Temat kompleksowy: „Radosna Wielkanoc”( 06.04-17.04)
Drogi rodzicu przeczytaj dziecku wiersz pt .” Wielkanocny stół” Ewy Skarżyńskiej.
Nasz stół
wielkanocny
haftowany w kwiaty.
W borówkowej zieleni
listeczków skrzydlatych
lukrowana baba
rozpycha się na nim,
a przy babie –
mazurek w owoce przybrany.
Palmy pachną jak łąka
w samym środku lata.
Siada mama przy stole,
A przy mamie tata.
I my.
Wiosna na nas
zza firanek zerka,
a pstrokate pisanki
chcą tańczyć oberka.
Wpuśćmy wiosnę,
Niech słońcem
zabłyśnie nad stołem
w wielkanocne świętowanie
jak wiosna wesołe!
Porozmawiaj z dzieckiem na temat przeczytanego utworu:
- Po co ludzie spotykają się przy świątecznym stole?
- Jakie potrawy znajdują się na wielkanocnym stole?
- Czy dzielą się w Wielkanoc opłatkiem?
- Jak spędzają te święta?
Proszę posłuchaj z dzieckiem treści piosenki pt. „ Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne”https://youtu.be/qKY9oeELKn4
Rodzicu puść piosenkę dziecku i poproś, aby opowiedziało ci, o czym opowiada, zapytaj dziecko: O co kłócił się z kurczaczkiem cukrowy baranek?Poproś dziecko, aby spróbowało zanucić melodię.
- Koszyczek z wikliny pełen jest
pisanek,
A przy nich kurczaczek i z cukru baranek.
Przy baranku babka, sól, chleb i wędzonka,
Oto wielkanocna świąteczna święconka.
Ref. Pisanki, kraszanki, skarby
wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.
- Kłócił się z kurczakiem cukrowy baranek,
Która najpiękniejsza ze wszystkich pisanek?
Czy ta malowana, czy ta wyklejana,
Czy zdobiona woskiem i pofarbowana
Rodzic czyta tekst piosenki a po każdym wersie prosidziecko aby powtórzyło za nim.
-za pierwszym razem dziecko powtarza tekst piosenki szeptem za rodzicem,
-za drugim razem powtarza tekst,udając emocje:złość, radość i smutek,
– za trzecimrazem rodzic mówi część utworucelowo pomijając jedenwers a zadaniemdziecka jest uzupełnić brakujący wers.
„ Wielkanocny zajączek z rolki ”-praca plastyczna.
Wszystkie informacje jak wykonać pracę na stronie:https://youtu.be/vkmbDV4a1Ds
Materiały potrzebne do wykonania pracy:
– rolka po papierze toaletowym
– biała farba akrylowa
– pędzelek
– taśma dwustronna
-marker
– ruchome oczy
– nożyczki
– kredki
– papier kolorowy
Gimnastyka twórcza Rudolfa Labana.
Zapraszamy do zabawy, podczas której dzieci wcielą się w postać kaczuszki:
- „Wykluwamy się z jajka” – zabawa kształtująca wyczucie (świadomość) ciała. Rodzic wydaje dzieciom polecenia:
„Wyobraźcie sobie, że jesteście małym kaczątkiem, które zamknięte jest w skorupce kaczego jajka – pokażcie, jak siedzicie w jajku”,
„Skorupka pęka i z jajka kaczuszka nieśmiało wystawia głowę, porusza nią”,
„Kaczuszka wystawia powoli jedno skrzydełko, wystawia powoli drugie skrzydełko, prostuje oba skrzydełka”,
„Teraz z jajka wydostają się nóżki kaczuszki: najpierw jedna, potem druga, możecie nimi poruszać”,
„Ojej! Z brzuszka spada reszta skorupki – kaczuszka się otrzepuje”,
„Jesteście na świecie! Cieszycie się – pokażcie, jak bardzo”.
- „Co potrafi kaczuszka?” – rodzic wydaje dzieciom polecenia:
„Pokażcie, jak dotykacie skrzydełkami głowy, brzuszka, pleców, nóżek, dzióbka”,
„Pokażcie, jak kaczuszka zgina nóżki”,
„Pokażcie, jak kaczuszka siedzi, leży na brzuszku, leży na plecach”,
„Pokażcie, jak kaczuszka chodzi”.
- „Wypatrujemy wiosny przez lornetkę” – ćwiczenie mięśni grzbietu.
Dzieci leżą na brzuchu, łokcie mają wsparte o podłogę, dłonie zwinięte przy oczach naśladują lornetkę. Co pewien czas dzieci wznoszą łokcie.
Zabawa matematyczna „ Wielkanocne szeregi?
Zadania dla dziecka:
- Po obejrzeniu ilustracji niech dziecko nazwie co znajduje we wskazanym przez rodzica szeregu: co jest w pierwszym szeregu a cojest w drugim szeregu, a co jest w trzecim i w czwartym.
- Dziecko przelicza ilość szeregów.
- Dziecko przeliczaile jest elementów w każdym szeregu.
- Dziecko wskazuje palcem np. 3 element w drugim szeregu, 4 element w pierwszym szeregu, 1 element w trzecim szeregu, 2 element w czwartym szeregu.
Zabawa ruchowa z elementem podskoku „ Zajączki na łące”. Dziecko podskakuje raz na jednej, raz na drugiej nodze. Odpoczywa w przysiadzie, ręce przy uszach-zajączek staje i nasłuchuje.
Zabawa matematyczna „Pisanki”.
Zadania do wykonania:
- Policz pisanki.
- W okienku na dole narysuj tyle kresek, ile jest pisanek.
- Czerwoną kredką otocz w pętlę największą pisankę.
- Zieloną kredką otocz w pętlę najmniejszą pisankę.
- Pozostałe pisanki pokoloruj na dowolny kolor.