Propozycje zabaw i ćwiczeń 4-latki

12 kwietnia 2021

Drodzy Rodzice!

            W tym tygodniu (12-16.04) będziemy kontynuować tematykę ”Wiosna na wsi” i zachęcamy do wspólnej zabawy z dziećmi.

Oto nasze propozycje:

Opowiadanie H. Bechlerowej „O kotku, który szukał czarnego mleka ”

            Był raz biały kotek, który miał przyjaciela – czarnego kotka. Biały kotek koniecznie chciał być taki sam jak jego przyjaciel.

– Po co ci to? – pytał ten czarny. – Mnie wcale nie przeszkadza, że ty jesteś inny niż ja.

– A ja bym wolał być taki sam – mówił biały. – I będę taki, zobaczysz!

 Kogo tylko spotkał, pytał, co robić, żeby być czarnym. Sowa, która po nocy lata, poradziła mu:

– Jeżeli przez trzy dni i trzy czarne noce będziesz siedział w czarnej piwnicy, staniesz się czarny. Możesz mi wierzyć, stara jestem i mądra.

Siedział biały kotek w ciemnej piwnicy, świata nie widział. Wyszedł i przejrzał się w lusterku. Jak był biały, tak został, tylko schudł trochę, bo nic nie jadł przez trzy dni w tej czarnej piwnicy. Wrona, która siadywała na kominie, dała inną radę.

 – Czy próbowałeś wyskoczyć kominem? – pytała białego kotka.

– Nie. – Spróbuj. Zobaczysz, nikt cię nie pozna, tak się odmienisz.

Zakradł się kotek do komina i kominem wyskoczył na dach.

 – Czarniejszego kota, jak żyję, nie widziałam! – zachwycała się wrona.

I kotek nie mógł się nacieszyć. Ale radość trwała tylko jeden dzień. Drugiego dnia wiał straszny wicher. Jak dmuchnął, zwiał czarne sadze z kotka. Biały kotek nie był teraz ani czarny, ani biały, tylko brudny. Mył się pół dnia. A przez drugie pół martwił się na nowo.

 – Źle mi radziła sowa, źle radziła wrona. Pójdę do żaby.

Ale żaba była zielona i znała się tylko na zielonym kolorze. Na ten kolor kotek nie miał ochoty.

– Zapytam srokę. Ona jest trochę czarna, trochę biała. Może dobrze poradzi.

 Sroka kiwała głową, udawała bardzo mądrą. Wreszcie powiedziała:

– Musisz pić czarne mleko.

 – Skąd ja wezmę czarne mleko? – pyta kotek.

– Od czarnej krowy. Od takiej, która nie ma ani jednej białej plamki.

Wziął kotek dzbanuszek i poszedł szukać czarnej krowy. Wcale to nie było łatwe. Każda miała jakąś białą plamkę. Nareszcie znalazł zupełnie czarną krowę. Stała w lesie, jadła czarne jagody i patrzyła wokoło czarnymi oczami.

– No, ta na pewno da mi czarnego mleka! – ucieszył się kotek i prosi:

– Czarna krowo, daj mi czarne mleko!

Krowa mruknęła coś pod czarnym nosem i dała kotkowi… białe mleko. Kotek o mało się nie rozpłakał.

„To pewnie dlatego, że jest dzień. W dzień nawet czarne mleko wydaje się białe” – pomyślał kotek. Przyszedł do krowy w nocy. Krowa chętnie dała kotkowi mleka. Wypił pół dzbanka. Rano przejrzał się w lusterku. Był biały. I reszta mleka w dzbanku też była biała. Wrócił biały kotek do swojego czarnego przyjaciela.

– Nie znalazłem czarnego mleka. Nie będę szukał więcej!

Został z czarnym kotkiem. I zaraz obaj wypili z dzbanka białe mleko. 

Porozmawiajcie z dzieckiem  na temat opowiadania:

– O czym marzył biały kotek?

– Co poradziła kotkowi sowa?

– Co poradziła wrona, a co – sroka?

 – Jak skończyła się ta historia?

Ilustracje do opowiadania oraz inne ciekawostki na temat kotów znajdziecie tutaj:https://slideplayer.pl/slide/2288596/

Chętne dzieci mogą opowiedzieć swoimi słowami historię kotka i narysować kredkami własną ilustrację do opowiadania.

 Zabawa ruchowa orientacyjno -porządkowa: ”Kot jest kota nie ma”.

Na zapowiedź:  ”Kot  jest ” , myszki przysiadają obejmując kolana, głowa nisko opuszczona;  na hasło „ Kota nie ma – myszki biegną swobodnie omijając się zręcznie .

Wiersz S. Kraszewskiego pt.„Na wiejskim podwórku”

 Na podwórko dumne matki

prowadziły swoje dziatki:

 Krowa – łaciate cielątko,

Koza – rogate koźlątko,

Owca – kudłate jagniątko,

Świnka – różowe prosiątko,

 Kurka – pierzaste kurczątko,

 Gąska – puchate gąsiątko,

Kaczka – płetwiaste kaczątko,

Każda prowadzi swoje dzieciątko!

 Wtem ujrzały pieska Burka,

który urwał się ze sznurka.

Tak się bardzo przestraszyły,

że aż dzieci pogubiły.

Krowa – łaciate cielątko,

Koza – rogate koźlątko,

Owca – kudłate jagniątko,

Świnka – różowe prosiątko,

 Kurka – pierzaste kurczątko,

Gąska – puchate gąsiątko,

Kaczka – płetwiaste kaczątko,

 Każda zgubiła swoje dzieciątko!

Wtem gospodarz konną furką

wjechał prosto na podwórko.

Zszedł czym prędzej ze swej furki,

 zamknął Burka do komórki.

Lamentują biedne mamy:

 „Co my teraz robić mamy?”.

Wtem z kryjówek wyszły dziatki,

odnalazły swoje matki:

Krowę – łaciate cielątko,

Kozę – rogate koźlątko,

Owcę – kudłate jagniątko,

Świnkę – różowe prosiątko,

 Kurkę – pierzaste kurczątko,

Gąskę – puchate gąsiątko,

Kaczkę – płetwiaste kaczątko,

Znalazło mamę każde dzieciątko.

 Pytania do wiersza:

– Jakie zwierzęta występowały w wierszu?

– Co przytrafiło się zwierzętom na podwórku?

Zachęcamy, aby dzieci wykonały zadanie na karcie pracy( w załącznikach):Połącz młode zwierzęta z ich mamami. Pokoloruj obrazki.

Zagadki o zwierzętach :

Na śniadanie owies je, czasem rżeniem wita cię. (koń)

Ma ryjek różowy i małe kopytka.

Wszystko ładnie zjada ze swego korytka. (świnia) 

Ptak domowy, jajka znosi i o ziarnka, gdacząc, prosi. (kura)

Je trawę na łące, czasem łaty ma.

A gdy rolnik ją wydoi, to mu mleko da. (krowa)

Kiedy idzie polną ścieżką, kwacze głośno: kwa, kwa, kwa. (kaczka )

Zabawa „Prawda czy fałsz?”

            Drodzy Rodzice wytnijcie z białych kartek dwa kółeczka, na jednym narysujcie uśmiechniętą buzię, a na drugim smutną. Przeczytajcie dzieciom poniższe zdania. Jeżeli zdanie jest prawdziwe niech dziecko podniesie do góry uśmiechniętą buzię, jeżeli fałszywe to smutną buzię.

– Konik mieszka w stajni.

– Mama kaczątek to kwoka.

– W chlewiku mieszkają różowe świnki.

-W budzie mieszkają kury.

-Krowa daje nam mleko.

W tym tygodniu proponujemy zabawę matematyczną pt. „Zabawa z kolorowymi guzikami”. Na pewno każdy z Was ma w domu stare, niepotrzebne guziki, które świetnie sprawdzą się w zabawie. Wysypujemy guziki i układamy spodeczki (kolorowe kartoniki) następnie proponujemy dziecku, aby podzieliło guziki według kolorów  i obok spodeczków. Następnie pytamy dziecko: -Czy te guziki są … (np. czerwone/zielone) . Możemy również zaproponować podział ze względu na liczbę dziurek w guzikach i wtedy rysujemy na spodeczkach kropki (tyle kropek ile jest dziurek w guzikach) :jeden dla guzików z „pętelką”, dwie dla dwóch dziurek, cztery dla czterech dziurek. Następnie dzielimy guziki i sygnalizujemy efekt manipulowania guzikami.  Guziki może również podzielić ze względu na wielkość. Na trzech spodeczkach rysujemy kółka- od najmniejszego do największego i dokonujemy podziału ze względu na wielkość.  W trakcie manipulowania guzikami może się okazać, że jest spora część guzików, której nie da się przyporządkować i wtedy takie guziki odkładamy na osobny spodek.

Zachęcamy również do nauki piosenki, którą poznaliśmy w zeszłym tygodniu pt. „Na podwórku”

Na podwórku na wsi

jest mieszkańców tyle,

że aż gospodyni trudno zliczyć ile.

Ref.: Kury, gęsi i perliczki, i indyki, i indyczki.

Jest tu kwoka z kurczętami,

mama kaczka z kaczętami.

Piękny kogut Kukuryk

i kot Mruczek, i pies Bryś.

Więc od rana słychać wszędzie:

kukuryku, kwa, kwa, gę, gę,

hau, hau, miau, miau, gul, gul, gul

– podwórkowy chór.

Koń kasztanek w stajni,

a w oborze krowa,

tam w zagrodzie owce i brodata koza.

Ref.: Kury, gęsi i perliczki…

A tu są króliki i duże, i małe,

łaciate i szare, i czarne i białe.

Ref.: Kury, gęsi i perliczki…

PRACA PLASTYCZNA: Lepienie z plasteliny na temat „Zwierzęta na wsi”

Drodzy Rodzice dziś chciałybyśmy zaproponować lepienie z plasteliny na temat „Zwierzęta na wsi”. W filmiku zawarty jest instruktaż jak ulepić świnkę, kurę, traktor i zagrodę. Jeśli dzieciom spodoba się zabawa, można ulepić całą zagrodę a jak nie wystarczy jedno zwierzątko;-)

Potrzebne nam będą:

  • Plastelina
  • Talerzyk papierowy
  • Wykałaczka

Instrukcja wykonania:

Zachęcamy również dzieci, aby z pomocą Rodziców wykonały zadania na kartach pracy ( w załącznikach).Zadania te pomogą rozwijać sprawność manualną, spostrzegawczość wzrokową oraz koordynację wzrokowo- ruchową.

            Życzymy miłej zabawy!

ANGIELSKI:

Propozycje zabaw i ćwiczeń 3-latkiPropozycje zabaw i ćwiczeń 5-latki