Drodzy Rodzice temat kompleksowy na ten tydzień to „Wiosna w ogrodzie”.
- POZNANIE LITERY „Z ,z”
Drodzy Rodzice!
1.Przeczytajcie dziecku opowiadanie pt. „O żółtym tulipanie” – M. Różyckiej
W ciemnym domku pod ziemią mieszkał mały Tulipanek. Maleńki Tulipan, jak wszystkie małe dzieci, spał całymi dniami. Wokoło było bowiem bardzo cicho i ciemno. Pewnego dnia obudziło go lekkie pukanie do drzwi.
– Kto tam? –zapytał obudzony ze snu Tulipanek.
– To ja. Deszczyk. Chcę wejść do ciebie. Nie bój się maleńki. Otwórz.
– Nie, nie chcę. Nie otworzę. –powiedział Tulipanek i odwróciwszy się na drugą stronę, znów smacznie zasnął.
Po chwili mały Tulipanek znów usłyszał pukanie.
– Puk! Puk! Puk!
– Kto tam?
– To ja. Deszcz. Pozwól mi wejść do swego domku.
– Nie, nie chcę, abyś mnie zamoczył. Pozwól mi spać spokojnie.
Po pewnym czasie Tulipanek usłyszał znów pukanie i cieniutki, miły głosik wyszeptał:
– Tulipanku, puść mnie!
– Ktoś ty?
– Promyk słoneczny –odpowiedział cieniutki głosik.
– O, nie potrzebuję cię. Idź sobie.
Ale promyk słoneczny nie chciał odejść. Po chwili zajrzał do domu tulipanowego przez dziurkę od klucza i zapukał.
– Kto tam puka? –zapytał zżółkły ze złości Tulipanek.
– To my Deszcz i Słońce. My chcemy wejść do ciebie!
Wtedy Tulipanek pomyślał:
„Ha, muszę jednak otworzyć, bo dwojgu nie dam rady”. I otworzył. Wtedy Deszcz i Promyk wpadli do domu tulipanowego. Deszcz chwycił przestraszonego Tulipanka za jedną rękę, Promyk słońca za drugą i unieśli go wysoko, aż pod sam sufit. Mały żółty Tulipanek uderzył główką o sufit swego domku i przebił go … I, o dziwo znalazł się w śród pięknego ogrodu, na zielonej trawce. Była wczesna wiosna. Promyki Słońca padały na żółtą główkę Tulipanka. A rano przyszły dzieci i zawołały:
– Patrzcie! Pierwszy żółty tulipan zakwitł dzisiaj z rana! Teraz już na pewno będzie wiosna!
2.Porozmawiajcie z dzieckiem na temat opowiadania:
-Gdzie mieszkał Tulipanek?
-Kto odwiedził Tulipanka?
-Czego potrzebuje roślina (kwiatek), żeby urosnąć? (ziemi, deszczu, słońca).
3.Pobawcie się z dziećmi w rozwiązywanie zagadek nt. ’’Wiosenne kwiaty’’. Po odgadnięciu zagadki poproście dziecko , aby wskazało ilustrację kwiatka, która pasuje do rozwiązania.
Zagadki:
- Jak ten kwiatek się nazywa
Co słowo ‘’pan’’ w nazwie ukrywa?(tulipan)
- Kwiatek mały, kwiatek biały
Pośród trawy rośnie cały.
Jaki kwiatek będzie to
Co ma w nazwie liczbę sto?(stokrotka)
- W jakich kwiatach
Można znaleźć brata? (bratki)
- Zwykle białe, żółte albo fioletowe
Wychodzą spod ziemi te kwiaty marcowe (krokusy)
- Wiosna przyszła, poczekaj chwilkę,
A po chwilce pojawiły się …………..(zawilce).
Wyjaśnijcie dziecku, że niektóre wiosenne kwiaty są pod ochroną, np, zawilec i krokus (rzadko występują i grozi im wyginięcie, nie wolno ich zrywać i niszczyć).
4.Pokażcie dziecku ilustrację ,na której znajduje się zawilec
5.Dzieci dzielą wyraz ‘’zawilec’’ na sylaby (za-wi-lec) i głoski (z-a-w-i-l-e-c).Zwróćcie uwagę na to, że głoski słyszymy, a litery widzimy i piszemy.
6. Dzieci określają, gdzie w wyrazie ‘’zawilec’’ występuje głoska ‘’z’’(na początku wyrazu).
7.Dzieci podają przykłady innych wyrazów, w których głoska ‘’z’’ występuje na początku (zamek, zegar, zebra),na końcu (obraz, wyraz) i w środku ( lizak, mazak).
8.Pokażcie literę ‘’z’’, ’’Z’’ małą i wielką, drukowaną i pisaną, omówcie wygląd liter oraz kierunek pisania liter pisanych.
9.Dzieci wykonują ćwiczenia utrwalające literę ‘’z’’ na kartach pracy cz.3, str.64,65 oraz ćwiczą czytanie tekstu z literą ‘’z’’ w ‘’Elementarzu sześciolatka’’ na str. 104,105.
- Praca plastyczna
WYKLEJANKA Z KOLOROWEGO PAPIERU NA TEMAT „WIOSNA W OGRODZIE”
Pomoce potrzebne do wykonania pracy:
- Kartka papieru xero
- Kolorowy papier
- Klej
- Nożyczki
(Jeśli nie macie w domu kolorowego papieru można wykonać pracę dostępnymi materiałami np. farbami).
- Rodzicu porozmawiaj z dzieckiem na temat kwiatów, jakie kwitną wiosną. Można pokazać dziecku zdjęcia kwiatów i krzewów: forsycje, krokus, tulipan, przebiśnieg, stokrotka, zawilec, żonkil, hiacynt, stokrotka. Przypomnij dziecku jak wyglądają i nazywają się poszczególne kwiaty.
- Pobawcie się w zabawę „Zgadnij, który kwiat mam na myśli?”. Rodzic opisuje wygląd kwiatu, a dziecko musi podać jego nazwę. Później role się odwracają.
- Niech dziecko wyobrazi sobie jak wygląda ogród wiosną. Jeśli macie przydomowy ogródek można się tam wybrać. Na pewno trawa się już zazieleniła, słychać śpiew ptaków, a na drzewach i krzewach pojawiły się pierwsze listki. A może widać już pierwsze kwiaty? Jakie? Uda się je nazwać?
- Niech dziecko wykona pracę „Wiosna w ogrodzie” za pomocą papieru kolorowego/lub farb. Na pracy muszą znaleźć się jakieś wiosenne kwiaty. Przykład takiej pracy załączamy na zdjęciach. Akurat tam wykorzystane zostały płatki kosmetyczne pomalowane farbami. Wykorzystajcie to co macie w domu. Ważne jest aby praca była kolorowa i żeby było na niej jak najwięcej kwiatów o których była wcześniej mowa. Nie wątpimy, że pomysły dzieci jak zawsze będą kreatywne! J
- Jak dziecko skończy, niech opisze swoją pracę. Niech postara się nazwać wszystkie kwiaty. Podczas opisywania pracy można przy okazji poćwiczyć orientację na kartce papieru (w lewym górnym rogu mojej pracy jest słoneczko, a po prawej stronie ogrodu rosną hiacynty… itd.)
Oczywiście jak zawsze czekamy na zdjęcia prac dzieciJ
- Zajęcia matematyczne:
„Stosowanie liczebników porządkowych, numerowanie obiektów stosując cyfry.”
- Tę zabawę należy przeprowadzać na schodach. Najlepiej, jeżeli schodów będzie więcej niż 10. Ze względu na wartość kształcącą tej zabawy, należy potrudzić się i znaleźć schody.
- Dorosły z dzieckiem stają przed schodami i szacują, ile ich może być. Proponuje: Sprawdźmy, kto ma rację. Policzymy schody i ponumerujemy je. Wchodząc na kolejne schody i kładąc kartoniki z cyframi 1, 2, 3, 4 itd. Ustalili, że schodów jest np. 10. Jeszcze raz wchodzą na górę i określają każdy schodek liczebnikiem porządkowym: pierwszy, drugi, trzeci, czwarty itd. Dorosły proponuje: postaw misia na tym (gest) schodku… Pyta: na którym schodku stoi miś?.. Postaw misia na tym schodku (gest)… Dziecko ma okazję liczyć schodki, numerować je i używaćliczebnikówporządkowych.
- Kolejną zabawą, w której zastosowanie mają liczebniki porządkowejest zabawa „Skacząca piłeczka”. Schody sąponumerowane (kartoniki). Dorosły podrzuca piłeczkę tak, aby spadając skakała po schodach. Dziecko przygląda się i stwierdza np. była na piątym, czwartym, trzecim. Zmiana: dziecko podrzuca piłeczkę, a dorosły używa liczebników porządkowych.
- Następna propozycja to „Chodzenie po schodach”. Schody są ponumerowane. Dorosły i dziecko wchodzą na nie i liczą: pierwszy, drugi, trzeci, czwarty, piąty… (zgodnie z numeracją schodów). Zatrzymują się na szóstym. Dorosły mówi: popatrz w dół i przeczytaj numery schodów. Dziecko ustala: piąty, czwarty, trzeci, drugi, pierwszy. Dorosły prosi: Popatrz do góry i wymień numery schodów przed nami. Dziecko wymienia: siódmy, ósmy…. Ustalanie, które schody są następne, a które poprzednie jest trudne, ale kształcące. Trzeba więc przeprowadzić to ćwiczenie kilka razy, zatrzymując się na różnych stopniach.
- ZABAWY Z UTWOREM VIVALDIEGO ,,WIOSNA”
1. Podczas spacerów lub pobytu w ogrodzie zachęcamy dzieci do wsłuchiwanie się z zamkniętymi oczami w muzykę wiosny (kilka minut). Następnie dzieci wymieniają odgłosy jakie usłyszały i próbują je naśladować.
2. Po powrocie do domu dziecko słucha utworu „Wiosna” A.Vivaldiego.
3. Dziecko próbuje odgadnąć jakie instrument było słychać najczęściej w tym utworze ?( skrzypce), rodzic może mu w tym pomóc i razem naśladować sposób gry na tym instrumencie. W dalszej kolejności rodzic może zapytać:
– Jaki nastrój towarzyszy tej muzyce? ( wesoły, radosny )
– Jaka ta muzyka była ?Czy była szybka czy wolna?
– Co wyobrażałeś sobie słuchając tej muzyki ?
– Z jakimi kolorami kojarzy Wam się Wiosna ?
4. Na koniec dzieci noga malować farbami lub wiosnę słysząc w tle utwór A. Vivaldiego.
- ĆWICZENIA GIMNASTYCZNE WEDŁUG K. WLAŹNIK
Cele: Doskonalenie zwinności, poprawnego czworakowania, oraz oceny kierunku. Ćwiczenia przeciw płaskostopiu.
Przybory : piłka
- ,,Kto umie słuchać”- dziecko bawi się piłeczką (podrzuca w górę, łapie, itp.) na sygnał umowny, zatrzymuje się nieruchomo, na drugi sygnał następuje znów zabawa z piłką.
- Ćwiczenie tułowia- rozkrok, skłon w przód, piłka w prawej ręce. Skłon w dół i toczenie piłki po podłodze z ręki do ręki. Po kilku ruchach wyprost i kilka rzutów piłki w górę.
- Ćwiczenia tułowia- skłony boczne. Siad skrzyżny, piłka w lewej ręce, prawa ręka na kolanie. Akcentowanie piłką o podłogę z coraz dalszym skłonem w lewo(blisko siebie, dalej i jeszcze dalej). Wyprost , podanie piłki górą do drugiej ręki. Kilka powtórzeń.
- Ćwiczenia mięśni grzbietu. Leżenie przodem(na brzuchu), toczenie piłki po podłodze z ręki do ręki z lekkim skłonie tułowia w tył. Po kilku ruchach, odpoczynek z piłką pod brodą.
- Czworakowanie. ,,Kotki bawią się piłeczka”- dziecko- kotek, toczy przed sobą piłeczkę idzie za nią czworakując (całe dłonie na podłodze, kolana lekko ugięte, pupa w górze). Na umówiony sygnał siadają skrzyżnie, podnoszą piłkę w górę , po chwili opuszczają w dół. Kilka powtórzeń.
- Ćwiczenie równowagi. Dziecko stoi jednonóż, przekłada piłkę z ręki do ręki pod kolanem nogi wzniesionej do góry( po każdym przełożeniu piłki, przenieść ramiona w bok). Ćwiczyć stojąc na przemian na prawej i na lewej nodze.
- Rzuty. W staniu lub w siadzie skrzyżnym swobodne rzuty piłką w górę i próby jej łapania.
- Skrętoskłony. Rozkrok , piłeczka na podłodze przy lewej stopie. Przetoczyć piłkę kilkakrotnie obiema rękami dookoła stopy lewej, a potem to samo dookoła prawej
- Podskoki. ,,Piłeczki”- dziecko odbija kilkakrotnie piłkę od podłogi, potem podskakuje obunóż w miejscu lub w różnych kierunkach razem z piłką.
- Ćwiczenia stóp. Siad skulny podparty(ręce oparte z tyłu o podłogę), piłka pod stopami. Toczenie piłki stopą aż do zupełnego wyprostu nogi w kolanie, i następnie przysuwanie jej do siebie. Ćwiczenia wykonujemy naprzemiennie raz lewą , raz prawą stopą.
- Siad skulny podparty, z kolanami rozchylonymi na zewnątrz, dziecko kłodzie piłkę między podeszwy stóp i stara się obracać ją jak najdłużej. Kilka powtórzeń.
- Ćwiczenie głowy. Włożyć piłeczkę pod podbródek i idąc nie wypuścić jej wcześniej niż nad przygotowanym pojemnikiem, do którego powinna wpaść.
- Na koniec rodzic wykonuje piłeczką masażyk pleców, nóg, rąk dziecka. Dziecko w leżeniu przodem. Polecam także muzykę relaksacyjną.