwa. Choć czasem mruczy, to myszy nie goni, kapelusz z piórkiem ma na swej skroni. (Kot w butach)
  • W łupince orzecha wygodnie sypiała, w pyłku kwiatowym co dzień się kąpała. A choć najmniejszą dziewczynką była, od dużych kłopotów się nie ochroniła. (Calineczka)
  • Był bajkowym pajacykiem co miał ludzki głos, lecz gdy głosem tym nakłamał rósł mu nos. (Pinokio)
  • Jaka to dziewczynka ma roboty wiele, a na pięknym balu gubi pantofelek. (Kopciuszek)

Ćwiczenia słownikowe. Rodzicu, prokarze kolejno przygotowane wcześniej obrazki postaci z bajek do zagadek – Czerwony Kapturek, Jaś i Małgosia, Calineczka, Kot w butach, Pinokio, Kopciuszek. Zadaniem dzieci jest wyszukać jak najwięcej określeń pasujących do tej postaci np. nieuważny, wesoły, dobry itp. z pomocą rodzica.

Zabawa ruchowa „Książki.”
Dzieci zajmują dowolne miejsca na dywanie. Leżą na bokach. Na hasło „książki się otwierają”, przechodzą do leżenia na wznak, wyciągają na boki wyprostowane ręce i nogi. Na hasło „książki się zamykają”, powracają do pozycji wyjściowej. Leżenie na bokach, nogi podkurczone. „Książki stoją na regale” przechodzą do stania na baczność.

„Książki małe, duże” – zabawa matematyczna. Drogi rodzicu połóż przed dzieckiem kilka książek i poproś o wskazanie książki:

  • najmniejszej
  • największej
  • najgrubszej
  • najcieńszej

Poproś również dziecko o posegregowanie książek na dwie kupki: 1. Książki grube (małe)  2. Książki cienkie (duże)  lub według innej wymyślonej przez Ciebie kategorii.

„Książki”- ćwiczenia logopedyczne

 Zamienimy na dosłownie chwilkę, nasze buzie w książki. Ciekawi jesteście jak? Zobaczcie:
– „otwieranie i zamykanie książki” – otwiera i zamyka szeroko usta
– „przekładnie kartek w książce”- przesuwa czubek języka z jednego kącika ust do drugiego.

 Ruchowa interpretacja wiersza „Książeczka” K. Pac – Gajewskiej.
W książeczce płynie rzeczka, (wykonanie rękami ruchu fal)
w książeczce szumi las. (naśladowanie kołyszących się drzew)
W prześlicznych tych książeczkach
tysiące przygód masz. (naśladowanie oglądania książki)
Książeczka cię powiedzie (marsz)
na strome szczyty skał, (składanie rąk nad głową)
z niej możesz się dowiedzieć,
gdzie niedźwiedź zimą spał. (ułożenie głowy na rękach, jak do snu)
Jak świerszczyk grał na skrzypcach, (naśladowanie gry na skrzypcach)
jak morzem płynął śledź, (wysunięcie rąk do przodu)
i co robiła Wikcia, (wzruszenie ramion)
by same piątki mieć. (pokazanie całej dłoni)
Lecz chroń i szanuj książki (grożenie palcem)
i kartek nie drzyj też,
wpierw dobrze umyj rączki, (naśladowanie mycia rąk)
a potem książki bierz. (ruch rozkładania książki).

Zabawy po angielsku:

a book- książka
big- duży
small- mały
What colour is it? – Jaki to kolor?
yellow- żółty
blue- niebieski
red- czerwony
green- zielony
Numbers:
one- jeden
two- dwa
three- trzy
four- cztery
five- pięć
six- sześć
seven- siedem
eight- osiem
nine- dziewięć
ten- dziesięć.

Propozycje zabaw i ćwiczeń dla 3-latkówPropozycje zabaw i ćwiczeń dla 5-latków