Drodzy Rodzice w związku z zaistniałą sytuacją zamieszczamy propozycję zabaw i ćwiczeń do pracy z dziećmi w domu.
Temat kompleksowy na ten tydzień „Wkrótce Wielkanoc” ( 29.03-2.04.2021).
Z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych życzymy dużo zdrowia oraz ciepła przy rodzinnym stole, radości w sercu, miłości i wszystkiego, co najlepsze. Mamy nadzieje, że niedługo się zobaczymy.
Zachęcamy rodziców do przybliżenia dzieciom tradycji wielkanocnych w oparciu o własne doświadczenia oraz opowiadanie „Najpiękniejsze…” G. Kasdepke:
Jak wiadomo, każda mama pragnie, aby jej dziecko było naj, naj, najwspanialsze!…
Prawda? Tak samo rzecz się miała z pewnymi dobrze znanymi kurami. Któregoś ranka
wszystkie trzy zniosły jajka. Cóż to była za radość!
Gdakały wniebogłosy ze szczęścia! Spoglądały z miłością na swe jajeczka. Otulały je
delikatnie. Nasłuchiwały, czy zza kruchej skorupki nie dobiegnie ich czasem jakiś dźwięk.
Jednym słowem, jak wszystkie mamy, robiły sporo zamieszania.
– Z mojego jajeczka – gdakała pierwsza kura – wyrośnie najsilniejszy kogucik na całym podwórku!
– A z mojego – gdakała druga – najpiękniejsza nioska w całej wsi!
Zaś trzecia kura była tak szczęśliwa, że nie wiedziała nawet, czy wolałaby chłopca, czy
dziewczynkę. Wszystkie jednak chciały, aby ich dzieci były najpiękniejsze. Postanowiły, więc pomalować skorupki jajek najwspanialej, jak tylko potrafiły.
– Moj kogucik – gdakała pierwsza kura – będzie czerwony w niebieskie paseczki.
– A moja nioska – gdakała druga – będzie różowa w zielone groszki.
Zaś trzecia kura nie mogła się zdecydować, czy pomalować jajo na pomarańczowo w brązowe kwadraciki, czy na brązowo w pomarańczowe trójkąciki. Wszystkie były przekonane, że z tak kolorowych jajek wyklują się najpiękniejsze kurczaczki na świecie. I rzeczywiście. Którejś nocy usłyszały jakieś ciche trzaski, jakieś popiskiwania… – Zanim się obejrzały, z popękanych, kolorowych skorupek wyskoczyły ich dzieci.
– Jaka śliczniutka!… – wygdakała pierwsza kura.
– Moj ty kochany!… – rozczuliła się druga.
– Chlip, chlip!… – płakała ze szczęścia trzecia kura.
A małe kurczaczki, wszystkie żółciutkie, jak gdyby pomalowało je samo słońce, rozejrzały się dookoła i krzyknęły radośnie: „Mamo! Już jestem!”
Pytania do tekstu:
– co zniosły kury?
– dlaczego chciały, aby ich dzieci były najpiękniejsze?
– co zrobiły aby tak się stało?
– Jak pomalowały jajka?
– jakie kurczątka wykluły się z jajek?
Zabawa Orientacyjno-porządkowa „Kury szukają ziarenek”:
Dzieci udają kury spacerują małymi kroczkami po pokoju w rytmie wyklaskiwanym przez rodzica. Kołyszą się na boki i rozglądają, ręce mają splecione na pośladkach – to są ich ogonki. Podczas przerwy w klaskaniu przykucają i stukają ugiętymi palcami wskazującymi o podłogę – kury jedzą znalezione ziarenka.
„Z czego składa się jajko?” – zabawa badawcza zapoznanie z budową jaja kurzego.
Rodzicu przygotuj dwa jajka: jedno surowe i jedno ugotowane na twardo oraz dwa spodeczki
Rozbicie jajka surowego, oglądanie białka i żółtka na spodeczkach, określanie ich konsystencji koloru. Wyjaśnianie przez rodzica, jakie funkcje pełni białko i żółtko w jajku. Podawanie charakterystycznych cech skorupki. Określanie przez dzieci, w jakiej postaci można spożywać jajka. Degustowanie jajka ugotowanego na twardo.
Osłuchanie z piosenką „Zielona wiosna” – słowa i muzyka D. i K. Jagiełło
Drogie dzieci posłuchajcie piosenki:
Tekst piosenki:
1. Nad brzegiem rzeki żabki siedziały
i coś do ucha sobie szeptały
Kum , kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum
Kum , kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum (bis)
2. Przyleciał bociek, usiadł na błocie
i do drugiego boćka klekoce
Kle, kle, kle, kle, kle ,kle, kle ,kle ,kle
Kle, kle, kle, kle, kle ,kle, kle ,kle (bis)
3. Wszystko usłyszał mały wróbelek
i przetłumaczył na ptasie trele
Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir
Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir.
Wiosna, wiosna, znów przyszła wiosna,
Wiosna, wiosna jest już wśród nas.
Zapytajcie wasze dzieci o wrażenia po wysłuchaniu piosenki:
– czy ta piosenka jest wesoła czy smutna?
– szybka czy wolna?
– jakie zwierzątka w niej występowały?
– jakie odgłosy wydawały?
Nasze przedszkolaki polubiły zabawy paluszkowe.
Proponujemy jedną z nich. Jest to świetna zabawa, a przy okazji utrwalenie przeliczania w zakresie pięciu.
„Zajączki” – zabawa paluszkowa
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się dwa schowają. Ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się trzy schowają ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych już do mamy kica.
Kocha je ogromnie mama zajęczyca zaplata palce obu dłoni i lekko kołysze splecionymi dłońmi.
„Pisanka” –praca plastyczna wykonana techniką dowolną. Ozdobienie szablonu pisanki według własnego pomysłu dzieci i dowolną techniką.Wydrukujcie szablon pisanki, aby wasze dzieci ozdobiły je według własnego pomysłu.
Ponadto zachęcamy do włączania dzieci w prace porządkowe i kulinarne przed świętami. Wdrażanie do używania zwrotów grzecznościowych -„proszę, dziękuję” oraz zwracanie uwagi na radosne emocje oczekiwania na Święta Wielkanocne.
Angielski
Posłuchajcie i powtórzcie angielskie słówka dotyczące Wielkanocy:
A teraz trochę ruchu: