Drodzy rodzice, w związku z zaistniałą sytuacja, zamieszczamy propozycje zabaw i ćwiczeń do pracy z dziećmi w domu.
Temat kompleksowy na ten tydzień „Tradycje Wielkanocne” (29.03.2021 – 02.04.2021).
- Niech wprowadzeniem do tematu będzie krótki film edukacyjny pt.: „Symbole Świąt Wielkanocnych”. Zachęcamy do obejrzenia go wspólnie z dziećmi.
Niech dziecko po obejrzeniu filmu wymieni symbole, które zapamiętało.
- Baranek – zwycięstwo Chrystusa, który jak ofiarny baranek oddał swoje życie za ludzi, by następnie zmartwychwstać i odnieść zwycięstwo nad grzechem, złem i śmiercią.
- Jajka – symbol życia.
- Szynka – symbol zdrowia.
- Chleb – symbol dobrobytu i szczęścia, symbol Ciała Chrystusa.
- Sól – odstraszenie od zła.
- Zachęcamy do rozmowy z dzieckiem na temat Świąt Wielkanocnych a inspiracją niech będzie wiesz B. Formy pt.: „Wielkanoc”.
„Święta za pasem, do pracy się bierzemy,
mazurki i baby smaczne upieczemy.
Pisanki, kraszanki razem dziś zrobimy,
wszystkie kolorowe – bardzo się cieszymy.
Upiekliśmy z ciasta baranka, zajączka,
z posianej rzeżuchy będzie piękna łączka.
W glinianym wazonie bazie i żonkile,
a na nich z papieru kurczątka przemiłe.”
Niech dziecko odpowie na pytania:
- Jak przygotowujemy się do Świąt Wielkanocy ?
– porządki przedświąteczne, wysyłanie kartek świątecznych, palmy wielkanocne…
- Jakie znasz tradycje Świąt Wielkanocnych ?
– robienie pisanek, szykowanie koszyczka wielkanocnego, wielkanocne śniadanie, dzielenie się jajkiem, śmingus-dyngus…
- Kochani rodzice a teraz pobawcie się ze swoimi pociechami – zapraszamy do ćwiczeń ruchowych:
- „W koszyku”– rodzic rzuca piłkę do dzieci, wymieniając przy tym nazwy różnych produktów spożywczych. Jeśli dany produkt jest w koszyku wielkanocnym, dziecko łapie piłkę i odrzuca ją do Rodzica., a jeśli produktu tam nie ma to dziecko nie łapie piłki.
- „Skaczące żabki” – dzieci ustawiają się na wyznaczonej linii i skaczą do końca pokoju, naśladując żabki. Po drodze, na hasło: hop, wykonują pełny obrót dookoła własnej osi.
- „Jajko na łyżce” – dziecko trzyma w rękach dużą łyżkę, a na niej ugotowane na twardo jajo. Jego zadaniem jest przejść do końca pokoju, aby nie zrzucić jajka z łyżki.
- Drogi rodzicu, proszę posłuchaj z dzieckiem treści piosenki pt. „ Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne”
Rodzicu puść piosenkę dziecku i poproś, aby opowiedziało ci, o czym opowiada, zapytaj dziecko: O co kłócił się z kurczaczkiem cukrowy baranek?Poproś dziecko, aby spróbowało zanucić melodię.
- Koszyczek z wikliny pełen jest pisanek,
A przy nich kurczaczek i z cukru baranek.
Przy baranku babka, sól, chleb i wędzonka,
Oto wielkanocna świąteczna święconka.
Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.
- Kłócił się z kurczakiem cukrowy baranek,
Która najpiękniejsza ze wszystkich pisanek?
Czy ta malowana, czy ta wyklejana,
Czy zdobiona woskiem i pofarbowana
Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.
Rodzic czyta tekst piosenki a po każdym wersie prosidziecko aby powtórzyło za nim:
- za pierwszym razem dziecko powtarza tekst piosenki szeptem za rodzicem,
- za drugim razem powtarza tekst,udając emocje:złość, radość i smutek,
- za trzecimrazem rodzic mówi część utworu celowo pomijając jedenwers a zadaniemdziecka jest uzupełnić brakujący wers.
- Zachęcamy do zabawy „Liczymy pisanki”
- do tej zabawy potrzebne będą dziecku szablony 6 jajek lub prawdziwe pisanki.
- dzieci operują, manipulują liczmanami i rozwiązują zadania.
– Ola do koszyka włożył 3 pisanki, Zosia dołożyła jeszcze dwie. Ile pisanek jest w koszyku ?
– Kasia włożyła do koszyka 2 pisanki, Zosia włożyła 1 pisankę a Franek 3. Ile pisanek jest w koszyku?
– W koszyku było 6 jajek, przyszedł Krzyś i potłukł 3 ile jajek zostało?
Na pewno wiele radości sprawi dzieciom zabawa „Ukryte pisanki”
- dziecko szuka ukrytych przez Rodzica pisanek
- kiedy je znajduje, określa, w jakim miejscu zostały schowane (stosuje przyimki: na, pod, za, nad, obok, w)
- liczy pisanki i wykonuje tyle samo podskoków.
- Zachęcamy do wykonania pracy plastycznej „Moja pisanka”
- Dziecko z pomocą rodzica na kartonie z bloku technicznego rysuje dużą pisankę.
- Dzieli ją na części rysując linie pionowe, poziome, skośne, faliste oraz ozdabia każdy fragment innym materiałem, np.: kredką, plasteliną, farbą, smaruje klejem i posypuje nasionkami, wykleja kawałeczkami kolorowego papieru, kulkami z bibuły.
Zachęcamy dzieci do wykonywania ćwiczeń grafomotorycznych na kartach pracy str. 61, 65, 67.
- Na koniec mam dla Państwa propozycje przygotowania z dzieckiem eksperymentu „Gumowe jajo”:
- przygotujcie: jajko surowe, ocet, kubek, talerzyk
- jajko wrzucamy do kubka z octem i przykrywamy talerzykiem
- zostawiamy całość na 1 dobę
- po tym czasie obieramy jajko ze skorupki i sprawdzamy co się wydarzyło
ANGIELSKI
Posłuchajcie i powtórzcie angielskie słówka dotyczące Wielkanocy:
A teraz troche ruchu: