Propozycje zabaw i ćwiczeń dla 4-latków

15 czerwca 2020

Drodzy Rodzice i kochane dzieci w tym tygodniu będziemy rozmawiać o środkach transportu. Mamy nadzieję, że ten temat Wam się spodoba!

Zabawa ruchowa „Jedzie rowerek na spacerek”  z przyspieszaniem tempa, do słów wiersza:

Jedzie rowerek na spacerek,

Na słoneczko i wiaterek,

I na słońce i na deszcz

Nasz rowerek pędzi też!

Rozmowa z  dzieckiem na temat różnych środków transportu na podstawie wiersza

Kto najszybszy? Kto najważniejszy? M. Berowska. Załącznik Nr 1.

Kto najszybszy? Kto najważniejszy? M. Berowska
W pokoju na półce między zabawkami
Rozpycha się wielki samolot skrzydłami.
– Ja jestem najszybszy, ja latam po niebie!
Dlatego najwięcej miejsca chcę dla siebie!
Odezwał się z kąta mały samochodzik :
– O co jest ta sprzeczka ? Czy ci o to chodzi,
że latasz w powietrzu? My jeździmy drogą,
tam gdzie samoloty dolecieć nie mogą!
– Ja także dość szybko mknę z pasażerami-
powiedział autobus i mrugnął światłami,
a statek zatrąbił:- Co mi tam przestworza,
gdy ja oceany przemierzam i morza!
Pociąg użył gwizdka :- No cóż, jestem stary,
jeżdżę wolno, ale mam najwięcej pary.
Moich 5 wagonów rzędem grzecznie stoi.
Weźcie dobry przykład z tych wagonów moich.

Wypowiedzi dzieci na temat wiersza:
– jakie pojazdy występowały w wierszu?
– o co sprzeczały się pojazdy?
– który pojazd jest najszybszy?
– jak poruszają się te pojazdy?
– jakie znacie inne pojazdy, które poruszają się po drodze, w powietrzu i po wodzie

Rozwiązywanie zagadek o pojazdach

Pod dowództwem kapitana.
Płynie po morzach i oceanach. Statek

Żelazną szosą koła go niosą.
Czerwone światło zatrzyma go łatwo. Pociąg

Nie jest ptakiem, lecz ma skrzydła.
Możesz się nim, w podróż wybrać.  Samolot

Chodź nóg nie posiada, szybko pędzi szosą,
bo nie nogi, ale koła po szosie go niosą. Samochód

Odgłosy pojazdów:

„Lato, lato, lato czeka”  Halina Kunicka

Już za parę dni, za dni parę
Weźmiesz plecak swój i gitarę
Pożegnania kilka słów
Pitagoras bądźcie zdrów
Do widzenia wam canto, cantare

Lato, lato, lato czeka
Razem z latem czeka rzeka
Razem z rzeką czeka las
A tam ciągle nie ma nas

Lato, lato, nie płacz czasem
Czekaj z rzeką, czekaj z lasem
W lesie schowaj dla nas chłodny cień
Przyjedziemy lada dzień

Już za parę dni, za godzin parę
Weźmiesz rower swój i dalej
Polskę całą zwiedzisz wszerz,
Trochę rybek złowisz też,
Nie przyjmując się niczym wcale.

Lato, lato, mieszka w drzewach
Lato, lato, w ptakach śpiewa
Słońcu każe odkryć twarz
Lato, lato, jak się masz?

Lato, lato, dam ci różę
Lato, lato, zostań dłużej
Zamiast się po krajach włóczyć stu
Lato, lato, zostań tu

Lato, lato, mieszka w drzewach
Lato, lato, w ptakach śpiewa
Słońcu każe odkryć twarz
Lato, lato,…

Ćwiczenia grafomotoryczne „Pociąg”. Załącznik Nr 2.

„Pojazdy”- praca plastyczno-techniczna. Układanie pojazdów z mozaiki geometrycznej według pomysłów dzieci.

„Połącz pojazdy z ich cieniami” – zabawa rozwijająca spostrzegawczość. Załącznik Nr. 3.

„Co pływa, co jeździ, co lata?”  – ćwiczenia w klasyfikowaniu. Załącznik Nr. 4.

Dzieci biorą obrazek z pojazdem i przyporządkowują go do odpowiedniej planszy (chmury, droga, woda). Wypowiadają głośno nazwę pojazdu, a chętne dzieci dzielą nazwę pojazdu na sylaby. Po przyporządkowaniu wszystkich pojazdów, przeliczają ile jest ich na poszczególnych planszach. Odpowiadają, gdzie jest najwięcej pojazdów, a gdzie jest ich najmniej.

Zestaw zabaw ruchowych według K. Wlaźnik


Przybory: kulki papierowe w dwóch kolorach.

l. Zabawa orientacyjno-porządkowa: Kto umie słuchać. Dzieci chodzą po pokoju, rzucają kulkami w górę i łapią. Na sygnał zatrzymują się i stoją bez ruchu. kulki mogą spaść na podłogę, a dzieci czekają, aż drugi sygnał pozwoli im na ruch.

2. Ćwiczenie tułowia: Skłony w przód. Dzieci stoją w rozkroku. Skłon w przód i kilkakrotne przesuwanie kulki po podłodze w bramce utworzonej w rozkroku.

3. Skłony boczne tułowia: Rozkrok, kulka leży na lewym barku. Skłon tułowia w lewo – kulka spada na podłogę. Podniesienie woreczka, ułożenie na prawym barku i wykonanie skłonu w prawą stronę. Ćwiczenie powtórzyć kilka razy, wykonując tyle razy skłon w lewo, co i w prawo.

4. Ćwiczenie mięśni brzucha: Przenieś kulkę za głowę. Siad skulny, kulkę włożyć między stopy i przejść do leżenia tyłem. Przenieść kulkę za głowę i podać do wyciągniętych rąk. Należy zastosować ruch ciągły: stopy podają kulkę do rąk i wracają do leżenia, następnie należy przenieść nogi za głowę i wówczas ręce wkładają kulkę między stopy.

5. Ćwiczenie równowagi: Dzieci trzymają kulę. Podnieść wysoko kolano, przerzucić kulkę pod kolanem w górę i złapać ją w powietrzu. Powtórzyć ćwiczenie kilka razy, stojąc na lewej i na prawej nodze.

6. Ćwiczenie nóg: Trzymając kulkę między kolanami wykonać przysiad, klęk podparty i ponownie powstać. Wszystkie czynności powtórzyć 3 razy. Komu uda się wykonać ćwiczenie bez upuszczenia kulki?

7. Podskoki: Utworzenie dwóch kół wg kolorów woreczków. Woreczki leżą w odstępie jednego kroku. Kolejne przeskoki obunóż przez woreczki. Po obejściu w ten sposób koła siad skulny za woreczkiem, twarzą do środka.
8. Ćwiczenie stóp: Leżenie tyłem, nogi zgięte w kolanach. Stopy stoją na podłodze, kulka leży przy stopach. Dzieci chwytają kulkę palcami lewej stopy, podnoszą w górę, zakładają nogę na nogę (lewa na prawą) i puszczają kulkę. Następnie prawa  stopa chwyta kulkę i przekłada przez lewe kolano. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy, chwytając kulkę lewą i prawą stopą na zmianę.

Zabawa ortofoniczna z wykorzystaniem wiersza ‘Na ulicy” – ćwiczenie narządów mowy przez powtarzanie zgłosek. Naśladowanie za rodzicem odgłosów pojazdów. Załącznik Nr. 5

Dla chętnych mamy jeszcze kilka kolorowanek  ,,Pojazdy”

Jeszcze trochę angielskiego:

Życzymy miłej zabawy, a rodzicom duuuużo cierpliwości😉

Propozycje zabaw i ćwiczeń dla 3-latkówPropozycje zabaw i ćwiczeń dla 5-latków