Propozycje zabaw i ćwiczeń dla 6-latków

11 maja 2020

Drodzy Rodzice!

W tym tygodniu zaproście swoje dzieci w podróż do Afryki. Pokażcie im ilustrację przedstawiającą ten kontynent (można pokazać na globusie)i wyruszcie na poszukiwania zwierząt, które zamieszkują sawannę(sawanna to rozległy obszar, na którym rosną wysokie trawy i rzadko rozrzucone drzewa oraz krzewy).

Przeczytajcie dzieciom wiersz Z. Bronikowskiej, pt. „Gdzie był Krzyś”. 

– Gdzie byłeś Krzysiu?
– Daleko….
W Afryce, nad rzeką Nilem!
A dwa kroki przede mną
kąpały się dwa krokodyle!
Były takie olbrzymie,
paszcze miały szerokie
jak bramy.
Nie wierzysz? No to proszę,
Możesz zapytać mamy!
A potem hipopotam
po szyję wylazł z błota,
aż śmiały się goryle.
Słonie biegały jak konie!
Były zebry, żyrafy, szakale!
A ja –
Nie bałem się wcale.
Siedziałem obok mamy
i patrzyłem… patrzyłem….
Małpy jadły figi i daktyle,
Nosorożec bawił się w strumieniu,
a tygrysy leżały pod palmą.
I lwa widziałem,
A jakże!
I chociaż było ciemno,
nie bałem go się  także.
Ale zabłysło światło
i ludzie zaczęli uciekać!
Ja chciałem jeszcze zostać,
chciałem jeszcze poczekać,
ale mama…..
– O czym ty mówisz Krzysiu?
To ci się chyba śniło.
Skądże?
Naprawdę to widziałem!
To wszystko w kinie było!

Zapytajcie, gdzie w naszym kraju można spotkać zwierzęta występujące w wierszu ( w ZOOOgród zoologiczny – miejsce, w którym   są hodowane dzikie  zwierzęta  i utrzymywane w celu ochrony).

            Obejrzyjcie  ilustracje przedstawiające  zwierzęta ( w załączniku) i poproście dziecko o opisanie ich wyglądu. Skupcie się na rozmiarach zwierząt, kolorach oraz ich cechach charakterystycznych. Dziecko może podzielić na sylaby nazwy zwierząt i policzyć je. Poszukajcie słów rymujących się z nazwami wybranych zwierząt , np. nosorożec-jednorożec, lew- zlew, słoń- koń, żyrafa-szafa. Można również pobawić się z dzieckiem w naśladowanie odgłosów zwierząt, które znajdziecie tutaj:

oraz w zabawę  pantomimiczną ,,Zwiedzamy dżunglę”. 

Dotarliśmy do Afryki, wysiadamy z tratw i idziemy na ląd po wodzie ( wysokie unoszenie kolan) a potem po gorącym piasku(lekkie podskoki). Rozglądamy się uważnie na boki , szukamy tubylców. Czas ruszać w drogę , przedzieramy się przez dżunglę(ruchy rękoma na boki).Chodźmy bardzo cicho ,by nikogo nie spłoszyć albo by nas nie usłyszał lew (idziemy na palcach).Ciiiii !(kładziemy palec na buzię). Słychać jakiś szelest. Uciekajmy na drzewo (naśladujemy wspinanie się na drzewo). O! Jaka miła małpka- chcesz to się pobawimy. Pomałpujmy tak jak ona( dziecko naśladuje ruchy rodzica) np. drapie się po plecach, skacze na jednej nodze, itp.).Dość zabawy, chyba jesteśmy już bezpieczni, możemy schodzić z drzewa(naśladujemy schodzenie z drzewa).Ruszamy dalej w drogę. Przed nami rzeka, musimy ją przeskoczyć(duży skok do przodu), a teraz skaczemy po kamieniach(małe podskoki).Uwaga! Krokodyl(naśladujemy kłapanie paszczy krokodyla), a tam płynie hipopotam(naśladujemy rękoma pływanie w wodzie). Już niedługo dotrzemy do wioski, musimy tylko przejść obok śpiącego węża(dziecko kładzie się na podłodze i sycząc porusza się po niej).Nareszcie jesteśmy w wiosce. Witamy się z tubylcami ( obejmujemy się) .Na powitanie zaśpiewajmy hymn:
O, ale le
O, beri ,tiki, tonga
,masa, masa, masa
O, ale balua, balue.

A teraz pora na poznanie ostatniej już literki- „ h, H”. Poproście dziecko o rozwiązanie zagadki:

Gdy w ZOO spod wody się wyłania,
zaraz się bierze do ziewania.
Wówczas wygląda groźnie tak,
jakby chciał połknąć cały świat (hipopotam).

  • Dzieci dzielą wyraz ‘’hipopotam’’ na sylaby (hi-po-po-tam) i głoski -dla chętnych dzieci (h-i-p-o-p-o-t-a-m).Zwróćcie uwagę na to, że głoski słyszymy, a litery widzimy i piszemy.
  • Dzieci określają, gdzie w wyrazie ‘’hipopotam’’ występuje głoska ‘’h’’(na początku wyrazu).
  • Dzieci podają przykłady innych wyrazów, w których głoska ‘’h’’ występuje na początku (hak,hamak,hałas),na końcu (druh) i w środku (wahadło, bohater ).
  • Pokażcie dziecku  literę ‘’h’’, ’’H’’ małą i wielką, drukowaną i pisaną, omówcie wygląd liter oraz kierunek pisania  liter pisanych.
  • Dzieci wykonują ćwiczenia utrwalające literę ‘’h’’ na kartach pracy cz.4, str.20,21 oraz ćwiczą czytanie tekstu z literą ‘’h’’ w ‘’Elementarzu sześciolatka’’ na str. 114.
  • Zachęcamy również dzieci do uzupełnienia kart pracy z poznanymi wcześniej literkami (Karty pracy,cz.4,s.6,7-litera j oraz s.14,15-litera f.)
  • Można poćwiczyć pisanie litery „h, H’ w liniaturze (karta pracy w załączniku).

HIPOPOTAM Z SUROWCÓW WTÓRNYCH

Potrzebne materiały:

  • płyta CD
  • wytłoczki po jajkach
  • różowa i czarna farba
  • klej Magic lub wikol
  • biały, czarny i różowy papier

Sposób wykonania:

  1. Z wytłoczek wycinamy dwie wytłaczanki na jajka.
  2.  Wytłaczanki na jajka malujemy różową farbą.
  3. Po wyschnięciu na środku malejmy małe, czarne kółka.
  4. Z czarnego i białego papieru wycinamy oczy, z różowego – uszy, z białego paski na zęby.
  5. Wszystkie elementy przyklejamy na płytę CD w taki sposób, żeby tworzyły hipopotama. (Wskazówki w zdjęciach).

Improwizacje ruchowe do piosenki ,,Idziemy do zoo”

1. Dziecko słucha piosenki omawia jej treść, wymienia zwierzęta oraz czynności jakie wykonują.

2. Dziecko improwizuje ruchem treść piosenki.

3. Dziecko nazywa i naśladuje odgłosy zwierząt afrykańskich:

Układanie kompozycji płaskich i przestrzennych z figur geometrycznych

  • Rodzic przygotowuje mozaikę geometryczną bądź sam wycina po kilkanaście różnej wielkości, różnego koloru figury geometryczne, tj. koło, trójkąt, prostokąt i kwadrat oraz kartoniki z liczbą. Pyta dziecko: – Co to jest (dziecko bez namysłu odpowie, że figury geometryczne). Następnie mówi dziecku, że z tych figur wspólnie będą układać różne obrazki ale zanim do tego przystąpią najpierw niech dziecko wysłucha wiersza „Pajacyk” M.Platy:

„Hop – rączki w górę,

Hop – rączki w dół.

Co to za dziwny, skaczący stwór?

Jest koło, kwadrat,

Prostokąt jest śliczny.

To nasz pajacyk geometryczny.

Głowa okrągła jest jak piłeczka

A na tej głowie trójkątna czapeczka.

Kwadrat to brzuszek,

Oczy i nosek są krąglutkie jak groszek.

Nogi pajaca – prostokąciki,

Na niech z kwadratów małe buciki.

Figur przeróżnych ułóż kilka

I już jest pajacyk, co skacze jak piłka.”

  • Rodzic pyta:
    • Jakie figury geometryczne wystąpiły w wierszu?
    • Co powstało z figur geometrycznych?
    • Z jakiej figury geometrycznej pajacyk miał głowę, czapkę, brzuszek, oczy, nosek, nogi i buciki?
  • Dorosły prosi by dziecko ułożyło z figur geometrycznych, które ma przed sobą takiego samego pajacyka jak w wierszu. Po wykonaniu zadania dziecko na prośbę rodzica przelicza ilość figur wykorzystanych w swoim pajacyku, podaje kolory.
  • Rodzic prosi dziecko by w pokoju, w którym przebywają wskazało przedmioty przypominające figury geometryczne i nazwało je.
  • W dalszej kolejności dorosły zwraca się do dziecka: – A teraz będziesz artystą, który musi ułożyć dowolną kompozycję z figur geometrycznych (dziecko układa figury na stoliku). Rodzic mówi: – Pokażę ci moją kompozycję (układa domek zbudowany z dwóch trójkątów i dwóch kwadratów). Zadaje pytania:
    • Z ilu figur każdego kształtu ułożony jest mój domek?
    • Jak to zapisać za pomocą liczb i znaków?

Dziecko podaje propozycje a następnie przystępuje do układania swojej kompozycji. Rodzic prosi by dziecko policzyło figury w swojej kompozycji i określiło jakie to figury a następnie ułożyło działanie.

  • Dorosły sprawdza wykonanie zadania przez dziecko.
  • Na zakończenie rodzic demonstruje sześcian i prosi dziecko by określiło podobieństwa i różnice pomiędzy kwadratem a sześcianem (liczba wierzchołków, kształt ścian, przestrzenność). Tłumaczy, że sześcian to też figura geometryczna, tylko przestrzenna (nie płaska). Prosi dziecko o wskazanie w pokoju sześcianów. Pyta dziecko: – Co możemy zrobić z sześcianów? Następnie zachęca dziecko do stworzenia ciekawej kompozycji z klocków sześciennych.

ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH WEDŁUG K. WLAŹNIK

PRZYBORY: szarfa, wstążka, lub chustka, apaszka  mamy

CELE:  Doskonalenie biegu na czworakach, utrzymania równowagi, oraz prawidłowego soku obunuż. Ćwiczenia przeciw płaskostopiu.

Wyrabianie zręczności, zwinności i szybkości

1 . Marsz po pokoju w wysokim wspięciu na palcach, dziecko dostaje szarfę. Na umówiony sygnał biega po pokoju na drugi sygnał zatrzymuje się nieruchomo. Powtórzenia

2. Klęk , szarfa przed dzieckiemna podłodze. Chwytamy za końce oburącz i odsuwamy szarfę jak najdalej do przodu i i przysuwamy do siebie. Róbcie to szybko, ale dokładnie. Powtórzenia 

3. Po przeciwnych stronach pokoju wyznaczamy linie. Dziecko kładzie całe dłonie na podłodze, kolana swobodnie ugięte , na sygnał czworakuje jak najszybciej do drugiej linii. Powtórzenia

4. Chodzimy po pokoju i podrzucamy szarfy w górę , starając się je złapać. Powtórzenia

5. Szarfa na podłodze, podnosimy palcami stopy i podać do ręki przed sobą, podnosząc wysoko kolano,  i za sobą, uginając i skręcając nogę w tył.

6.  Kładziemy szarfę na podłodze, stajemy przed szarfą na sygnał przeskakujemy obunuż  przodem i tyłem, oraz bokiem . Powtarzamy po kilka  razy, każde ustawienie, pamiętamy o oddychaniu.

7. Szarfę kładziemy przed sobą, palce stóp kładziemy na początku szarfy i staramy się ją zebrać palcami tak, żeby nie było jej widać- schowa się pod pięty. Powtórzenia

8. W siadzie skulnym podpartym podnosimy leżącą przed nami szarfę palcami stopy i podnosimy ją w górę (pupa cały czas przyklejona do podłogi, ręce z tyłu), i puszczamy. Powtarzamy ćwiczenie po kilka  razy prawą i  lewą stopą

9. Siadamy skulnie, szarfa pod kolanami, trzymana oburącz za końce. Przejście do leżenia tyłem, z lekkim nakryciem się nogami i powrót do siadu skulnego. Powtórzenia

10.  Siad klęczny, szarfa trzymana za końce oburącz w dole. Wyprost do klęku z równoczesnym przeniesieniem szarfy w górę, a następnie powrót do siadu klęcznego. Powtórzenia

11. Szarfa na podłodze , maszerujemy na palcach na piętach ,na zewnętrznych krawędziach stóp wokół szarfy. Pamiętamy o zmianach kierunku marszu, oraz oddychaniu (wciągamy nosem, wydychamy ustami)

12.Dziecko trzyma szarfę oburącz za końce, na polecenie przechodzą przez szarfę( szarfa w dole) jedną, potem drugą nogą. Przesuwając szarfę za plecami, wznoszą ją lekko z tyłu. To samo robimy z powrotem.

13. Ćwiczenie uspokajające.  Leżenie tyłem szarfa na brzuchu, oddychamy , kilka razy.

Życzymy miłej zabawy!!

Propozycje zabaw i ćwiczeń dla 5-latkówPrace przedszkolaków