Drodzy Rodzice!
Temat kompleksowy na ten tydzień (6-9.04) to ”Wiosna na wsi”. Zachęcamy Was , abyście porozmawiali z dziećmi o wsi i zamieszkujących tam zwierzętach, o ich zwyczajach, sposobie odżywiania i korzyściach płynących z hodowli zwierząt.
Oto nasze propozycje zabaw:
Zapraszamy do obejrzenia filmu edukacyjnego ”Zwierzęta w gospodarstwie rolnym na wsi”,który znajdziecie tutaj:
Wiersz pt. ”W zagrodzie Małgosi” E. Michałowskiej
Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi
każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: Hau, hau, hau.
Kotek miauczy: Miau, miau, miau.
Kura gdacze: Kod, ko, dak.
Kaczka kwacze: Kwa, kwa, kwa.
Gąska gęga: Gę, gę, gę.
Ona też chce najeść się.
Owca beczy: Be, be, be.
Koza meczy: Me, me, me.
Indor gulgocze: Gul, gul, gul.
Krowa ryczy: Mu, mu, mu.
Konik parska: Prr, prr, prr.
A pies warczy: Wrr, wrr, wrr.
I tak gra orkiestra ta gra,
aż Małgosia jeść im da.
Porozmawiajcie z dzieckiem na temat wiersza:
-Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu?
-Jakie odgłosy wydają zwierzęta?
Dzieci mogą naśladować odgłosy zwierząt i ich sposób poruszania.
Zabawa ruchowa z elementem biegu ”Koniki”
Dzieci „ koniki” na dany sygnał (jedno klaśnięcie) biegają, na kolejny sygnał (dwa klaśnięcia) maszerują w różnych kierunkach
Zabawa “Co nam dają zwierzęta na wsi?”
Najpierw pokazujemy dzieciom plansze przedstawiające zwierzęta i produkty, które od nich pochodzą (w załącznikach).Następnie dziecko wybiera sobie obrazek z produktem , np. mleko, jajka, wełnę, piórko,nazywa i odpowiada na pytanie, od jakiego zwierzęcia pochodzi dany produkt.
Zachęcamy również, aby dzieci wykonały zadania rozwijające sprawność manualną na kartach pracy (w załącznikach)
W tym tygodniu wybieramy się do wiejskiej zagrody. Wiosna zawitała również na wieś. Przygotowałyśmy dla Was obrazki przedstawiające zdjęcia zwierząt z wiejskiego podwórka. Jeśli macie drukarkę to zachęcamy do wydrukowania obrazków, które są poniżej. Jeżeli nie ma w domu drukarki zachęcamy do narysowania zwierząt.
Ułóżcie w szeregu zwierzęta, spróbujcie je nazwać i wspólnie zastanówcie się co jedzą poszczególne zwierzęta. Następnie pomiędzy zwierzęta wiejskie połóżcie np.słonia i zapytajcie dziecko –co tu nie pasuje. Na koniec policzcie wszystkie zwierzęta, dobierzcie w pary (duży koń –mały konik)itp. Obrazki możecie wykorzystać również jako grę Memory.
W czwartek proponujemy posłuchać piosenkę pt. „Na podwórku”
Czy zapamiętaliście wszystkie zwierzęta z piosenki? Jeśli tak to razem z Rodzicami wymieńcie ich nazwy, dzieląc na sylaby i klaszcząc.
PRACA PLASTYCZNA „KURCZACZEK”
Drogi Rodzicu na początek nauczymy dziecko rymowanki o kurczaczku z połączonej z pokazywaniem. W nawiasach napisałam co pokazujemy)
„Kurczątko” (W. Szumanówna)
Kurczątko z jajeczka się urodziło… (dłonie formujemy w kształt jajka)
Główkę, brzuszek wychyliło. (pokazujemy głowę, brzuch)
Na dwie nóżki wyskoczyło. (podskakujemy)
Czarne oczka otworzyło, (mrugamy oczami)
Dziobek mały rozchyliło, (robimy dziobek z ust)
Że jest głodne zakwiliło… (mówimy „piii, piii, piii!)
Następnie pokazujemy dziecku historyjkę obrazkową i omawiamy jak kurczaczki wykluwają się z jajka (załączniki). Kura znosi jajka, następnie wysiaduje jajka, jajko pęka i wykluwa się z niego kurczaczek. Po omówieniu kolejnych ilustracji zadaniem dziecka jest samodzielne ułożenie historyjki obrazkowej zgodnie z kolejnością.
Następnie zapraszamy dziecko do wykonania pracy plastycznej (załączniki).
Potrzebne nam będą:
- Widelec
- Żółta farba
- Papier kolorowy w kolorze pomarańczowym
- Plastikowe oczy (jeśli nie mamy można wyciąć dziecku kółeczka z białego papieru i narysować czarne kropki flamastrem)
Sposób wykonania:
Maczamy widelec w farbie i odbijamy przekręcając kartę wokół własnej osi. Odkładamy kartkę do wyschnięcia i w tym czasie wycinamy nogi i dziobek z papieru kolorowego. Przyklejamy nogi dziób, oczy.
ANGIELSKI