Propozycje zabaw i ćwiczeń dla 5-latków

5 kwietnia 2020

Temat kompleksowy„Radosna Wielkanoc”( 06.04-17.04)

Drogi rodzicu przeczytaj dziecku wiersz  pt .” Wielkanocny stół” Ewy Skarżyńskiej.

Nasz stół wielkanocny
haftowany w kwiaty.
W borówkowej zieleni
listeczków skrzydlatych
lukrowana baba
rozpycha się na nim,
a przy babie –
mazurek w owoce przybrany.

Palmy pachną jak łąka
w samym środku lata.
Siada mama przy stole,
A przy mamie tata.
I my.

Wiosna na nas
zza firanek zerka,
a pstrokate pisanki
chcą tańczyć oberka.

Wpuśćmy wiosnę,
Niech słońcem
zabłyśnie nad stołem
w wielkanocne świętowanie
jak wiosna wesołe!

Porozmawiaj z dzieckiem na temat przeczytanego utworu:

  • Po co ludzie spotykają się przy świątecznym stole?
  • Jakie potrawy znajdują się na wielkanocnym stole?
  • Czy dzielą się w Wielkanoc opłatkiem?
  • Jak spędzają te święta?

Proszę posłuchaj  z dzieckiem treści  piosenki pt. „ Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocnehttps://youtu.be/qKY9oeELKn4

Rodzicu puść piosenkę dziecku i poproś, aby opowiedziało ci, o czym opowiada, zapytaj dziecko: O co  kłócił się z kurczaczkiem cukrowy baranek?Poproś dziecko, aby spróbowało zanucić melodię.

  1. Koszyczek z wikliny pełen jest pisanek,
    A przy nich kurczaczek i z cukru baranek.
    Przy baranku babka, sól, chleb i wędzonka,
    Oto wielkanocna świąteczna święconka.

Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.

  1.  Kłócił się z kurczakiem cukrowy baranek,
    Która najpiękniejsza ze wszystkich pisanek?
    Czy ta malowana, czy ta wyklejana,
    Czy zdobiona woskiem i pofarbowana

Rodzic czyta tekst piosenki a po każdym wersie prosidziecko aby powtórzyło  za nim.

-za pierwszym razem dziecko powtarza tekst  piosenki szeptem  za rodzicem,

-za drugim razem  powtarza tekst,udając emocje:złość, radość i smutek,

– za trzecimrazem rodzic mówi część utworucelowo pomijając  jedenwers a  zadaniemdziecka jest uzupełnić brakujący wers.

„ Wielkanocny zajączek z rolki  ”-praca plastyczna.

Wszystkie informacje jak wykonać pracę na stronie:https://youtu.be/vkmbDV4a1Ds

Materiały potrzebne do wykonania pracy:

– rolka po papierze toaletowym

– biała farba akrylowa

– pędzelek

– taśma dwustronna

-marker

– ruchome oczy

– nożyczki

– kredki

– papier kolorowy

Gimnastyka twórcza Rudolfa Labana.

Zapraszamy  do zabawy, podczas której dzieci wcielą się w postać kaczuszki:

  • „Wykluwamy się z jajka” – zabawa kształtująca wyczucie (świadomość) ciała.      Rodzic wydaje dzieciom polecenia:

„Wyobraźcie sobie, że jesteście małym kaczątkiem, które zamknięte jest w skorupce kaczego jajka – pokażcie, jak siedzicie w jajku”,

„Skorupka pęka i z jajka kaczuszka nieśmiało wystawia głowę, porusza nią”,

„Kaczuszka wystawia powoli jedno skrzydełko, wystawia powoli drugie skrzydełko, prostuje oba skrzydełka”,

„Teraz z jajka wydostają się nóżki kaczuszki: najpierw jedna, potem druga, możecie nimi poruszać”,

„Ojej! Z brzuszka spada reszta skorupki – kaczuszka się otrzepuje”,

„Jesteście na świecie! Cieszycie się – pokażcie, jak bardzo”.

  • „Co potrafi kaczuszka?” – rodzic  wydaje dzieciom polecenia:

„Pokażcie, jak dotykacie skrzydełkami głowy, brzuszka, pleców, nóżek, dzióbka”,

„Pokażcie, jak kaczuszka zgina nóżki”,

„Pokażcie, jak kaczuszka siedzi, leży na brzuszku, leży na plecach”,

„Pokażcie, jak kaczuszka chodzi”.

  • „Wypatrujemy wiosny przez lornetkę” – ćwiczenie mięśni grzbietu.

Dzieci leżą na brzuchu, łokcie mają wsparte o podłogę, dłonie zwinięte przy oczach naśladują lornetkę. Co pewien czas dzieci wznoszą łokcie.

Zabawa matematyczna „ Wielkanocne szeregi?

Zadania dla dziecka:

  • Po obejrzeniu ilustracji  niech dziecko nazwie co znajduje we wskazanym przez  rodzica szeregu: co jest w  pierwszym szeregu a cojest w drugim szeregu, a co jest  w trzecim i w czwartym.
  • Dziecko  przelicza ilość szeregów.
  • Dziecko przeliczaile jest elementów w każdym szeregu.
  • Dziecko wskazuje  palcem np. 3 element  w  drugim szeregu,  4 element w pierwszym szeregu,  1 element w trzecim szeregu, 2 element w czwartym szeregu.

Zabawa ruchowa z elementem podskoku „ Zajączki  na łące”. Dziecko podskakuje raz na jednej, raz na drugiej nodze. Odpoczywa w przysiadzie, ręce przy uszach-zajączek staje i nasłuchuje.

Zabawa matematyczna „Pisanki”.

Zadania do wykonania:

  • Policz pisanki.
  • W okienku na dole narysuj tyle kresek, ile jest pisanek.
  • Czerwoną kredką otocz w pętlę największą pisankę.
  • Zieloną kredką otocz w pętlę najmniejszą pisankę.
  • Pozostałe pisanki pokoloruj na dowolny kolor.
Propozycje zabaw i ćwiczeń dla 4-latkówPropozycje zabaw i ćwiczeń dla 6-latków