Propozycje zabaw i ćwiczeń dla 6-latków

5 kwietnia 2020

PROPOZYCJE ZAJĘĆ TEMAT KOMPLEKSOWY „WESOŁA WIELKANOC”

POZNANIE LITERY J,J.

Drodzy Rodzice!

W tym przedświątecznym tygodniu proponujemy dzieciom poznanie literki  J, j na podstawie wyrazu ”jajko”.

Czytamy dziecku wiersz K. Datkun- Czerniak pt. ”Jajko”

Kura zniosła jajko i przetarła oczy:

-Jakie ono białe?

Zawołała głośno: kok- kodak, kok – kodak

Co w kurzym języku może znaczyć tak:

– Ratunku ! Pomocy!

Zbiegły się kury, kaczki i indyczki

– cały podwórkowy drób.

A kura płacze i woła: – Jajko jest chore!

Patrzcie jakie jest blade. Och moje jajeczko!

Wezmą cię do szpitala. Już cię pewnie nie zobaczę!

Rzekła gąska: Gę, gę, gę

Moja kurko przyjaciółko, jajko jest takie jak należy.

Przyjdzie gospodyni, jajko do domu zabierze,

Zrobi z niego pyszności

i twoje jajko na stole zagości.

A jeżeli- tak się zdarzyć może- będą święta,

Twoje jajko, razem z innymi jajkami…

Zalśni kolorami!

Rozmowa na temat wiersza:

– Jak wyglądało jajko, które zniosła kura?

– Dlaczego kura myślała, że jest chore?

-Co na pocieszenie powiedziała kurce gąska?

– Dlaczego na święta jajko zalśni kolorami?

Można zaproponować dziecku zabawę w teatrzyk sylwetowy na podstawie wiersza. Wtedy przygotowujemy sylwety zwierząt (kura , gąska, kaczka , indyczka) i przedstawiamy treść wiersza za pomocą dialogu, ruchu, gestów i mimiki.

Pokazujemy jajko lub ilustrację jajka .

Dzieci dzielą wyraz ‘’jajko ‘’ na sylaby (jaj-ko) i głoski (j-a-j-k-o). Zwracamy uwagę , że głoski słyszymy, a litery widzimy i piszemy.

Dzieci określają, gdzie w wyrazie ‘’jajko’’ występuje głoska ‘’j’’ (na początku i w środku wyrazu).

Dzieci podają przykłady innych wyrazów, w których głoska ‘’j’’ występuje na początku (jabłko, jeż, Jaś),na końcu (olej, klej) i w środku (pajac, pająk).

Pokazujemy literę ‘’j”, ’’J’’ wielką i małą, drukowaną i pisaną.

Omawiamy wygląd liter oraz kierunek pisania.

Zachęcamy dziecko , aby poćwiczyło pisanie litery ”j”, ”J” w liniaturze.

 

PRACA PLASTYCZNA „PISANKA” TECHNIKĄ FROTAŻU

Drogi Rodzicu dzieci bardzo lubią masażyki, dlatego jako wstęp do zajęć proponujemy właśnie masażyk. Najpierw rodzic wykonuje go dziecku a następnie dziecko rodzicowi.
Stary niedźwiedź mocno śpi i o wiośnie śni:
Śniła mu się pisaneczka, ta co cała jest w kropeczkach. (uderzenia paluszkami- kropki)
Była też w paseczki. (rysujemy paseczki)
I w wesołe krateczki. (rysujemy krateczkę)
Ta w malutkie ślimaczki. (rysujemy ślimaczki)
I żółciutkie kurczaczki. (rysujemy kurczaczki- kółko, kółko, nóżki, dzióbek)
Cii… wiosna, wiosna ach to ty! (całymi dłońmi)

Rodzicu przeczytaj dziecku wiersz pt. „Wielkanoc” Pawła Beręsewicza   Jajko z napisem „Pisanka Janka”
to była, przyznam, niespodzianka,
bo u nas w domu, aż do tej pory,
każdy malował jajka we wzory.
Ale poza tym, jak się wydaje,
nie ucierpiały stare zwyczaje:
były palemki, serdeczne słowa,
spacer, życzenia, babka drożdżowa,
 a w śmigus-dyngus po dwóch minutach
wszystkim świątecznie chlupało w budach.

Porozmawiaj z dzieckiem na temat treści wiersza:

-jakie zwyczaje wielkanocne są wymienione w wierszu?

-co różniło tę Wielkanoc od poprzednich?

Zachęcamy do obejrzenia filmu na temat zwyczajów wielkanocnych:

Zabawa „Prawda czy fałsz”. Rodzic czyta dziecku zdania a dziecko mówi czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe:

-malowane jajka wielkanocne to pisanki

-tradycyjnym ciastem wielkanocnym jest szarlotka

-na Wielkanoc Mikołaj przynosi prezenty

-koszyczek wielkanocny święcimy w wielką sobotę

Nieodłącznym elementem Wielkanocy są oczywiście pisanki. Zachęcamy wszystkie dzieci do wykonania pracy plastycznej: „pisanka” techniką frotażu.

Do zabawy potrzebujecie: białe i kolorowe kartki, nożyczki, pastele suche lub olejne, ale może też być węgiel lub kredki świecowe. Do odrysowywania przydadzą się różne serwetki, papierowe wycinanki, szablony malarskie, koronki i struktury, które nadadzą naszej pisance wyjątkowy wygląd i charakter.

  • Białą kartę kładziemy na serwetkę lub wycinankę.
  • Przejeżdżamy po kartce kilkukrotnie poziomo położonym węglem lub kredka świecową. Pod naciskiem kredki odbija się struktura serwetki tworząc piękne wzory na naszej białej kartce.
  • Teraz wystarczy wyciąć z kartki kształt jaja i nakleić na kolorowe tło.

W ten sposób każdy może stworzyć wyjątkowe pisanki, nawet najmłodsze dzieci. Możliwość poszukiwania nowych wzorów w otoczeniu świetnie pobudza dziecięcą kreatywność.

             Poniżej podaję link do filmu z instrukcją wykonania pisanki w technice frotażu.

ZAJĘCIA MATE MATYCZNE:

WYMIANA JEDNEGO ELEMENTU ZA KILKA W SYTUACJI KUPNA I SPRZEDAŻY

  1. Robimy przedświąteczne zakupy. Potrzebne będą rekwizyty – jajka, baranki, zajączki, babki wielkanocne itp.
  • Dorosły robi atrapę sklepu, w którym na półkach ustawione są towary.
  • Pod każdym artykułem umieszczone są kartoniki z ceną towaru (1 zł, 2 zł, 3 zł itd.).
  • Dziecko  posiada  kartoniki,  które  są  środkami

1 zł, 2 zł, 5 zł itd. (po kilka kartoników każdego

płatniczymi.  Kartoniki  mają  nominały:

nominału).

  • Dorosły informuje dziecko, że za wszystko co chcemy kupić w sklepie należy zapłacić, przy okazji dorosły może zapytać dziecko: w jaki sposób kupujemy towary, czy robienie zakupów zawsze wygląda tak samo (np. jak wyglądają zakupy w mały sklepiku, w sklepie samoobsługowym, zakupy przez Internet, czy przez telefon).
  • Dorosły proponuje dziecku towary o różnych cenach np. jajko (atrapa lub zdjęcie) z ceną

1 zł. Prosi, aby dziecko wybrało kartonik o wartości 1 zł. Dziecko wybiera taki kartonik i wymienia go z dorosłym za jajko.

  • Dorosły proponuje dziecku również inne produkty, które kosztują np. 2 zł. Dziecko wybiera kartonik z nominałem 2 zł i płaci. Podczas zabawy dorosły zwraca się do dziecka z pytaniem: co można zrobić, żeby kupić baranka, który kosztuje 2 zł, nie mając jednego kartonika o nominale 2 zł. Dziecko rozwiązuje problem problem, płacąc dwomakartonikami o nominale 1 zł. (Działania te powtarzamy kilkakrotnie w konfiguracji – inne towary, inna cena, inne nominały płatnicze).
  • Dorosły podejmuje wspólnie z dzieckiem próbę planowania zakupów zgodnie z wartością posiadanych pieniędzy.

INSTRUMENTACJA PIOSENKI ,,MASZERUJE WIOSNA”

1. Rodzic z dzieckiem gromadzą przedmioty wydające różne dźwięki ( pokrywki, garnki, szklanki, klucze, torebki foliowe, łyżki drewniane itp.)

2. Dziecko nazywa poszczególne dźwięki wydawane przez zgromadzone przedmioty np. łyżki stukają, torebka szeleści, klucze dzwonią itp.

3. Dziecko z zawiązanymi oczami odgaduje dźwięk oraz kierunek, z którego dochodzi.

4. trudniejsza wersją będzie odgadnięcie kilku następujących po sobie dźwięków np. klucze, szklanka, torebka foliowa ( dziecko podaje prawidłowa kolejność)

4. Na zakończenie wspólnie tworzą akompaniament do piosenki ,,Maszeruje wiosna” z wykorzystaniem zgromadzonych przedmiotów.

Dodatkowo można zachęcić dzieci do wykonania balonowego kurczaka i wspólnego tańca:

Propozycje zabaw i ćwiczeń dla 5-latkówPrace plastyczne wykonane w domu przez naszych przedszkolaków