Propozycje zabaw i ćwiczeń 4-latki

29 marca 2021

TEMAT KOMPLEKSOWY „WKRÓTCE WIELKANOC” – realizowany od     29.03.21 do 02.03.21

  • ROZWIJANIE MOWY I MYŚLENIA:

Drodzy Rodzice!

Zbliżają się Święta Wielkanocne , które są okazją do przybliżenia dzieciom tradycji i zwyczajów  z nimi związanych. Zachęcamy więc do wspólnej zabawy z dziećmi i przedstawiamy nasze propozycje na ten tydzień:

  • Słuchanie wiersza A. Widzowskiej pt. „Wielkanoc”

Kurko, proszę, znieś jajeczka,

śnieżnobiałe lub brązowe,

ja z nich zrobię na Wielkanoc

cud-pisanki kolorowe.

Do koszyczka je powkładam,

z chlebkiem, babką lukrowaną,

potem pójdę je poświęcić

z bratem,siostrą, tatą, mamą.

Przy śniadaniu wielkanocnym

podzielimy się święconką

i buziaka dam mamusi,

zajączkowi i kurczątkom.

„Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła,

tatę wodą popryskamy,

mama będzie zmokłą kurką,

bo to poniedziałek lany!

  • Rozmowa  na podstawie wiersza oraz ilustracji

Pytania:

− Z czego robi się pisanki?

− Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?

–  Co znajduje się na wielkanocnym stole?

− Co robimy w lany poniedziałek?

  • Zabawy zręcznościowe ‘’Jajko weź, tylko je ostrożnie nieś’’
    (pomoce: jajka plastikowe, pudełka tekturowe, chusty lub worki foliowe)

-Toczenie jajek w parach (dorosły – dziecko)
-Przenoszenie slalomem jajka na plastikowym talerzyku (same dzieci)
– Popychanie jajka głową do bramki z pudełka (same dzieci)
– Rzucanie i chwytanie jajka w parach (dziecko – dorosły)
– Kołysanie jajka na chuście lub torbie foliowej (dziecko – dorosły).

  • Teatrzyk sylwetowy ,,Awantura o jajka”  T. Fiutowska

Zachęcamy do wykonania  papierowych  sylwet kurek. Dzieci mogą pomalować kolorowanki z kurami, wyciąć je i z pomocą dorosłego przykleić do patyczków od wykałaczek. A teraz pora na przedstawienie:

Narrator

Przyszła wiosna
A z nią pora wielkanocna.
Święta, święta wielkanocne.
Jak wesoło, jak radośnie
Już słoneczko mocniej grzeje,
Miły wiatr wokoło wieje.

Gosposia
Kukurko, czy pamiętasz,
Że zbliżają się święta?
Jajka będą potrzebne na pisanki.

Kukurka

Będą na nich malowanki?

Gosposia

Będą piękne, kolorowe!

Narrator

Kurka łapie się za głowę…

Kukurka
Pewnie dużo trzeba jaj?
Ajajaj! Ajajaj! Ajajaj!

Gosposia

Dużo, dużo, całą kopę.

Kukurka

Ależ będę mieć robotę!

Gosposia

Oj! Kukurko! Toć w kurniku
Kurek innych mam bez liku:
Pstrokatka, Czubatka, Czupurna…

Kukurka

To dopiero trzecia kurka…

Gosposia

Ty jesteś czwarta.

Kukurka

Lecz najwięcej warta!
Moje jajka są wspaniałe,
Żółtka żółte, a skorupki białe.

Narrator

Przechwałki Kukurki
Usłyszały inne kurki.

Pstrokatka

Jak Kukurka się przechwala.
Moje jajka… tralala… tralala…
Żółtka moich jaj są żółte,
A jajka o takie duże…

Kukurka

Twoje jajka, Pstrokatko,
To zwykłe jaja kurze!

Czubatka

Po co ta gadka?


Narrator

Mówi do kurek Czubatka.

Czubatka

Żółtka żółte, jaja duże,
Ja wam zaraz tu powtórzę,

co mówiła dziś Agatka:
Ładne jajka ma Czubatka!

Pstrokatka

Moje chwali gospodyni.

Czubatka

Przez grzeczność to tylko czyni.

Narrator

Gosposię już boli głowa,
Lecz rozmówek to połowa,
Bo nadchodzi kurka czwarta…

Czupurka

Każda z was jest mało warta,
Bo przechwala swoje jajka.

Narrator

Doskoczyły do niej kurki
Kukurka, Czubatka, Pstrokatka
Ale kura z tej Czupurki!

Gosposia

Cicho, cicho, cicho kury…,
Dosyć mam tej awantury.

Narrator

Gosposia powoli wychodzi…

Gosposia

Nikt was dzisiaj nie pogodzi.
Lubicie kłótnie, kurze potyczki.
Po jajka na święta pójdę do indyczki.

  • Rozmowa na temat inscenizacji:

-Jakie święta się zbliżają?

-Jakie imiona mają kurki?

-O czym rozmawiała gosposia z kurką Kukurką?

-Kto usłyszał przechwałki Kukurki?

-Czum zakończyła się kłótnia kur?

  • Wspólna zabawa taneczna: Pisaneczki ( na melodię ‘’My jesteśmy krasnoludki”)

    My jesteśmy pisaneczki
    Hop-sa-sa /2x
    Barwne mamy sukieneczki
    Tra-la-la /2x
    Malowany boczek, brzuszek
    Oj-tak-tak /2x
    Tu motylek tam kwiatuszek
    Ha-ha-ha /2x
  • Masażyk relaksacyjny:

A to co? /2x ( rysowanie na plecach jajka)
Jajko drogą szło. (naśladowanie palcem ruchu jajka)
Napotkało ,,patelnicę” (ruch okrężny na głowie)
I udaje jajecznicę. (rozbicie jajka na głowie)

  • MATEMATYKA:

Kochani Rodzice, na dziś (wtorek) proponujemy zabawę matematyczną „Liczymy pisanki”. Rodzicu narysuj kilkanaście pisanek i wytnij je (np. z papieru kolorowego) razem z dzieckiem.  Przygotuj także kartoniki z liczba kropek od 1 do 5 lub z większą ilością kropek.  Jeśli dziecko ma rodzeństwo lub jeszcze jest ktoś z domowników to zaproście wszystkich do zabawy.

Dziecko losuje kartoniki z liczą kropek i rozdziela dla poszczególnych osób odpowiednią ilość pisanek.  Następnie przelicza ile ma pisanek i jeśli liczba pisanek jest różna, rozdziela tak aby każdy miał tyle samo. Jeżeli pisanki będą w kilku kolorach, można je podzielić na równe zbiory. 

Na koniec proponujemy jeszcze zabawę „Gdzie schowała się pisanki?”- na zasadzie zabawy „ciepło-zimno”

  • UMUZYKALNIENIE: „MALOWANIE PISANEK”- WESOŁA ZABAWA Z MUZYKĄ POWAŻNĄ WEDŁUG METODY AKTYWNEGO SŁUCHANIA MUZYKI BATI STRAUS.

Link do zabawy:

  • PLASTYKA WYKLEJANIE PLASTELINĄ SZABLONU „PISANKA“

Do wykonania pracy plastycznej potrzebne nam będą:

Plastelina

Wydruk „Pisanka” (załącznik)

Sposób wykonania pracy:

Zadaniem dziecka jest formowanie odpowiedniej wielkości kulek z plasteliny i  wyklejenie szablonu pisanki. Na koniec dziecko nazywa jakich kolorów użyło w swojej pisance.

Angielski

Posłuchajcie i powtórzcie angielskie słówka dotyczące Wielkanocy:

A teraz trochę ruchu:

Propozycje zabaw i ćwiczeń 3-latkiPropozycje zabaw i ćwiczeń 5-latki