PROPOZYCJE ZAJĘĆ TEMAT KOMPLEKSOWY „WESOŁA WIELKANOC”
POZNANIE LITERY J,J.
Drodzy Rodzice!
W tym przedświątecznym tygodniu proponujemy dzieciom poznanie literki J, j na podstawie wyrazu ”jajko”.
Czytamy dziecku wiersz K. Datkun- Czerniak pt. ”Jajko”
Kura zniosła jajko i przetarła oczy:
-Jakie ono białe?
Zawołała głośno: kok- kodak, kok – kodak
Co w kurzym języku może znaczyć tak:
– Ratunku ! Pomocy!
Zbiegły się kury, kaczki i indyczki
– cały podwórkowy drób.
A kura płacze i woła: – Jajko jest chore!
Patrzcie jakie jest blade. Och moje jajeczko!
Wezmą cię do szpitala. Już cię pewnie nie zobaczę!
Rzekła gąska: Gę, gę, gę
Moja kurko przyjaciółko, jajko jest takie jak należy.
Przyjdzie gospodyni, jajko do domu zabierze,
Zrobi z niego pyszności
i twoje jajko na stole zagości.
A jeżeli- tak się zdarzyć może- będą święta,
Twoje jajko, razem z innymi jajkami…
Zalśni kolorami!
Rozmowa na temat wiersza:
– Jak wyglądało jajko, które zniosła kura?
– Dlaczego kura myślała, że jest chore?
-Co na pocieszenie powiedziała kurce gąska?
– Dlaczego na święta jajko zalśni kolorami?
Można zaproponować dziecku zabawę w teatrzyk sylwetowy na podstawie wiersza. Wtedy przygotowujemy sylwety zwierząt (kura , gąska, kaczka , indyczka) i przedstawiamy treść wiersza za pomocą dialogu, ruchu, gestów i mimiki.
Pokazujemy jajko lub ilustrację jajka .
Dzieci dzielą wyraz ‘’jajko ‘’ na sylaby (jaj-ko) i głoski (j-a-j-k-o). Zwracamy uwagę , że głoski słyszymy, a litery widzimy i piszemy.
Dzieci określają, gdzie w wyrazie ‘’jajko’’ występuje głoska ‘’j’’ (na początku i w środku wyrazu).
Dzieci podają przykłady innych wyrazów, w których głoska ‘’j’’ występuje na początku (jabłko, jeż, Jaś),na końcu (olej, klej) i w środku (pajac, pająk).
Pokazujemy literę ‘’j”, ’’J’’ wielką i małą, drukowaną i pisaną.
Omawiamy wygląd liter oraz kierunek pisania.
Zachęcamy dziecko , aby poćwiczyło pisanie litery ”j”, ”J” w liniaturze.
PRACA PLASTYCZNA „PISANKA” TECHNIKĄ FROTAŻU
Drogi Rodzicu
dzieci bardzo lubią masażyki, dlatego jako wstęp do zajęć proponujemy właśnie
masażyk. Najpierw rodzic wykonuje go dziecku a następnie dziecko rodzicowi.
Stary niedźwiedź mocno śpi i o wiośnie
śni:
Śniła mu się pisaneczka, ta co cała jest w kropeczkach. (uderzenia paluszkami- kropki)
Była też w paseczki. (rysujemy paseczki)
I w wesołe krateczki. (rysujemy
krateczkę)
Ta w malutkie ślimaczki. (rysujemy
ślimaczki)
I żółciutkie kurczaczki. (rysujemy
kurczaczki- kółko, kółko, nóżki, dzióbek)
Cii… wiosna, wiosna ach to ty! (całymi
dłońmi)
Rodzicu przeczytaj
dziecku wiersz pt. „Wielkanoc” Pawła Beręsewicza
Jajko z napisem „Pisanka Janka” to była, przyznam, niespodzianka, bo u nas w domu, aż do tej pory, każdy malował jajka we wzory. Ale poza tym, jak się wydaje, nie ucierpiały stare zwyczaje: były palemki, serdeczne słowa, spacer, życzenia, babka drożdżowa, a w śmigus-dyngus po dwóch minutach wszystkim świątecznie chlupało w budach. |
Porozmawiaj z dzieckiem na temat treści wiersza:
-jakie zwyczaje wielkanocne są wymienione w wierszu?
-co różniło tę Wielkanoc od poprzednich?
Zachęcamy do obejrzenia filmu na temat zwyczajów wielkanocnych:
Zabawa „Prawda czy fałsz”. Rodzic czyta dziecku zdania a dziecko mówi czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe:
-malowane jajka wielkanocne to pisanki
-tradycyjnym ciastem wielkanocnym jest szarlotka
-na Wielkanoc Mikołaj przynosi prezenty
-koszyczek wielkanocny święcimy w wielką sobotę
Nieodłącznym elementem Wielkanocy są oczywiście pisanki. Zachęcamy wszystkie dzieci do wykonania pracy plastycznej: „pisanka” techniką frotażu.
Do zabawy potrzebujecie: białe i kolorowe kartki, nożyczki, pastele suche lub olejne, ale może też być węgiel lub kredki świecowe. Do odrysowywania przydadzą się różne serwetki, papierowe wycinanki, szablony malarskie, koronki i struktury, które nadadzą naszej pisance wyjątkowy wygląd i charakter.
- Białą kartę kładziemy na serwetkę lub wycinankę.
- Przejeżdżamy po kartce kilkukrotnie poziomo położonym węglem lub kredka świecową. Pod naciskiem kredki odbija się struktura serwetki tworząc piękne wzory na naszej białej kartce.
- Teraz wystarczy wyciąć z kartki kształt jaja i nakleić na kolorowe tło.
W ten sposób każdy może stworzyć wyjątkowe pisanki, nawet najmłodsze dzieci. Możliwość poszukiwania nowych wzorów w otoczeniu świetnie pobudza dziecięcą kreatywność.
Poniżej podaję link do filmu z instrukcją wykonania pisanki w technice frotażu.
ZAJĘCIA MATE MATYCZNE:
WYMIANA JEDNEGO ELEMENTU ZA KILKA W SYTUACJI KUPNA I SPRZEDAŻY
- Robimy przedświąteczne zakupy. Potrzebne będą rekwizyty – jajka, baranki, zajączki, babki wielkanocne itp.
- Dorosły robi atrapę sklepu, w którym na półkach ustawione są towary.
- Pod każdym artykułem umieszczone są kartoniki z ceną towaru (1 zł, 2 zł, 3 zł itd.).
- Dziecko posiada kartoniki, które są środkami
1 zł, 2 zł, 5 zł itd. (po kilka kartoników każdego
płatniczymi. Kartoniki mają nominały:
nominału).
- Dorosły informuje dziecko, że za wszystko co chcemy kupić w sklepie należy zapłacić, przy okazji dorosły może zapytać dziecko: w jaki sposób kupujemy towary, czy robienie zakupów zawsze wygląda tak samo (np. jak wyglądają zakupy w mały sklepiku, w sklepie samoobsługowym, zakupy przez Internet, czy przez telefon).
- Dorosły proponuje dziecku towary o różnych cenach np. jajko (atrapa lub zdjęcie) z ceną
1 zł. Prosi, aby dziecko wybrało kartonik o wartości 1 zł. Dziecko wybiera taki kartonik i wymienia go z dorosłym za jajko.
- Dorosły proponuje dziecku również inne produkty, które kosztują np. 2 zł. Dziecko wybiera kartonik z nominałem 2 zł i płaci. Podczas zabawy dorosły zwraca się do dziecka z pytaniem: co można zrobić, żeby kupić baranka, który kosztuje 2 zł, nie mając jednego kartonika o nominale 2 zł. Dziecko rozwiązuje problem problem, płacąc dwomakartonikami o nominale 1 zł. (Działania te powtarzamy kilkakrotnie w konfiguracji – inne towary, inna cena, inne nominały płatnicze).
- Dorosły podejmuje wspólnie z dzieckiem próbę planowania zakupów zgodnie z wartością posiadanych pieniędzy.
INSTRUMENTACJA PIOSENKI ,,MASZERUJE WIOSNA”
1. Rodzic z dzieckiem gromadzą przedmioty wydające różne dźwięki ( pokrywki, garnki, szklanki, klucze, torebki foliowe, łyżki drewniane itp.)
2. Dziecko nazywa poszczególne dźwięki wydawane przez zgromadzone przedmioty np. łyżki stukają, torebka szeleści, klucze dzwonią itp.
3. Dziecko z zawiązanymi oczami odgaduje dźwięk oraz kierunek, z którego dochodzi.
4. trudniejsza wersją będzie odgadnięcie kilku następujących po sobie dźwięków np. klucze, szklanka, torebka foliowa ( dziecko podaje prawidłowa kolejność)
4. Na zakończenie wspólnie tworzą akompaniament do piosenki ,,Maszeruje wiosna” z wykorzystaniem zgromadzonych przedmiotów.
Dodatkowo można zachęcić dzieci do wykonania balonowego kurczaka i wspólnego tańca: