Propozycje zabaw i ćwiczeń dla 4-latków

5 kwietnia 2020

Temat kompleksowy na najbliższe dni ,,WIELKANOC Z PISANKĄ’’ (06-17.04)

1. Ciekawostki na temat Wielkanocy

-Co wspólnego mają jajka z Wielkanocą?

Dawno temu ludzie uważali jajko za coś wyjątkowego. Wykluwa się z niego pisklę ,pojawia się więc na świecie nowe życie. Dlatego też jajko stało się symbolem życia i odrodzenia. W religii chrześcijańskiej zostało przypisane Wielkanocy i jako znak nowego życia pojawia się w koszyczku ze święconką i przypomina o zmartwychwstałym Chrystusie.

-Co to jest śmigus – dyngus?

Śmigus-dyngus to zwyczaj oblewania się wodą w poniedziałek wielkanocny. Kiedyś ten dzień nazywano żartobliwie dniem świętego Lejki i nikomu nie mógł on ujść na sucho. Choć ten zwyczaj należy do tradycji, pamiętajmy jednak o zasadach dobrego wychowania : nie urządzajmy kąpieli osobom starszym i tym, które naprawdę nie mają na to ochoty.

Drodzy Rodzice możecie z waszymi dziećmi posiać owies – jest to idealny moment, aby na wielkanocnym stole był dla Was ozdobą;)

2. Osłuchanie z piosenką „Maszeruje wiosna”

|.Tam daleko gdzie wysoka sosna
maszeruje drogą mała wiosna.
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki
i jeden warkoczyk krótki.

Ref: Maszeruje wiosna
a ptaki wokoło
lecą i świergocą
głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku
trzyma kwiat gdy go
w górę wznosi
zielenieje świat !

II. Nosi wiosna dżinsową kurteczkę,
na ramieniu małą torebeczkę
chętnie żuje gume i robi balony
a z nich każdy jest zielony.

Ref: Maszeruje wiosna…

III. Wiosno, wiosno
nie zapomnij o nas
każda trawka chce
być już zielona.
gdybyś zapomniała inną
drogą poszła
zima by została mroźna.

Ref: Maszeruje wiosna…

Zabawa ruchowo-naśladowcza ,,Przedświąteczne porządki’’

Dzieci naśladują ruchem  czynności pokazane przez rodzica :odkurzanie, zamiatanie, ścieranie kurzu,, mycie okien, trzepanie dywanów itp.( dzieci za zgodą rodziców mogą niektóre czynności wdrożyć w życie i pomóc rodzicom 🙂 )

Dzieciaki mogą posprzątać swoje zabawki układając je na półkach .Rodziców proszę o stosowanie określeń :na górze , na dole,na prawo, na lewo, wyżej ,niżej, na ,pod, obok., do przodu, do tyłu Podczas porządków w swoim pokoju dzieci mogą przeliczać ; misie ,lalki, samochody , układać duże ,małe.

 Ćwiczenia narządów artykulacyjnych :

-robienie z warg ryjka i kręcenie nim

-próby dotknięcia językiem nosa a potem brody

-naprzemienne wypychanie policzków językiem

Ćwiczenia fonacyjne z wykorzystaniem wiersza B.Szelągowskiej  pt. ,,Na podwórku’’.

Gospodyni razem z dziećmi święconkę szykuje,

o-ho,ho,ho,o-ho,ho,ho jajeczka maluje.

Biega kurka po podwórku i gdacze z radości

-ko,ko,ko,ko,ku,ku,ku,ku,wita wszystkich gości.

Kogut dumnie pierś wypina ko.ko.ki.ku.

Ale pięknie wyglądają twe jajka w koszyku

Rodzice czytają wiersz a dzieci powtarzają sylaby na różne sposoby : głośno, cicho,wesoło, smutno,dynamicznie,spokojnie.

Zabawa ruchowo – naśladowcza ,,Dziwne kroki’’

Dzieci chodzą po pokoju. Rodzic po kolei wymienia czyj chód dzieci mają naśladować

-chodzicie jak kwoka

-świąteczny zajączek

-pisklak który dopiero wykluł się z jajka

-brykający baranek

. Jakie mamy tradycje wielkanocne – próba odpowiedzi na pytanie na podstawie doświadczeń dzieci i opowiadania A.Galicy ,,Bajeczka Wielkanocna’’

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
– Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
– Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.
– Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
– Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
– Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
– Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
– Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.
Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
– Co to? Co to? – pytał Zajączek.
– Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
– To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

W Wielkanocny poranek
Dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zającem
Podskakują na łące.
Wielkanocne Kotki,
Robiąc miny słodkie,
Już wyjrzały z pączka,
Siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc
Wierzbę pytają.

Rodzice zadają dzieciom pytania:

 Kogo obudziło wiosenne słonko?

-Dlaczego słońce ich obudziło?

-Kto wydostał się z pękniętej skorupki?

-Kogo słoneczko szukało wśród traw pod lasem?

-Kogo przyprowadziło słońce do kurczaczka i zajączka?

-O czym szumiały wierzbowe Kotki?

-Z czym kojarzy się Wam Wielkanoc?


Propozycje zabaw i ćwiczeń dla 3-latkówPropozycje zabaw i ćwiczeń dla 5-latków