Propozycje zabaw i ćwiczeń 6-latki

29 marca 2021

Drodzy Rodzice!

W tym przedświątecznym tygodniu proponujemy dzieciom poznanie literki  J, j na podstawie wyrazu ”jajko”.

  1. Słuchanie opowiadania czytanego przez rodzica G. Kasdepke „Najpiękniejsze…”

    Jak wiadomo, każda mama pragnie, aby jej dziecko było naj, naj, najwspanialsze!…
    Prawda? Tak samo rzecz się miała z pewnymi dobrze znanymi kurami. Któregoś ranka
    wszystkie trzy zniosły jajka. Cóż to była za radość!
    Gdakały wniebogłosy ze szczęścia! Spoglądały z miłością na swe jajeczka. Otulały je
    delikatnie. Nasłuchiwały, czy zza kruchej skorupki nie dobiegnie ich czasem jakiś dźwięk.
    Jednym słowem, jak wszystkie mamy, robiły sporo zamieszania.
    – Z mojego jajeczka – gdakała pierwsza kura – wyrośnie najsilniejszy kogucik na całym podwórku!
    – A z mojego – gdakała druga – najpiękniejsza nioska w całej wsi!
    Zaś trzecia kura była tak szczęśliwa, że nie wiedziała nawet, czy wolałaby chłopca, czy
    dziewczynkę. Wszystkie jednak chciały, aby ich dzieci były najpiękniejsze. Postanowiły, więc pomalować skorupki jajek najwspanialej, jak tylko potrafiły.
    – Moj kogucik – gdakała pierwsza kura – będzie czerwony w niebieskie paseczki.
    – A moja nioska – gdakała druga – będzie różowa w zielone groszki.
    Zaś trzecia kura nie mogła się zdecydować, czy pomalować jajo na pomarańczowo w brązowe kwadraciki, czy na brązowo w pomarańczowe trójkąciki. Wszystkie były przekonane, że z tak kolorowych jajek wyklują się najpiękniejsze kurczaczki na świecie. I rzeczywiście. Którejś nocy usłyszały jakieś ciche trzaski, jakieś popiskiwania… – zanim się obejrzały, z popękanych, kolorowych skorupek wyskoczyły ich dzieci.
    – Jaka śliczniutka!… – wygdakała pierwsza kura.
    – Moj ty kochany!… – rozczuliła się druga.
    – Chlip, chlip!… – płakała ze szczęścia trzecia kura.
    A małe kurczaczki, wszystkie żółciutkie, jak gdyby pomalowało je samo słońce, rozejrzały się dookoła i krzyknęły radośnie: „Mamo! Już jestem!”

Rozmowa na temat opowiadania:
– Jakimożna nadać tytuł temu opowiadaniu?
– O kim była mowa w opowiadaniu?
– O czym marzyły kury?
– Co się po kolei wydarzyło w opowiadaniu?
– Co mogło się dalej wydarzyć?

Wprowadzenie litery:

  1. Pokazujemy jajko lub ilustrację jajka .
  2. Dzieci dzielą wyraz ‘’jajko ‘’ na sylaby (jaj-ko) i głoski (j-a-j-k-o). Zwracamy uwagę, że głoski słyszymy, a litery widzimy i piszemy.
  3. Dzieci określają, gdzie w wyrazie ‘’jajko’’ występuje głoska ‘’j’’ (na początku i w środku wyrazu).
  4. Dzieci podają przykłady innych wyrazów, w których głoska ‘’j’’ występuje na początku (jabłko, jeż, Jaś),na końcu (olej, klej) i w środku (pajac, pająk).
  5. Pokazujemy literę ‘’j”, ’’J’’ wielką i małą, drukowaną i pisaną.
  6. Omawiamy wygląd liter oraz kierunek pisania.
  7. Zachęcamy dziecko, aby poćwiczyło pisanie litery ”j”, ”J” w liniaturze.
  • Praca plastyczna „Karta Wielkanocna” techniką frotażu

Wielkanoc kojarzy nam się przede wszystkim z kolorowymi pisankami, które są jej nieodłącznym elementem oraz z rodziną. W związku z tym zachęcamy wszystkie dzieci do wykonania pracy plastycznej techniką frotażu w której połączymy oba te elementy wykonując ,,Kartę Wielkanocną”.

Do wykonania pracy będą nam potrzebne:białe i kolorowe kartki, nożyczki, pastele suche lub olejne, węgiel lub kredki świecowe. Do odrysowywania przydadzą się różne serwetki lub skrawki materiałów o różnych fakturach, papierowe wycinanki, szablony malarskie, koronki i struktury, które nadadzą naszej pisance wyjątkowy wygląd i charakter.

  • Białą kartę kładziemy na serwetkę lub wycinankę.
  • Przejeżdżamy po kartce kilkukrotnie poziomo położonym węglem lub kredka świecową. Pod naciskiem kredki odbija się struktura serwetki tworząc piękne wzory na naszej białej kartce.
  • Teraz wystarczy wyciąć z kartki kształt jaja i nakleić wcześniej zagiętą na pół kolorową kartkę.
  • Można wykonać kilka pisanek i je nakleić a nawet dorysować wymyślone elementy na swojej karcie. W środku natomiast można napisać życzenia.
  • Tak wykonaną kartą można obdarować kogoś bliskiego

W ten sposób każdy może stworzyć wyjątkowe pisanki, nawet najmłodsze dzieci. Możliwość poszukiwania nowych wzorów w otoczeniu świetnie pobudza dziecięcą kreatywność. Ponadto możemy kultywować tradycję wysyłania kart świątecznych do najbliższych.

Zabawa ruchowa z elementami liczenia ,,Kura znosi jajko”.

Dziecko poruszają się w rytmie podanym przez rodzica (np. można klaskać, tupać, uderzać łyżką o kubek, pukać, itp.) Na przerwę w muzyce rodzic rzuca kostką do gry, mówiąc ,,KURA ZNOSI JAJKA. ILE ICH ZNIOSŁA?” Dziecko liczy i podaje liczbę oczek, a potem tyle razy mówią KO. Rodzic odgina kolejne palce, kontrolując wykonanie zadania. Zabawę można dowolnie modyfikować, np. dodać jeszcze jedną kostkę i zadania do wykonania, zamiast mówić ,,ko” zrobić tyle przysiadów ile wskazała kostka.

  • Osłuchanie z piosenką pt. ,,Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne”

Rodzicu skopiuj powyższy link i posłuchaj z dzieckiem piosenki. Następnie porozmawiaj z dzieckiem na temat wysłuchanej piosenki. Zapytaj, o czym ona jest oraz jaka jest jej melodia i tempo: wesoła, czy smutna, szybka, czy wolna? Poproś dziecko, by kołysało biodrami na boki, gdy będzie słyszało zwrotkę piosenki a gdy usłyszy refren podskakiwało jak piłeczka.

  • Zajęcia matematyczne – wymiana jednego elementu za kilka w sytuacji kupna i sprzedaży

Zabawa ,,Przedświąteczne zakupy”. Potrzebne rekwizyty: jajka, baranki, zajączki, babki wielkanocne itp.

  • Rodzic sam lub wraz z dzieckiem robi atrapę sklepu, w którym na półkach ustawione są towary. Pod każdym artykułem umieszczone są kartoniki z ceną towaru (1 zł, 2 zł, 3 zł itd.).
  • Dziecko  otrzymuje wcześniej przygotowane  kartoniki,  które  są  środkami płatniczymi. Kartoniki maja następujące nominały: 1 zł, 2 zł, 5 zł itd. (po kilka kartoników każdego nominału).
  • Rodzic informuje dziecko, że za wszystko co chcemy kupić w sklepie należy zapłacić, przy okazji rodzic może zapytać dziecko: w jaki sposób kupujemy towary, czy robienie zakupówzawsze wygląda tak samo (np. jak wyglądają zakupy w mały sklepiku, w sklepie samoobsługowym, zakupy przez Internet, czy przez telefon).
  • Rodzic proponuje dziecku towary o różnych cenach np. jajko (atrapa lub zdjęcie) z ceną1 zł. Prosi, aby dziecko wybrało kartonik o wartości 1 zł. Dziecko wybiera taki kartonik i wymienia go z dorosłym za jajko.
    Rodzic proponuje dziecku również inne produkty, które kosztują np. 2 zł. Dziecko wybiera kartonik z nominałem 2 zł i płaci. Podczas zabawy rodzic zwraca się do dziecka z pytaniem: co można zrobić, żeby kupić baranka, który kosztuje 2 zł, nie mając jednegokartonika o nominale 2 zł. Dziecko rozwiązuje problem, płacąc dwomakartonikami o nominale 1 zł. (Działania te powtarzamy kilkakrotnie w konfiguracji – inne towary, inna cena, inne nominały płatnicze).
    Rodzic podejmuje wspólnie z dzieckiem próbę planowania zakupów zgodnie z wartością posiadanych pieniędzy.
  • Rozwiązywanie przez dzieci zagadek związanych z symboliką Świąt Wielkanocnych.
  • Rodzicu przeczytaj dziecku zagadki. Gdy dziecko odgadnie hasło poproś by podzieliło je na sylaby a następnie na głoski.
  • Po odgadnięciu przez dziecko wszystkich zagadek zadaj mu pytania: ”Z czymci się kojarzą wszystkie rozwiązania zagadek? Z jakimi świętami są związane?”
  • Następnie obejrzyj z dzieckiem film na temat zwyczajów wielkanocnych, do którego link znajdziesz poniżej.

    Ma długie uszy i pięknie skacze,
    lubi marchewkę oraz sałatę. (zając)

    Na stole stoi kosz,
    a w nim leżą białe, żółte, nakrapiane,
    na Wielkanoc malowane. (pisanki)

    Świecimy je na tydzień przed Wielkanocą.
    Są barwne, kolorowe zrobione
    z gałązek wierzby, bazi
    lub sztucznych kwiatów.(palma wielkanocna)

    Żółciutkie kuleczki za kurką się toczą.
    Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą (kurczątka)

    Ma mięciutką wełnę i złociste różki,
    a w Wielkanoc siedzi na łące z rzeżuszki. (baranek)

    Na wierzchu skorupka, w środku żółto-białe,
    można z nich zrobić pisanki wspaniałe. (jajka)

    Wiklinowy i pleciony na święconkę
    Przeznaczony. (koszyk)

    Zachęcamy do obejrzenia filmu edukacyjnego dla dzieci na temat zwyczajów wielkanocnych:

Zabawa ruchowa „Narodziny kurczątka”.
Rodzic czyta tekst a zadaniem dziecka jest ilustrowanie czytanej treści ruchem.

„Wyobraź sobie, że jesteś małym kaczątkiem, które zamknięte jest w skorupce jajka – pokaż, jak siedzisz w jajku”,
„Skorupka pęka i z jajka kurczątko nieśmiało wystawia głowę i porusza nią”,
„Kurczątko wystawia powoli jedno skrzydełko, wystawia powoli drugie skrzydełko, a następnie prostuje oba skrzydełka”,
„Teraz z jajka wydostają się nóżki kurczątka: najpierw jedna, potem druga, którymi może  poruszać”,
„Ojej! Z brzuszka spada reszta skorupki – kurczątko się otrzepuje”,
„Jest już na świecie i bardzo się cieszy – pokaż, jak bardzo”.

RELIGIA

Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus.

Drogie dzieciaczki!

W Niedzielę Palmową rozpoczęliśmy Wielki Tydzień. Na katechezie omówiliśmy już najważniejsze dni tego ważnego tygodnia. Tych wszystkich, którzy chcą przypomnieć sobie, o czym mówiliśmy zachęcam do obejrzenia krótkiego filmiku wraz z Rodzicami:

W Wielką Sobotę odwiedzamy Pana Jezusa w grobie. To dzień ciszy i skupienia. Jest to inny grób niż wszystkie inne. W tym grobie został złożony Pan Jezus, który z miłości do nas oddał swoje życie na krzyżu. Ale Jezus nie pozostał w grobie! On pokonał śmierć i zmartwychwstał. 

Pan Jezus jest obecny w Bożym grobie w monstrancji pod postacią Hostii- białego chleba. Grób Pana Jezusa nie jest więc smutny, tylko radosny. Wyrazem radości są piękne kwiaty. W Wielką Sobotę przynosimy do kościoła także pokarmy, które święci Ksiądz.

Co znajduje się w koszyczku? Na pewno pamiętacie….

1.Baranek z chorągiewką- znak zmartwychwstałego Chrystusa, może być cukrowy lub upieczony z ciasta.

2.Jajka- symbol nowego życia (Na wiosnę wykluwają się z nich pisklęta. Wydostają się na zewnątrz rozbijając od środka skorupkę. Porównujemy je do Pana Jezusa, który po zmartwychwstaniu wyszedł z grobu żywy.)

3. Chleb- pokarm dla duszy, symbol Pana Jezusa obecnego w Hostii

4. Wędliny, mięsa- symbol dostatku i zdrowia, a także symbol ofiary

5. Sól- chroni przed zepsuciem, nadaje smak, przypomina nam, że i my mamy być dobrzy dla innych, pomagać innym i dawać dobry przykład.

6. Pieprz- gorzkie zioła symbolizują mękę Pańską

7. Chrzan- wyciska łzy z oczu, symbolizuje siłę fizyczną i gorycz męki Pańskiej

8. Bukszpan- zielone gałązki są zawsze zielone, niezależnie od pory roku- to symbol życia wiecznego

Zachęcam Was do udziału w rodzinnym przygotowaniu pokarmów do święcenia.

I jeszcze zgadywanki, które tak lubicie….

Wiklinowy koszyk,

Pięknie ozdobiony,

Święconymi pokarmami

Po brzegi wypełniony. (święconka)

W koszyku je niesiemy

W sobotni poranek,

Z nich zrobionych jest wiele

Świątecznych pisanek. (jajka)

Leży w koszyku

Obok pisanek,

Ma chorągiewkę.

To na pewno…. (baranek)

Kiedy się w Wielkanoc

Jajkiem wymieniamy,

Mówiąc miłe słowa,

Bliskim je składamy. (życzenia)

Kochani kto ma w domku książkę może dokończyć kolorowanie koszyczka wielkanocnego według wzoru-str. 83, a jeśli ktoś nie ma proponuję super zabawę z puzzlami online: www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=1a5df54e70dc&pieces=12,

www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=0f4fe8e87462&pieces=9

Życzę błogosławionych Świąt Zmartwychwstania Pańskiego, pełnych miłości, niegasnącej nadziei i silnej wiary.

Pozdrawiam.

Z Panem Bogiem.

Aneta Grzelak

ANGIELSKI:

Posłuchajcie i powtórzcie angielskie słówka dotyczące Wielkanocy:

A teraz trochę ruchu:

Propozycje zabaw i ćwiczeń 5-latkiZdrowych i Wesołych Świąt Wielkanocnych!