TEMAT KOMPLEKSOWY „WKRÓTCE WIELKANOC” – realizowany od 29.03.21 do 02.03.21
- ROZWIJANIE MOWY I MYŚLENIA:
Drodzy Rodzice!
Zbliżają się Święta Wielkanocne , które są okazją do przybliżenia dzieciom tradycji i zwyczajów z nimi związanych. Zachęcamy więc do wspólnej zabawy z dziećmi i przedstawiamy nasze propozycje na ten tydzień:
- Słuchanie wiersza A. Widzowskiej pt. „Wielkanoc”
Kurko, proszę, znieś jajeczka,
śnieżnobiałe lub brązowe,
ja z nich zrobię na Wielkanoc
cud-pisanki kolorowe.
Do koszyczka je powkładam,
z chlebkiem, babką lukrowaną,
potem pójdę je poświęcić
z bratem,siostrą, tatą, mamą.
Przy śniadaniu wielkanocnym
podzielimy się święconką
i buziaka dam mamusi,
zajączkowi i kurczątkom.
„Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła,
tatę wodą popryskamy,
mama będzie zmokłą kurką,
bo to poniedziałek lany!
- Rozmowa na podstawie wiersza oraz ilustracji
Pytania:
− Z czego robi się pisanki?
− Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?
– Co znajduje się na wielkanocnym stole?
− Co robimy w lany poniedziałek?
- Zabawy zręcznościowe ‘’Jajko weź, tylko je ostrożnie nieś’’
(pomoce: jajka plastikowe, pudełka tekturowe, chusty lub worki foliowe)
-Toczenie jajek w parach (dorosły – dziecko)
-Przenoszenie slalomem jajka na plastikowym talerzyku (same dzieci)
– Popychanie jajka głową do bramki z pudełka (same dzieci)
– Rzucanie i chwytanie jajka w parach (dziecko – dorosły)
– Kołysanie jajka na chuście lub torbie foliowej (dziecko – dorosły).
- Teatrzyk sylwetowy ,,Awantura o jajka” T. Fiutowska
Zachęcamy do wykonania papierowych sylwet kurek. Dzieci mogą pomalować kolorowanki z kurami, wyciąć je i z pomocą dorosłego przykleić do patyczków od wykałaczek. A teraz pora na przedstawienie:
Narrator
Przyszła wiosna
A z nią pora wielkanocna.
Święta, święta wielkanocne.
Jak wesoło, jak radośnie
Już słoneczko mocniej grzeje,
Miły wiatr wokoło wieje.
Gosposia
Kukurko, czy pamiętasz,
Że zbliżają się święta?
Jajka będą potrzebne na pisanki.
Kukurka
Będą na nich malowanki?
Gosposia
Będą piękne, kolorowe!
Narrator
Kurka łapie się za głowę…
Kukurka
Pewnie dużo trzeba jaj?
Ajajaj! Ajajaj! Ajajaj!
Gosposia
Dużo, dużo, całą kopę.
Kukurka
Ależ będę mieć robotę!
Gosposia
Oj! Kukurko! Toć w kurniku
Kurek innych mam bez liku:
Pstrokatka, Czubatka, Czupurna…
Kukurka
To dopiero trzecia kurka…
Gosposia
Ty jesteś czwarta.
Kukurka
Lecz najwięcej warta!
Moje jajka są wspaniałe,
Żółtka żółte, a skorupki białe.
Narrator
Przechwałki Kukurki
Usłyszały inne kurki.
Pstrokatka
Jak Kukurka się przechwala.
Moje jajka… tralala… tralala…
Żółtka moich jaj są żółte,
A jajka o takie duże…
Kukurka
Twoje jajka, Pstrokatko,
To zwykłe jaja kurze!
Czubatka
Po co ta gadka?
Narrator
Mówi do kurek Czubatka.
Czubatka
Żółtka żółte, jaja duże,
Ja wam zaraz tu powtórzę,
co mówiła dziś Agatka:
Ładne jajka ma Czubatka!
Pstrokatka
Moje chwali gospodyni.
Czubatka
Przez grzeczność to tylko czyni.
Narrator
Gosposię już boli głowa,
Lecz rozmówek to połowa,
Bo nadchodzi kurka czwarta…
Czupurka
Każda z was jest mało warta,
Bo przechwala swoje jajka.
Narrator
Doskoczyły do niej kurki
Kukurka, Czubatka, Pstrokatka
Ale kura z tej Czupurki!
Gosposia
Cicho, cicho, cicho kury…,
Dosyć mam tej awantury.
Narrator
Gosposia powoli wychodzi…
Gosposia
Nikt was dzisiaj nie pogodzi.
Lubicie kłótnie, kurze potyczki.
Po jajka na święta pójdę do indyczki.
- Rozmowa na temat inscenizacji:
-Jakie święta się zbliżają?
-Jakie imiona mają kurki?
-O czym rozmawiała gosposia z kurką Kukurką?
-Kto usłyszał przechwałki Kukurki?
-Czum zakończyła się kłótnia kur?
- Wspólna zabawa taneczna: Pisaneczki ( na melodię ‘’My jesteśmy krasnoludki”)
My jesteśmy pisaneczki
Hop-sa-sa /2x
Barwne mamy sukieneczki
Tra-la-la /2x
Malowany boczek, brzuszek
Oj-tak-tak /2x
Tu motylek tam kwiatuszek
Ha-ha-ha /2x
- Masażyk relaksacyjny:
A to co? /2x ( rysowanie na plecach jajka)
Jajko drogą szło. (naśladowanie palcem ruchu jajka)
Napotkało ,,patelnicę” (ruch okrężny na głowie)
I udaje jajecznicę. (rozbicie jajka na głowie)
- MATEMATYKA:
Kochani Rodzice, na dziś (wtorek) proponujemy zabawę matematyczną „Liczymy pisanki”. Rodzicu narysuj kilkanaście pisanek i wytnij je (np. z papieru kolorowego) razem z dzieckiem. Przygotuj także kartoniki z liczba kropek od 1 do 5 lub z większą ilością kropek. Jeśli dziecko ma rodzeństwo lub jeszcze jest ktoś z domowników to zaproście wszystkich do zabawy.
Dziecko losuje kartoniki z liczą kropek i rozdziela dla poszczególnych osób odpowiednią ilość pisanek. Następnie przelicza ile ma pisanek i jeśli liczba pisanek jest różna, rozdziela tak aby każdy miał tyle samo. Jeżeli pisanki będą w kilku kolorach, można je podzielić na równe zbiory.
Na koniec proponujemy jeszcze zabawę „Gdzie schowała się pisanki?”- na zasadzie zabawy „ciepło-zimno”
- UMUZYKALNIENIE: „MALOWANIE PISANEK”- WESOŁA ZABAWA Z MUZYKĄ POWAŻNĄ WEDŁUG METODY AKTYWNEGO SŁUCHANIA MUZYKI BATI STRAUS.
Link do zabawy:
- PLASTYKA WYKLEJANIE PLASTELINĄ SZABLONU „PISANKA“
Do wykonania pracy plastycznej potrzebne nam będą:
Plastelina
Wydruk „Pisanka” (załącznik)
Sposób wykonania pracy:
Zadaniem dziecka jest formowanie odpowiedniej wielkości kulek z plasteliny i wyklejenie szablonu pisanki. Na koniec dziecko nazywa jakich kolorów użyło w swojej pisance.
Angielski
Posłuchajcie i powtórzcie angielskie słówka dotyczące Wielkanocy:
A teraz trochę ruchu: