„Wiosna w ogrodzie”20-24.04
W tym tygodniu będziemy rozmawiać z dziećmi na temat prac wykonywanych w ogrodzie wiosną.
„Ogrodnik”- zagadka wprowadzająca do rozmowy o pracy ogrodnika
Spotkasz go w ogrodzie,
gdzie pracuje co dzień
dba o krzaki i kwiatki,
sadzi rośliny z użyciem łopatki.
„Ogrodnik i ogrodniczka”- opis postaci na podstawie ilustracji.
Dzieci nazywają osoby znajdujące się na obrazkach i opowiadają o wszystkich elementach ich ubioru.
Pyt. pomocnicze:
– Pan, który pracuje w ogrodzie to?(ogrodnik)
– Pani, która pracuje w ogrodzie to? (ogrodniczka)
– Spodnie do pracy w ogrodzie nazywają się? (ogrodniczkami)
Rozmowa na temat prac, jakie wykonuje ogrodnik na podstawie ilustracji.
Wiersz „Ogrodnik jak czarodziej” K. Kwiatkowska
Pewien ogrodnik o którym
dziś mowa będzie,
stworzył ogródek, a w nim skarby wszędzie.
Ogrodnik codziennie sadzi, sieje i podlewa,
a także czaruje i świat w piękny zmienia.
Ogrodnik z magią ma dużo wspólnego,
bo z małego nasionka urośnie coś całkiem dużego.
Bo jak wytłumaczyć to zjawisko mamy,
według mnie to są właśnie czary.
Z uczuciem plewi, uprawia, hoduje
co duże zbiory mu zawsze gwarantuje.
Taczki, motyki, grabi i sekatora
używa codziennie do uprawy pola.
Gdy na stole owoców, warzyw stoi pełna taca,
pomyśl wtedy o ogrodniku, bo to jego ciężka praca.
Piękne i kolorowe kwiaty to też jego sprawka,
i dzięki niemu każda kobieta można dostać bratka.
A jeśli czarować chcesz i Ty
Zasadź z nami roślinkę w mig.
„Narzędzia ogrodnika”- zabawy słownikowe na podstawie
ilustracji.
Dzieci wypowiadają się na temat: “Jakie prace ogrodowe można wykonać przy
pomocy prezentowanych narzędzi?”.
Zabawy ruchowe połączone z naśladowaniem głosów zwierząt ”Bocian i Żabka”
- Bocian (kle, kle) – dzieci stoją na jednej nodze.
- Żaba (kum, kum) – skaczą w przysiadzie.
- Ptaki (fi u – fi u – tijo – tijo) – bieg i „machanie skrzydełkami”.
- Kukułka (ku – ku) – przysiad.
- Mucha (bzz…) – bieg na czworakach.
Zabawa ruchowo-naśladowcza do piosenki „W naszym ogródeczku”
W naszym ogródeczku dz. rysują rękoma koła przed sobą
zrobimy porządki dz. „grożą” palcem wskazującym, na zmianę jedną i drugą ręką
Wygrabimy
ścieżki dz. naśladują
grabienie
przekopiemy
grządki dz.
naśladują kopanie łopatą
Raz dwa trzy. dz. klaszczą 3 razy
Potem w miękką ziemię dz. naśladują wrzucanie nasionek do ziemi
wsiejemy nasionka
Będą się wygrzewać dz. „wkręcają żaróweczki”
na wiosennym słonku
Raz dwa trzy. dz. klaszczą 3 razy
Spadnie ciepły deszczyk dz. poruszają paluszkami i ponad głowami i powoli
i wszystko odmieni opuszczają je wzdłuż całego ciała aż do podłogi.
W naszym ogródeczku dz. rysują rękoma koła przed sobą.
grządki zazieleni
Raz dwa trzy. dz. klaszczą 3 razy
„Grabki”- zabawa plastyczna
Formowanie wałeczków z plasteliny i wyklejanie nimi konturu grabi.
„Ile tulipanów jest w koszyku?” – zabawa matematyczna.
Zabawa logopedyczna „Wiosenne porządki”.
Idzie wiosna, należy zrobić wiosenne porządki w buzi. Najpierw malujemy sufit (język wędruje po podniebieniu), potem ściany (język po wewnętrznej stronie policzków). Zamiatamy podłogę (język porusza się po dolnych dziąsłach). Teraz czas umyć okna (język przesuwa się po zębach górnych i dolnych). Pierzemy fi ranki (parskanie wargami). Zamiatamy schody (oblizywanie warg). Porządkujemy strych (język podnosi się do górnych dziąseł) i piwnicę (język na dolne dziąsła).