Drodzy Rodzice, kochane Dzieci witamy w kolejnym tygodniu i zapraszamy do skorzystania z naszych propozycji. Razem będziemy odkrywać „Tajemnice książek”.
Na poniedziałek proponujemy przeczytać dziecku wiersz I.Salach pod tytułem „Moje książki”.
Moje książki kolorowe,
Stoją równo na półeczce.
Myję ręce i oglądam
Kartkę po karteczce.
Czasem książkę czyta mama,
Bo ja nie potrafię sama.
Z książek wiele się dowiecie,
O szerokim pięknym świecie.
O roślinach, o zwierzętach,
O dalekich krajach też.
Wszystko w książce jest zamknięte,
A więc ją do ręki bierz.
Mamo lub Tato, spróbujcie razem z dzieckiem odpowiedzieć na następujące pytania:
-Dlaczego dobrze jest mieć książki w domu i czytać je codziennie?
-Co trzeba najpierw zrobić, zanim weźmiemy do ręki książkę?
Rodzicu! Zwróć dziecku uwagę na prawidłowe obchodzenie się z książkami.
Książek nie wolno poplamić, ani zaginać rogów. Należy delikatnie odwracać kartki, by ich nie podrzeć oraz odkładać je zawsze na swoje miejsce.
Zachęcamy do zabawy orientacyjno-porządkowej „Książki na miejsca”.
Przebieg. Dziecko stoi przed rodzicem i w ręku trzyma książki. Rodzic może klaskać lub wystukiwać rytm klockami, a dziecko swobodnie biega, podskakując z nogi na nogę.
Na hasło: książki na miejsce! Dziecko podchodzi do półki na której leża książki i odkłada je. Zabawę można powtarzać kilkukrotnie.
W tym tygodniu proponujemy naukę piosenki pt. „Dziękuje mamo, dziękuje tato”.
Mamy nadzieję że piosenka spodobała się zarówno dzieciom i rodzicom.
Kolejną naszą propozycją jest zapoznanie z tematem powstawania papieru. Chcemy rozwijać u dzieci zainteresowanie przyrodą. Posłuchajcie wiersza W.Ściłowskiego pt. „Raz na sośnie siadła pliszka”
Raz na sośnie siadła pliszka – (Rodzic kładzie przed dzieckiem obrazek pliszki i sosny)
No i co wynika z tego?
Drgnęła gałąź – spadła szyszka . (R. kładzie przed dzieckiem obrazek szyszki)
No i co w tym ciekawego?
Szyszka była już dojrzała –
No i co wynika z tego?
Więc nasiona wyleciały (R. kładzie obrazek szyszki i nasion)
No i co w tym ciekawego?
Z nasion drzewka tam wyrosły (R. kładzie obrazek drzew)
No i co wynika z tego?
Cóż, po latach ścięto sosny.(R. pokazuje obrazek ludzi ścinających drzewa w lesie)
No, i co w tym ciekawego ?
Z drewna papier wnet zrobiono (R. pokazuje kartkę)
No i co wynika z tego?
Dziś jest książki Twojej stroną (R. kładzie przed dzieckiem książkę, odwraca kartki)
Dziękuj pliszce (drzewom) mój kolego !
W załączniku przedstawiamy ilustracje do wiersza .
Rodzicu, po przeczytaniu wiersza zapytaj dziecko:
-Z czego wyrosły drzewka?
-W co zamieniło się drzewko?
Na kolejny dzień proponujemy zabawę matematyczną „W księgarni”
Rodzic będzie sprzedawcą, a dziecko kupującym. Rodzicu, przygotuj dla dziecka pięć np. kółek wyciętych z kolorowego papieru lub pięć klocków. Na stoliku przygotuj książki małe, a obok duże. Jeżeli chcecie możecie zrobić napis „Księgarnia” i umieść w widocznym miejscu. Dziecko siedzi na podłodze np. z ulubionym misiem.
Zasady zabawy. Rodzic wyjaśnia dziecku zasady. Wskazuje napis i książki oraz daje pięć kółek wyciętych z papieru z które będą mogły kupić książki. Dziecko głośno przelicza ile dostało kółek. Dalej rodzic wyjaśnia, że dziecko może kupić jedną książkę za jedno kółko. Kupioną książkę dziecko może zanieść misiowi. Gdy wszystkie książki zostaną wykupione, dziecko siada przy misiu i liczy książki. Określa, jakie książki kupiło – czy duże czy małe.
Tydzień proponujemy zakończyć zrobieniem lunety z rolki po ręczniku papierowym lub papierze toaletowym. Potrzebny będzie też papier kolorowy, klej, ew. różnego rodzaju kształty np. wcięte dziurkaczem do zdobienia. Zadaniem dziecka jest ozdobienie rolek w dowolny sposób. Lunety mogą dzieci wykorzystać do zaproponowanej przez siebie zabawy.
Zabawy po angielsku:
a book- książka
big- duży
small- mały
What colour is it? – Jaki to kolor?
yellow- żółty
blue- niebieski
red- czerwony
green- zielony
Numbers:
one- jeden
two- dwa
three- trzy
four- cztery
five- pięć
six- sześć
seven- siedem
eight- osiem
nine- dziewięć
ten- dziesięć.
Do dzieła!
Bawcie się dobrze!