Drodzy Rodzice, w tym tygodniu będziemy mówić o bardzo ważnych sprawach związanych z ekologią. Dla naszych 4-latków, ekologia, to bardzo trudne pojęcie. Wspólnymi siłami, powoli, będziemy wprowadzać dzieci w zagadnienia ekologiczne, tak, aby w przyszłości nasza planeta była czysta, a następne pokolenia mogły się cieszyć pięknymi widokami, czysta wodą i świeżym powietrzem.
Na początku, prosimy o przeczytanie wiersza „Sznurek Jurka” L. Szołdry połączone z wykorzystaniem poszczególne rzeczy, o których jest mowa w wierszu.
„Sznurek Jurka” L. Szołdra
Tuż za szkołą, bardzo blisko,
kiedyś tam wyrzucił Jurek
poplątany stary sznurek
A nazajutrz obok sznurka
od banana spadła skórka
wyrzucona przez Karola.
Tam też wkrótce Jaś i Ola
wyrzucili bez wahania
swoje torby po śniadaniach
stos papierków po cukierkach
wysypała tam Walerka
Na papierki spadła ścierka,
jakaś pusta bombonierka,
I od lodów sto patyków
pustych kubków moc z plastiku.
Ot tak, od sznurka Jurka,
wnet urosła śmieci górka,
A z tej górki wielka góra,
której szczyt utonął w chmurach
Nie ma miejsca na boisko
lecz śmietnisko mamy blisko.
Rozmowa na temat wiersza:
- W jaki sposób boisko zamieniło się śmietnik?
- Jak oceniasz postępowanie Jurka i jego kolegów?
- Czy Jurek przewidział konsekwencje wyrzucenia przez siebie poplątanego sznurka?
- Czy znasz miejsca przeznaczone na odpady?
„Segregujemy śmieci” – rozmowa z wykorzystaniem obrazków. Załącznik Nr 1.
Rodzic pokazuje dziecku na ilustracji specjalne pojemniki, których używa się do segregowania odpadów i wyjaśnia jakie odpady można do nich wkładać. Podkreśla znaczenie segregowania odpadów i ich ponownego przetwarzania w celu odzyskania materiału, który może powtórnie zostać wykorzystany. Śmieci nie zanieczyszczą wtedy środowiska i ponownie mogą być wykorzystane.
Segregowanie śmieci do odpowiednich pudełek:
– zielone – kolorowe szkoło;
– białe – białe szkło;
– niebieskie -papier;
– żółte – plastik, drobne metale np. kapsle, puszki, kolorowy metal;
Piosenka „Błękitna planeta” (M. Jeżowska):
Słowa piosenki:
Moja planeta jest całkiem nie z tej ziemi
Moja planeta nie ma ceny
Moja planeta jest rano niewyspana
Moja planeta jest tam gdzie Ty i mama.
Moja planeta nie spadła tu z księżyca
Moja planeta to tajemnica
Moja planeta raz zimna raz przegrzana
Moja planeta jest tam gdzie Ty i mama.
SOS – to Ziemia woła ludzi
Jutro tlen już trudniej będzie zbudzić
SOS – ratujmy siebie sami
SOS – do siebie wysyłamy
Moja planeta miłości się nie boi
Moja planeta broń rozbroi
Moja planeta zna dobre obyczaje
Moja planeta nam wszystkim dłoń podaje
SOS – to Ziemia woła ludzi
Jutro tlen już trudniej będzie zbudzić
SOS – ratujmy siebie sami
SOS – do siebie wysyłamy
Tak to prawda…
„Dbamy o środowisko” – dorysowywanie minek wesołych przy obrazkach, które przedstawiają, jak dzieci dbają o środowisko, a smutnych przy obrazkach, które pokazują, jak dzieci nie dbają o środowisko. Rozmowa na temat „Jak ja mogę dbać o środowisko” Załącznik Nr 2 i 3.
„Planeta Ziemia”- praca plastyczno-techniczna. Wykonanie planety z talerzyka papierowego z użyciem farb plakatowych. Załącznik Nr 4.
„Ćwiczenia z liczeniem w podskokach” – zabawa matematyczna przymuzyce. Przeliczanie w zakresie 5 do dźwięków muzyki.
„Znajdź 5 różnic” – zabawa rozwijająca spostrzegawczość. Załącznik Nr 5.
I jeszcze trochę angielskiego: