Propozycje zabaw i ćwiczeń 5-latki

29 marca 2021

Drodzy rodzice, w związku z zaistniałą sytuacja, zamieszczamy propozycje zabaw i ćwiczeń do pracy z dziećmi w domu.

Temat kompleksowy na ten tydzień „Tradycje Wielkanocne” (29.03.2021 – 02.04.2021).

  1. Niech wprowadzeniem do tematu będzie krótki film edukacyjny pt.: „Symbole Świąt Wielkanocnych”. Zachęcamy do obejrzenia go wspólnie z dziećmi.

Niech dziecko po obejrzeniu filmu wymieni symbole, które zapamiętało.

  • Baranek – zwycięstwo Chrystusa, który jak ofiarny baranek oddał swoje życie za ludzi, by następnie zmartwychwstać i odnieść zwycięstwo nad grzechem, złem i śmiercią.
  • Jajka – symbol życia.
  • Szynka – symbol zdrowia.
  • Chleb – symbol dobrobytu i szczęścia, symbol Ciała Chrystusa.
  • Sól – odstraszenie od zła.
  • Zachęcamy do rozmowy z dzieckiem na temat Świąt Wielkanocnych a inspiracją niech będzie wiesz B. Formy pt.: „Wielkanoc”.

„Święta za pasem, do pracy się bierzemy,

mazurki i baby smaczne upieczemy.

Pisanki, kraszanki razem dziś zrobimy,

wszystkie kolorowe – bardzo się cieszymy.

Upiekliśmy z ciasta baranka, zajączka,

z posianej rzeżuchy będzie piękna łączka.

W glinianym wazonie bazie i żonkile,

a na nich z papieru kurczątka przemiłe.”

Niech dziecko odpowie na pytania:

  • Jak przygotowujemy się do Świąt Wielkanocy ?

– porządki przedświąteczne, wysyłanie kartek świątecznych, palmy wielkanocne…

  • Jakie znasz tradycje Świąt Wielkanocnych ?

– robienie pisanek, szykowanie koszyczka wielkanocnego, wielkanocne śniadanie, dzielenie się jajkiem, śmingus-dyngus…

  • Kochani rodzice a teraz pobawcie się ze swoimi pociechami – zapraszamy do ćwiczeń ruchowych:
  • „W koszyku”– rodzic rzuca piłkę do dzieci, wymieniając przy tym nazwy różnych produktów spożywczych. Jeśli dany produkt jest w koszyku wielkanocnym, dziecko łapie piłkę i odrzuca ją do Rodzica., a jeśli produktu tam nie ma to dziecko nie łapie piłki.
  • „Skaczące żabki” – dzieci ustawiają się na wyznaczonej linii i skaczą do końca pokoju, naśladując żabki. Po drodze, na hasło: hop, wykonują pełny obrót dookoła własnej osi.
  • „Jajko na łyżce” – dziecko trzyma w rękach dużą łyżkę, a na niej ugotowane na twardo jajo. Jego zadaniem jest przejść do końca pokoju, aby nie zrzucić jajka z łyżki.
  • Drogi rodzicu, proszę posłuchaj  z dzieckiem treści  piosenki pt. „ Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne”

Rodzicu puść piosenkę dziecku i poproś, aby opowiedziało ci, o czym opowiada, zapytaj dziecko: O co kłócił się z kurczaczkiem cukrowy baranek?Poproś dziecko, aby spróbowało zanucić melodię.

  1. Koszyczek z wikliny pełen jest pisanek,
    A przy nich kurczaczek i z cukru baranek.
    Przy baranku babka, sól, chleb i wędzonka,
    Oto wielkanocna świąteczna święconka.

Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.

  1.  Kłócił się z kurczakiem cukrowy baranek,
    Która najpiękniejsza ze wszystkich pisanek?
    Czy ta malowana, czy ta wyklejana,
    Czy zdobiona woskiem i pofarbowana

Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.

Rodzic czyta tekst piosenki a po każdym wersie prosidziecko aby powtórzyło  za nim:

  • za pierwszym razem dziecko powtarza tekst  piosenki szeptem  za rodzicem,
  • za drugim razem  powtarza tekst,udając emocje:złość, radość i smutek,
  • za trzecimrazem rodzic mówi część utworu celowo pomijając  jedenwers a  zadaniemdziecka jest uzupełnić brakujący wers.
  • Zachęcamy do zabawy „Liczymy pisanki”
  • do tej zabawy potrzebne będą dziecku szablony 6 jajek lub prawdziwe pisanki.
  • dzieci operują, manipulują liczmanami i rozwiązują zadania.

– Ola do koszyka włożył 3 pisanki, Zosia dołożyła jeszcze dwie. Ile pisanek jest w koszyku ?

– Kasia włożyła do koszyka 2 pisanki, Zosia włożyła 1 pisankę a Franek 3. Ile pisanek jest w koszyku?

– W koszyku było 6 jajek, przyszedł Krzyś i potłukł 3 ile jajek zostało?

Na pewno wiele radości sprawi dzieciom zabawa „Ukryte pisanki”

  • dziecko szuka ukrytych przez Rodzica pisanek
  • kiedy je znajduje, określa, w jakim miejscu zostały schowane (stosuje przyimki: na, pod, za, nad, obok, w)
  • liczy pisanki i wykonuje tyle samo podskoków.
  • Zachęcamy do wykonania pracy plastycznej „Moja pisanka”
  • Dziecko z pomocą rodzica na kartonie z bloku technicznego rysuje dużą pisankę.
  • Dzieli ją na części rysując linie pionowe, poziome, skośne, faliste oraz ozdabia każdy fragment innym materiałem, np.: kredką, plasteliną, farbą, smaruje klejem i posypuje nasionkami, wykleja kawałeczkami kolorowego papieru, kulkami z bibuły.

Zachęcamy dzieci do wykonywania ćwiczeń grafomotorycznych na kartach pracy str. 61, 65, 67.

  • Na koniec mam dla Państwa propozycje przygotowania z dzieckiem eksperymentu „Gumowe jajo”:
  • przygotujcie: jajko surowe, ocet, kubek, talerzyk
  • jajko wrzucamy do kubka z octem i przykrywamy talerzykiem
  • zostawiamy całość na 1 dobę
  • po tym czasie obieramy jajko ze skorupki i sprawdzamy co się wydarzyło

ANGIELSKI

Posłuchajcie i powtórzcie angielskie słówka dotyczące Wielkanocy:

A teraz troche ruchu:

Propozycje zabaw i ćwiczeń 4-latkiPropozycje zabaw i ćwiczeń 6-latki