Propozycje zabaw i ćwiczeń 6-latki

6 kwietnia 2021

Tematkompleksowy ,,Chciałbym być sportowcem” (06.04 – 09.04.2021)

Drogi Rodzicu!

W tym tygodniu będziemy rozmawiali na temat sportu i roli, jaką pełni w życiu każdego człowieka.

  1. Odczytanie przez rodzicawiersaz,,Sport, to zdrowie” M. Dobosz.
    Po przeczytaniu wiersza porozmawiaj z dzieckiem o jego treści. W rozmowie pomocne mogą być poniższe pytania.

Sport, to zabawa.
Sport, to bardzo ważna sprawa.
Bo kto sportu nie uprawia,
Zdrowia, siły nie posiada!
Sportów wiele znamy przecież.
Więc do dzieła, drogie dzieci.
Piłka, narty, deskorolka,
To nie ważne!
Ważny ruch jest moi mili,
Byśmy wszyscy zdrowi byli.

Rozmowa na temat wiersza:

– O czym była mowa w wierszu?
-Dlaczego należy wykonywać różnego rodzaju ćwiczenia ruchowe?
– Ile czasu powinniśmy poświęcać na gimnastykę i jak często powinniśmy ćwiczyć?
– Czy gimnastyka to także uprawianie sportu? Dlaczego?

  • Pobawcie się z dziećmi w rozwiązywanie zagadek nt. ,,Sport”. Po odgadnięciu zagadki poproś dziecko, aby wskazało ilustrację, która pasuje do rozwiązania.

Zabawa pantomimiczna ,,Jaki sport uprawiam?”

Rodzic pokazuje za pomocą ruchów i gestów jakiś wybrany przez siebie rodzaj sportu. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, o jaką dyscyplinę chodzi. Po zgadnięciu trzech zagadek następuje zamiana i teraz dziecko pokazuje a rodzic odgaduje.

  • Ćwiczenia  gimnastyczne według KazimieryWlaźnik

Celem tych ćwiczeń jest doskonalenie zwinności, poprawnego czworakowania, oraz oceny kierunku, a także przeciwdziałanie płaskostopiu. Potrzebne przybory: piłka.

  • ,,Kto umie słuchać”- dziecko bawi się piłeczką (podrzuca w górę, łapie, itp.) na sygnał umowny, zatrzymuje się nieruchomo, na drugi sygnał następuje znów zabawa z piłką.
  • Ćwiczenie tułowia- rozkrok, skłon w przód, piłka w prawej ręce. Skłon w dół i toczenie piłki po podłodze z ręki do ręki. Po kilku ruchach wyprost i kilka rzutów piłki w górę.
  • Ćwiczenia tułowia- skłony boczne. Siad skrzyżny, piłka w lewej ręce, prawa ręka na kolanie. Akcentowanie piłką o podłogę z coraz dalszym skłonem w lewo(blisko siebie, dalej i jeszcze dalej). Wyprost, podanie piłki górą do drugiej ręki. Kilka powtórzeń.
  • Ćwiczenia mięśni grzbietu. Leżenie przodem(na brzuchu), toczenie piłki po podłodze z ręki do ręki z lekkim skłonie tułowia w tył. Po kilku ruchach, odpoczynek z piłką pod brodą.
  • Czworakowanie. ,,Kotki bawią się piłeczka”- dziecko- kotek, toczy przed sobą piłeczkę idzie za nią czworakując (całe dłonie na podłodze, kolana lekko ugięte, pupa w górze). Na umówiony sygnał siadają skrzyżnie, podnoszą piłkę w górę, po chwili opuszczają w dół. Kilka powtórzeń.
  • Ćwiczenie równowagi. Dziecko stoi jednonóż, przekłada piłkę z ręki do ręki  pod kolanem nogi wzniesionej do góry( po każdym przełożeniu piłki,  przenieść ramiona w bok). Ćwiczyć stojąc na przemian na prawej i na lewej nodze.
  • Rzuty. W staniu lub w siadzie skrzyżnym swobodne rzuty piłką w górę i próby jej łapania.
  • Skrętoskłony. Rozkrok, piłeczka na podłodze przy lewej stopie. Przetoczyć piłkę kilkakrotnie obiema rękami dookoła stopy lewej, a potem to samo dookoła prawej
  • Podskoki. ,,Piłeczki”- dziecko odbija kilkakrotnie piłkę od podłogi, potem podskakuje obunóż w miejscu lub w różnych kierunkach razem z piłką.
  • Ćwiczenia stóp. Siad skulny podparty(ręce oparte z tyłu o podłogę), piłka pod stopami. Toczenie piłki stopą aż do zupełnego wyprostu nogi w kolanie, i następnie przysuwanie jej do siebie. Ćwiczenia wykonujemy naprzemiennie raz lewą, raz prawą stopą.
  • Siad skulny podparty, z kolanami rozchylonymi na zewnątrz, dziecko kłodzie piłkę między podeszwy stóp i stara się obracać ją jak najdłużej. Kilka powtórzeń.
  • Ćwiczenie głowy. Włożyć piłeczkę pod podbródek i idąc nie wypuścić jej wcześniej niż nad przygotowanym pojemnikiem, do którego powinna wpaść.
  • Na koniec rodzic wykonuje piłeczką masażyk pleców, nóg, rąk dziecka.  Dziecko w leżeniu przodem. Polecam także muzykę relaksacyjną.

Zabawa sensoryczna ,,Co to za przedmiot?”– rozwijanie zmysłu dotyku i słuchu oraz uwrażliwianie na bodźce zewnętrzne. Potrzebne przybory: duży worek lub karton, różne przedmioty, np. ołówek, lalka, łyżka, klucze, grzechotka, pędzelek, itp.

Rodzic chowa różne przedmioty do worka lub kartonu. Zadaniem dziecka będzie rozpoznanie ukrytych przedmiotów po fakturze, kształcie, dźwięku, jaki wydaje. Jeżeli dziecko nie boi się, to możemy zawiązać mu oczy chustką i dopiero przystąpić do zabawy.

  • Zajęcia matematyczne – wymiana jednego elementu za kilka w sytuacji kupna i sprzedaży

Zabawa ,,Robimy zakupy”- na podstawie zabawy ,,Przedświąteczne zakupy”. Doskonalenie umiejętności dokonywania transakcji oraz utrwalenie wiedzy na temat pieniędzy.

  • Rodzic sam lub wraz z dzieckiem robi atrapę sklepu, w którym na półkach ustawione są towary. Pod każdym artykułem umieszczone są kartoniki z ceną towaru (1 zł, 2 zł, 3 zł itd.).
  • Dziecko  otrzymuje wcześniej przygotowane  kartoniki,  które  są  środkami płatniczymi. Kartoniki maja następujące nominały: 1 zł, 2 zł, 5 zł itd. (po kilka kartoników każdego nominału).
  • Rodzic informuje dziecko, że za wszystko co chcemy kupić w sklepie należy zapłacić, przy okazji rodzic może zapytać dziecko: w jaki sposób kupujemy towary, czy robienie zakupówzawsze wygląda tak samo (np. jak wyglądają zakupy w mały sklepiku, w sklepie samoobsługowym, zakupy przez Internet, czy przez telefon).
  • Rodzic proponuje dziecku towary o różnych cenach np. skakanka (atrapa lub zdjęcie) z ceną1 zł. Prosi, aby dziecko wybrało kartonik o wartości 1 zł. Dziecko wybiera taki kartonik i wymienia go z dorosłym za skakankę.
    Rodzic proponuje dziecku również inne produkty, które kosztują np. 2 zł. Dziecko wybiera kartonik z nominałem 2 zł i płaci. Podczas zabawy rodzic zwraca się do dziecka z pytaniem: co można zrobić, żeby kupić baranka, który kosztuje 2 zł, nie mając jednegokartonika o nominale 2 zł. Dziecko rozwiązuje problem, płacąc dwomakartonikami o nominale 1 zł. (Działania te powtarzamy kilkakrotnie w konfiguracji – inne towary, inna cena, inne nominały płatnicze).
    Rodzic podejmuje wspólnie z dzieckiem próbę planowania zakupów zgodnie z wartością posiadanych pieniędzy.
  • Praca plastyczna ,,Koła olimpijskie”- lepienie z plasteliny.

    Potrzebne przybory:
    plastelina w kolorach: niebieski, czarny, czerwony, żółty, zielony, szablon z kołami olimpijskimi, wzór flagi olimpijskiej.
  • Przed rozpoczęciem pracy oglądamy z dzieckiem ilustracje przedstawiające igrzyska olimpijskie, sportowców i flagę olimpijską. Zachęcamy również do obejrzenia filmu przedstawiającego różne dyscypliny i zawody sportowe (https://www.youtube.com/watch?v=WEhjhvedTDM).
  • Następnie rodzicu porozmawiaj z dzieckiem na temat igrzysk olimpijskich. Wytłumacz dziecku co oznacza słowo ,,Olimpiada” () i omów z dzieckiem wygląd flagi olimpijskiej.
  • Dokonaj z dzieckiem porównania jej wygląd z flaga Polski i powiedz mu, co oznaczają kolory, kół, które się na niej znajdują.
  • Poproś dziecko by wybrało odpowiednie kolory plasteliny do wykonania pracy a następnie wyrabiając z niej małe kuleczki wykleiły nią powierzchnie obręczy kół na szablonie wg wzoru.

Zabawa ruchowa z elementem równowagi ,,Gimnastyka artystyczna”.

Dziecko maszeruje po pokoju w rytm wygrywany przez rodzica na tamburynie lub innym instrumencie. Na przerwę w grze zatrzymuje się w miejscu, przyjmując dowolną pozę w staniu na jednej nodze.

RELIGIA

Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus.

Drogie dzieciaczki!

Witam Was serdecznie w radosny czas wielkanocny. Mam nadzieję, że wszyscy jesteście zdrowi i zadowoleni.

Na początku zapraszam Was do obejrzenia wraz z Rodzicami filmiku o Zmartwychwstaniu Pana Jezusa:

Dzisiaj zachęcam też do wspólnej modlitwy piosenką z gestami: A, a, a, alleluja. Ho, ho, ho, hosanna…. (gesty do piosenki znajdziecie również w Waszych książkach na str.85)

Kiedy wrócimy do przedszkola poćwiczymy jeszcze wspólnie śpiew, wyrażając w ten sposób radość ze zmartwychwstania.

Słowo „alleluja” jest radosnym okrzykiem ogłaszającym zmartwychwstanie Pana Jezusa.

-Gdzie możemy usłyszeć śpiew „alleluja”?

Najczęściej słyszymy to słowo w kościele podczas Mszy Św.

Pan organista śpiewa „alleluja” przed Ewangelią, a wszyscy po nim powtarzają. Jest to radosne pozdrowienie Pana Jezusa i przygotowanie do uważnego wsłuchiwania się w Jego słowa.

Słysząc w kościele „alleluja” wstajemy i włączamy się w śpiew.

Moi drodzy jeśli ktoś ma książkę w domu może dokończyć kolorowanie obrazka wg właściwych wzorów postaci na str. 84.

Pozdrawiam.

Z Panem Bogiem.

Aneta Grzelak

ANGIELSKI

Propozycje zabaw i ćwiczeń 5-latkiPropozycje zabaw i ćwiczeń 3-latki