Propozycje zabaw i ćwiczeń dla 6-latków

26 maja 2020

Drodzy Rodzice! Drogie Dzieci!

W tym tygodniu tematem kompleksowym jest Święto Mamy i Taty. Oto propozycje wspólnych zabaw:

Przeczytajcie wierszyk A. Dziechciarczyk pt. ‘’Dwie literki po dwie’’

Dwie literki po dwie

Dwie literki M, dwie literki A

każde dziecko od małego te literki zna.

Na przemian powtarzają się

dwie literki – każda po dwie.

M – A – M – A – kto to słowo zna?

M – A – M – A – kto odpowiedź da?

Tak to MAMA, moja MAMA!

Osobista, ukochana!

MAMA! – To brzmi niesłychanie!

Pierwsze słowo wypowiadane.

Słowo proste, bardzo ważne,

zna je myślę, dziecko każde.

Dwie literki T, dwie literki A

każde dziecko od małego te literki zna.

Na przemian powtarzają się

dwie literki – każda po dwie.

T – A – T – A – kto to słowo zna?

T – A – T – A – kto odpowiedź da?

Tak to TATA, to mój TATA!

Choćby był na końcu świata!

TATA! – To brzmi niesłychanie!

Pierwsze słowo wypowiadane.

Słowo proste, bardzo ważne

zna je myślę, dziecko każde.

Mamę, Tatę każdy ma.

Z Mamą, Tatą nie jestem sam.

Bo Rodzice moi mili

zawsze  są ze mną w ważnej chwili!!!

Porozmawiajcie na temat wiersza oraz przygotujcie po kilka liter’’ :”a”, ”m”, ”t’’. Poproście dzieci, aby ułożyły z tych liter jak najwięcej wyrazów (mama, tata, ma, ta, mam, tam, tama)

Taniec z mamą

„Czy znasz swoją mamę/swojego tatę?”- quiz.

Dzieci odpowiadają na pytania:

– Jaki jest ulubiony serial twojej mamy/taty?
– Jaki jest kolor oczu twojej mamy/taty?
– Jaką potrawę najbardziej lubi twoja mama/tata?
– Najlepsza koleżanka mojej mamy /taty ma na imię…?
– Jakie ciasto  udaje się mamie najbardziej?
– W jakiej pracy domowej najczęściej pomagasz mamie/tacie?

‘’Dla mamy’’-rysowanie pod dyktando

Dziecko otrzymuje kartkę i rysuje zgodnie z poleceniem rodzica.

‘’Czy narysujesz dla mnie obrazek? Narysuj duży stół, a na nim wazon. W wazonie znajdują się 3 kwiatki. Po prawej stronie od wazonu narysuj tort, a pod stołem prezent. Na ścianie, nad stołem ‘’powieś ‘’obrazek. Z lewej strony stołu narysuj krzesło, abym mogła/mógł na nim odpocząć.’’

‘’Tata-mój superbohater’’

Dzieci szukają porównań do postaci z kreskówek i bajek, wymieniając jedną z cech swojego taty:

Mój tata jest szybki jak….(superman)

Mój tata jest odważny jak….

Mój tata jest groźny jak……

Mój tata jest silny jak…..

Mój tata jest sprytny jak….

Mój tata jest wesoły jak….

Zabawa ruchowa z piłką ‘’Głoska „a” na wycieczce”

Dziecko w trakcie słuchania tekstu wymawia głoskę „a”. Całą zabawę ilustruje ruchem piłki, która gra rolę głoski „a”.

Głoska „a” wybrała się na wycieczkę. Początkowo jechała autokarem po asfaltowej szosie(wymowa: „aaaaa’’ ,dziecko płynnie i długo toczy piłkę po podłodze).Podróżniczka wysiadła z autokaru i maszeruje(aaaaa-rytmicznie, dziecko odbija piłkę o podłogę).Głoska „a’’ dotarła do brzegu rzeki, gdzie czekała na nią łódka(‘‘aaaaa’’płynnie, tak jak przy wiosłowaniu-dziecko w siadzie robi skręt z piłką za siebie w jedną i drugą stronę, tak, jak przy wiosłowaniu).Po pewnym czasie łódka dobiła do brzegu. Głoska „a” przesiadła się na konika. Jedzie najpierw powoli(„aaaaaa”-rytm marsza z długimi przerwami, podrzucanie piłki lekko w górę),potem konik biegnie szybko(„aaaa”-szybko i nisko podrzuca piłkę).Kiedy doszła do wysokiej góry, przesiadła się do samolotu, który przenosił ją nad szczytem(„aaaaaa”-płynnie, dziecko porusza się, trzymając piłkę w górze na wyciągniętych rękach).U podnóża góry czekał na nią samochód, który odwiózł ją do domu.

  • Dzieci wykonują zadania na kartach pracy, związane z tematyką rodziny (Karty pracy, cz.4,s.51,52,53)
  • Zachęcamy dzieci do ćwiczeń w czytaniuw ‘’Elementarzu 6-latka’’ na str.130,131132,133
  • Dodatkowe karty pracy z zadaniami przygotowującymi do czytania i pisania dla chętnych dzieci znajdują się w załącznikach.

Praca plastyczna

Czyje święto dzisiaj mamy?

Kogo zaraz uściskamy?

26 maja to Dzień mamy. Tego dnia dzieci przygotują specjalnie dla swoich mam coś specjalnego. Będzie to tulipan. Może nawet pracowite rączki przygotują bukiet tulipanów dla swoich kochanych mam? Czekamy na zdjęciaJ

Do wykonania 1 tulipana potrzebne nam będą:

  • Kolorowa kartka w kształcie kwadratu (mniej więcej rozmiaru 8cm/8cm)
  • Klej
  • Nożyczki
  • Zielona kartka papieru
  • Patyczek do szaszłyka

Instrukcja wykonania tulipana:

  1. Kolorową kartkę (kwadrat) składamy róg do rogu aby powstał nam trójkąt.
  2. Odginamy z powrotem i to samo robimy w drugą stronę.
  3. Prostujemy kartkę i powinniśmy widzieć nasz kwadrat podzielony na 4 trójkąty.
  4. Nacinamy brzeg kartki nożyczkami na głębokość około 1cm, na środku brzegu każdego trójkąta (4).
  5. Smarujemy klejem nacięcia i sklejamy jeden z drugim, nakładając je na siebie.
  6. Wycinamy pasek zielonego papieru na szerokość około 5cm i nawijamy go na patyczek do szaszłyków. Końcówkę smarujemy klejem aby się nie rozwinęła.
  7. Powstały rulonik ściągamy z patyczka.
  8. Obcinamy końcówkę i nacinamy wzdłuż patyczka na głębokość około 2cm. 4razy.
  9. Przyklejamy kielich tulipana do łodygi.
  10. Wycinamy z zielonej kartki listek i przyklejamy do łodygi tulipana.

Powyższa instrukcja wydawać się może skomplikowana ale poniżej zamieszczamy link z filmem instruktażowym, który z pewnością wyjaśni wszystkie wątpliwości.

Powstały kwiat będzie prezentem dla mamy z okazji jej święta.

Czekamy na zdjęcia pięknych tulipanówJ

Odkrycie lustrzanego odbicia i zjawiska symetrii

  • Rodzic przygotowuje: kolorowy tusz z dozownikiem lub zakraplacz, kartki, ilustracja: motyla z rozłożonymi skrzydłami, kwiat i liść z zaznaczoną osią symetrii.

Następnie daje dziecku czystą kartkę i mówi: złóż kartkę na połowę, równo brzeg do brzegu, a teraz ją rozłóż, widzisz mój ślad zagięcia, dzieli on kartkę na dwie części. Na jednej połowie kartki zrób małą plamę tuszem i mocno przyciśnij do drugiej połowy kartki.
Rozłóż kartkę i sprawdź, co się stało. Dziecko sprawdza efekt odbicia plamy.

– A teraz spróbuj kapnąć kilka kropli tuszu na miejsce zagięcia. Mocno ściśnij kartkę
i otwórz. – Do czego są podobne te plamy?

Rodzic umieszcza w widocznym miejscu ilustrację motyla, kwiatu i liścia, a następnie zaprasza dziecko (które skończyło zabawę plamami), aby obejrzało te obrazki i zastanowiło się, czy widzi podobieństwo między plamami tuszu, a tym, co przedstawiają obrazki.

  • Dorosły zaprasza dziecko do  następnej zabawy, wcześniej przygotowując tackę, małe lusterko, zestaw kartoników wielkości pocztówek z naklejonymi figurami geometrycznymi: prostokąt, trójkąt prostokątny, kwadrat, trapez, połowa koła.

Dziecko siada przy stoliku naprzeciw rodzica. Na stoliku znajdują się przygotowane  pomoce. Rodzic pokazuje dziecku jakie efekty można uzyskać, jeśli przyłoży się lusterko do figur na kartonikach, np. do kwadratu. Potem prosi, by dziecko zrobiło to samo. Zachęca, by sprawdziło, co powstanie.

Rodzic zwraca się do dziecka: – Możesz przykładać lusterko, jak chcesz i do tego kartonika, do którego chcesz. Zobaczysz różne figury geometryczne, jedne umiesz nazwać, innych jeszcze nie, ale proszę byś znane figury głośno nazwał. Figury, której nie umiesz nazwać, powiedz do czego jest podobna. Dziecko przykłada lusterko (w różnych miejscach) do pozostałych figur. W ten sposób bada efekt lustrzanego odbicia, a przy okazji efekt symetrii. Dziecko przykłada lusterko do figur w taki sposób, by dzięki odbiciu powstały określone figury.

Rodzic zwraca się do dziecka:

– Proszę tak przyłożyć lusterko do połówki koła, by powstało całe koło.

– Proszę tak przyłożyć lusterko do trójkąta, aby powstały inne trójkąty.

– A czy wiesz, jaka figura powstanie, gdy lusterko przyłożymy do kwadratu?

– Czy potrafisz przyłożyć lusterko do trójkąta w taki sposób, by powstał prostokąt?

  • Zarówno ćwiczenia ze zjawiskiem symetrii, jak i lustrzanym odbiciem powtarzamy kilkakrotnie.

Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem worków foliowych lub reklamówek jednorazowych.

Cele:

  • doskonalenie szybkiej reakcji na sygnały i polecenia
  • ćwiczenia dużych grup mięśniowych
  • wzmacnianie mięśni grzbietu i mięśni brzucha
  • ćwiczenia przeciw płaskostopiu

Przebieg ćwiczeń:

1 .Zabawa ,, Pomachaj reklamówką”. Dziecko porusza się pomiędzy rozłożonymi na podłodze  reklamówkami lub workami, w rytm podany przez rodzica(można wyklaskać, wytupać, lub zagrać łyżką na blaszanej misce itp.). podczas przerwy w grze, dziecko zatrzymuje się przy najbliższej reklamówce, podnosi ją i macha nad głową. Gdy pojawia się znów akompaniament –  dziecko szybko kładzie przybór na podłogę i znów biega pomiędzy reklamówkami. Powtórzenie 3-4  razy.

2 . Zabawa ,,Suszymy reklamówkę”. Dziecko trzyma woreczek oburącz. Skłon w przód, wymach reklamówką w przód i tył. Po kilku ruchach wyprost i potrząsanie reklamówką w górze (strząsanie kropel wody). Kilka powtórzeń

3 .,,Reklamówkowe powitania”. Dziecko wita reklamówką różne części ciała wymieniane przez rodzica np. : reklamówka wita twoje prawe kolano, twój brzuch … .

4 .,, Na wietrze”. Dziecko w leżeniu przodem (na brzuchu), unosi reklamówkę trzymaną  za końce oburącz(ręce zgięte w łokciach skierowane na boki). Dmucha na nią delikatnie- wieje mały wietrzyk i mocno- wichura. Dziecko obserwuje ruch reklamówki w zależności od siły podmuchu. Kilka powtórzeń.

5 .,,W górę w dół”. Dziecko w leżeniu tyłem( na plecach), reklamówka włożona między stopy. Unoszenie przez stopy do góry  reklamówki z przełożeniem za głowę, a potem powrót do pozycji wyjściowej. Kilka powtórzeń.

6 .,,Przechodzimy przez reklamówkę”. Dziecko zwija reklamówkę w rulonik. Stojąc , trzyma ją oburącz   przed sobą. Przekłada nogę prawą  przez rulonik, wytrzymuje w staniu jednonóż. Potem wraca do pozycji wyjściowej . Ćwiczenie wykonuje na zmianę prawą i lewą nogą.

7 .,,Na swoje miejsce”. Dziecko rozkłada swoją reklamówkę na podłodze na umówiony sygnał biega pomiędzy przyborami, na drugi sygnał jak najszybciej musi usiąść na swojej reklamówce. Kilka powtórzeń.

8 .,,Skaczemy”. Dziecko przeskakuje przez rozłożoną na podłodze reklamówkę: do przodu, do tyłu, na prawo, na lewo. Powtarzamy , pamiętamy o rozluźnianiu mięśni nóg.

9 .,,Zręczne dłonie”. Zwijanie przez dziecko jedną, a potem drugą ręką reklamówki w taki sposób, aby jak najlepiej schowała się w dłoni. Powtórzenia

10 . ,,Podrzuć i złap”. Zwiniętą reklamówkę w kulkę, podrzucaj oburącz, potem łap ją raz prawą,  raz lewą ręką. Powtórzenia

11 . ,,Z reklamówką na głowie”. Dziecko maszeruje w różnych kierunkach z reklamówką na głowie w taki sposób, aby z niej nie spadła, co pewien czas przykuca i powraca do pozycji stojącej.

12 .,,sprytne stopy”. Dziecko chwyta palcami stopy leżącą reklamówkę i podaje ją sobie do rąk. Pamiętaj o zmianie stóp, raz palce prawej stopy i lewej .

13. Marsz spokojny po obwodzie koła. Wachlujemy   reklamówką przed sobą, po kilku okrążeniach (pamiętaj o zmianie kierunku marszu) ,odkładamy torbę w umówione miejsce.

I jeszcze trochę angielskiego:


Propozycje zabaw i ćwiczeń dla 5-latkówDZIEŃ DZIECKA