Drodzy Rodzice!
W tym tygodniu będziemy rozmawiać o zwierzętach z wiejskiego podwórka.
Na początek przeczytaj dziecku wiersz ,,Wesołe podwórko” L. Łącz.
- „Wesołe podwórko”L. Łącz
Skąd wiedziała mała gąska, że potrafi pływać?
A źrebaczek, kogo spytał, czy będzie miał grzywę?
To gęś mama do jeziora drogę pokazała,
a klacz gniada źrebaczkowi wszystko powiedziała.
Bez mamusi smutno, nudno, przestraszył się kotek,
zgubił mamę, teraz szuka, aż wskoczył na płotek.
I cielaczek się rozgląda, bo nie widzi mamy,
krówka ryczy, biega wkoło, od domu do bramy.
Bo najlepiej jest przy mamie – bezpiecznie,
wesoło, świnka leży, a tuż obok sześć prosiąt wokoło.
Pieje kogut, gdacze kura, kurczak popiskuje.
Zgadnij teraz, kto swych małych szczeniaczków pilnuje
Pytania do wiersza:
Jak nazywają się młode: kury, kota, psa, świni, krowy, konia?
Jakie inne zwierzęta mieszkają na wsi?
Co znaczy zwrot, że klacz jest ,,gniada”? (przypomnienie znaczenia słowa ,,gniady”)
- Po co ludzie hodują zwierzęta gospodarskie?
Rodzicu przygotuj kilka produktów np. mleko, ser biały, ser żółty, wędlina, jajka itd. Zadaniem dziecka jest wskazanie od jakiego zwierzęcia pozyskujemy dany produkt?
Wprowadzenie litery:
- Rozwiązujemy z dzieckiem krzyżówkę (hasło: hodowla).Skorzystaj z załącznika nr 1. Po jej rozwiązaniu wyjaśniamy dziecku znaczenie tego słowa.
- Następnie dziecko dzieli wyraz ‘’hodowla ‘’ na sylaby (ho-do-wla)
i głoski (h-o-d-o-w-l-a). Zwracamy uwagę, że głoski słyszymy, a litery widzimy i piszemy. - Dziecko określa, gdzie w wyrazie ‘’hodowla’’ występuje głoska ‘’h’’ (na początku wyrazu).
- Dziecko podaje przykłady innych wyrazów, w których głoska ‘’h’’ występuje na początku (np.Hubert, hak, herbata). Przypominamy dziecku, że imiona zapisujemy wielką literą.
- Pokazujemy literę ‘’h”, ’’H’’ wielką i małą, drukowaną i pisaną.
- Omawiamy wygląd liter oraz kierunek pisania.
- Zachęcamy dziecko, aby poćwiczyło pisanie litery ”h”, ”H” w liniaturze.
Wypełniamy z dzieckiem karty pracy z literą H- str.92. Książki są do odebrania w szatni, w półkach dzieci.
- Praca plastyczna techniką orgiami ,,Piesek”
Do wykonania zadania potrzebne nam będą:kwadrat z kolorowego papieru (kolor wg uznania), papier kolorowy czerwony, mazaki, klej.
- Rodzicu zadaj dziecku zagadkę:
Mówią o nim: przyjaciel człowieka,
na obcych zazwyczaj szczeka.
Co to za zwierzę, czy wiesz?
Tak oczywiście to jest … .
Oczywiście pies!:-) I właśnie psa wykonamy dziś techniką orgiami.
Kliknij na link z instrukcją wykonania pracy.
Drogi rodzicu na koniec pobaw się z dzieckiem w zabawę „Dopowiedz i zrób”:
Dopowiedz i zrób – zabawa z rymami.
Rodzic mówi zdania, których zakończenia – słowa do rymu – dopowiada dziecko. Dziecko wykonuje czynność, o której jest mowa w zdaniu.
Powiedz: prosię i podrap się po … nosie.
Powiedz: koń i wyciągnij do mnie… dłoń.
Powiedz: krowy i dotknij palcem … głowy.
Powiedz: króliczki i nadmij … policzki.
Powiedz: kaczuszka i dotknij łokciem …brzuszka.
Powiedz: psy i klaśnij raz, dwa, …trzy
- Ćwiczenia gimnastyczne według K. Wlaźnik
Cele: Doskonalenie zwinności, poprawnego czworakowania, oraz oceny kierunku. Ćwiczenia przeciw płaskostopiu.
Przybory : piłka
- ,,Kto umie słuchać”- dziecko bawi się piłeczką (podrzuca w górę, łapie, itp.) na sygnał umowny, zatrzymuje się nieruchomo, na drugi sygnał następuje znów zabawa z piłką.
- Ćwiczenie tułowia- rozkrok, skłon w przód, piłka w prawej ręce. Skłon w dół i toczenie piłki po podłodze z ręki do ręki. Po kilku ruchach wyprost i kilka rzutów piłki w górę.
- Ćwiczenia tułowia- skłony boczne. Siad skrzyżny, piłka w lewej ręce, prawa ręka na kolanie. Akcentowanie piłką o podłogę z coraz dalszym skłonem w lewo(blisko siebie, dalej i jeszcze dalej). Wyprost , podanie piłki górą do drugiej ręki. Kilka powtórzeń.
- Ćwiczenia mięśni grzbietu. Leżenie przodem(na brzuchu), toczenie piłki po podłodze z ręki do ręki z lekkim skłonie tułowia w tył. Po kilku ruchach, odpoczynek z piłką pod brodą.
- Czworakowanie. ,,Kotki bawią się piłeczka”- dziecko- kotek, toczy przed sobą piłeczkę idzie za nią czworakując (całe dłonie na podłodze, kolana lekko ugięte, pupa w górze). Na umówiony sygnał siadają skrzyżnie, podnoszą piłkę w górę , po chwili opuszczają w dół. Kilka powtórzeń.
- Ćwiczenie równowagi. Dziecko stoi jednonóż, przekłada piłkę z ręki do ręki pod kolanem nogi wzniesionej do góry( po każdym przełożeniu piłki, przenieść ramiona w bok). Ćwiczyć stojąc na przemian na prawej i na lewej nodze.
- Rzuty. W staniu lub w siadzie skrzyżnym swobodne rzuty piłką w górę i próby jej łapania.
- Skrętoskłony. Rozkrok , piłeczka na podłodze przy lewej stopie. Przetoczyć piłkę kilkakrotnie obiema rękami dookoła stopy lewej, a potem to samo dookoła prawej
- Podskoki. ,,Piłeczki”- dziecko odbija kilkakrotnie piłkę od podłogi, potem podskakuje obunóż w miejscu lub w różnych kierunkach razem z piłką.
- Ćwiczenia stóp. Siad skulny podparty(ręce oparte z tyłu o podłogę), piłka pod stopami. Toczenie piłki stopą aż do zupełnego wyprostu nogi w kolanie, i następnie przysuwanie jej do siebie. Ćwiczenia wykonujemy naprzemiennie raz lewą , raz prawą stopą.
- Siad skulny podparty, z kolanami rozchylonymi na zewnątrz, dziecko kłodzie piłkę między podeszwy stóp i stara się obracać ją jak najdłużej. Kilka powtórzeń.
- Ćwiczenie głowy. Włożyć piłeczkę pod podbródek i idąc nie wypuścić jej wcześniej niż nad przygotowanym pojemnikiem, do którego powinna wpaść.
- Na koniec rodzic wykonuje piłeczką masażyk pleców, nóg, rąk dziecka. Dziecko w leżeniu przodem. Polecam także muzykę relaksacyjną.
- Porównywanie wysokości: niski, wysoki, niższy, wyższy, najniższy, najwyższy.
- Rodzic zaprasza dziecko do wspólnej zabawy w pokoju i proponuje mu:
- Stań obok mnie i popatrz na mnie. Jestem wyższy(a) od ciebie. Zaraz dowiemy się o ile.
- Stań proszę przy framudze drzwi, dosuń pięty, wyprostuj się a ja zaraz zaznaczę twój wzrost (mazakiem rysuje kreskę na framudze). Teraz odsuń się i popatrz. Jesteś tego wzrostu (pokazuje odległość od podłogi do narysowanej kreski). Proszę cię, abyś teraz zmierzył mnie… Przynieś taboret… Stanę przy framudze a ty zaznacz dłonią mój wzrost i mazakiem narysuj kreskę…
Wspólnie oglądają wyniki pomiarów i ustalają: kto jest wyższy, kto niższy. Pokazują o ile dorosły jest wyższy o ile dziecko jest niższe.
- Następnie rodzic proponuje:
- Rozejrzyj się dookoła i stań koło tego co jest w tym pokoju dla ciebie wyższe. Dziecko podchodzi do drzwi (szafy, regału itp.). Dorosły spogląda i potwierdza: – Tak, dobrze to zrobiłeś(aś), drzwi (szafa, regał itp.) są od ciebie wyższe.
- Rodzic zachęca dziecko do dalszego działania i proponuje:
- Stań teraz obok przedmiotów, które są od ciebie niższe.
Dla dziecka z reguły wydaje się to bardzo łatwe i natychmiast staje np. koło stołu, dłonią pokazuje na siebie i mówi: – Stół sięga mi dotąd.
- Dorosły proponuje przeniesienie zabawy do ogrodu. Bierze do ręki jakąś zabawkę, np. pluszowego misia i mówi:
- Mam w ręku misia. Ciekawy(a) jestem, co w naszym ogrodzie jest wyższe a co niższe od niego.
Dziecko najpierw wymienia obiekty wyższe od misia potem niższe a na końcu sprawdza czy dobrze odpowiedziało, przystawiając misia do różnych przedmiotów lub kładąc je obok niego.
- Zalecam powtarzanie tego zadania w różnych konfiguracjach celem utrwalenia przez dziecko.
,,Dzień dobry zwierzątka”- zabawa fabularyzowana usprawniająca narządy mowy (dzieci wykonują ćwiczenia narządów mowy)
Bardzo wcześnie rano wszystkie zwierzęta jeszcze smacznie spały. Kogut i kury w kurniku na grzędzie (oblizywanie czubkiem języka górnych zębów po wewnętrznej stronie), krowa i koń w oborze (unoszenie języka za górne zęby i cofanie go do podniebienia miękkiego), a piesek w budzie (język w przedsionku jamy ustnej, oblizywanie górnych zębów).
Pierwszy obudził się kogut, wyskoczył z kurnika (szerokie otwieranie buzi i wysuwanie języka nie dotykając o zęby), rozejrzał się po podwórku (kierowanie języka w kąciki ust, przy szeroko otwartych ustach), wyskoczył na płot (unoszenie języka nad górną wargę) i głośno zapiał – kukuryku!!
Głośne pianie koguta obudziło kury, które zawołały – ko – ko – ko!! Na śniadanie kurki zjadły ziarenka (chwytanie ziarenek ryżu preparowanego wargami).
Obudził się też piesek, zaszczekał – hau hau, hau!! Pobiegał w koło podwórka (usta szeroko otwarte, oblizywanie warg ruchem okrężnym). Zmęczył się bardzo tym bieganiem i dyszy (wysuwanie szerokiego języka do brody).
Wyszedł także ze swej kryjówki kotek i zamiauczał – miau, miau!! Wypił mleczko z miseczki (wysuwanie języka nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki).
W chlewiku świnka zaczęła potrącać ryjkiem drzwi (wysuwanie warg do przodu jak przy samogłosce u).
Krowa zaryczała – muu, muu!! A koń zaparskał, że też już nie śpi (parskanie, kląskanie).
A ty co mówisz wszystkim rano, gdy się obudzisz? (dzień dobry).