Propozycje zabaw i ćwiczeń Gr. XII

15 listopada 2021

Drodzy Rodzice!

W tym tygodniu (15 – 19.11) będziemy rozmawiać o zjawiskach atmosferycznych charakterystycznych dla późnej jesieni. Jako wprowadzenie do tematu prosimy przeczytać dzieciom  opowiadanie D. Niewoli pt.„Jak dzieci jesień malowały”.

„Dziś w przedszkolu będzie malowanie. Dyżurni rozłożyli już na stolikach farby, pędzle i kubeczki z wodą. Gdy wszyscy siedzieli już na swoich miejscach, pani powiedziała:

 — Namalujcie jesienną pogodę.

I dzieci zabrały się do pracy. Powstawały piękne dzieła. Na jednych widać było kolorowy las w piękny, słoneczny dzień. Grzyby, kolorowe liście, jarzębina królowały na kartkach. Wszystko było kolorowe i wesołe. Na innych widać było ciemne chmurki na niebie, zza których wyglądało słoneczko. Słońce przyglądało się jak wiatr zrywa z drzew ostatnie liście i rozsiewa nasiona. Pani przechadzała się między dziećmi, o coś pytała, coś szeptała… Praca Oli różniła się od innych. Dziewczynka wzięła popielatą farbę i malowała zasłaniając to, co wychodzi spod pędzla. Żadne ciekawskie oko nic nie dostrzegło.

— Co tam namalowałaś? Pokaż– prosiła Asia.

— Zobaczysz potem.

— Weź lepiej jakiś inny kolor, bo będzie brzydko– radziła jej koleżanka.

 — Nie, nie chcę– odpowiedziała Ola.

Również Adaś zaskoczył wszystkich, nawet panią. Chłopiec, który zawsze chętnie i ładnie malował, siedział nad pustą kartką.

— Nie mam żadnego pomysłu– mruknął do kolegi.– I wcale nie mam ochoty dziś malować.

 Kiedy wszyscy skończyli pracę i umyli dłonie, wspólnie z panią dzieci oglądały swoje dzieła i opowiadały o nich. Tomek opowiedział o pięknej, słonecznej pogodzie, Kasia o wietrzyku– psotniku, który porwał jej czapeczkę. I tak przyszła kolej na Olę. Dziewczynka pokazała wszystkim malunek.

 — Jest cały szary, bo późną jesienią jest na dworze szaro– wyjaśniła.– Pada deszcz, nie ma kolorowych liści.

 — Ciekawy pomysł– pochwaliła pani.– Namalowałaś „Szarugę jesienną”.

Do obejrzenia pozostała tylko praca Adasia. Nikt nie spodziewał się już żadnej niespodzianki, bo chłopiec nic nie namalował. Ale Adaś podniósł swoją kartkę i powiedział figlarnym głosem:

— Na mojej kartce nic nie widać, bo jesienna mgła wszystko zasłoniła. Dlatego oddałem białą kartkę. Pani zaczęła się wówczas mocno śmiać. A za chwilę ze śmiechu trzęsła się cała sala”.

 Rozmowa z dzieckiem na temat opowiadania i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla późnej jesieni. Wybór odpowiedniej ilustracji podczas rozmowy o jesiennej pogodzie.

— Dlaczego, panią i dzieci tak bardzo rozbawiła wypowiedź Adasia.

— Czy widzieliście kiedyś mgłę?

— Jak wygląda mgła?

— Jaka pogoda występuje najczęściej późną jesienią, czyli wtedy, gdy jest szaruga jesienna? Pomogą wam w tym cztery ilustracje.

„A za oknem szaro” – praca plastyczna. Zapoznanie z techniką „mokre w mokrym”:

  • Mokrym pędzlem zwilż lekko całą powierzchnię papieru.
  • Natychmiast nakładaj kolorowe plamy farby – pędzlem lub palcami.
  • Obserwuj przez chwilę rozpływające i łączące się barwy – ćwiczenie uważności.
  • Pozostaw do wysuszenia.

Jesienne zagadki

Muzyczna gimnastyka

„Deszcz”– ćwiczenia ortofoniczne w oparciu o wiersz Patrycji Siewiery -Kozłowskiej.

Deszcz na szyby kapie – kap, kap…

I w kałużach chlapie – kap, kap…

Nie masz parasola? – kap, kap…

Smutna twoja dola – kap, kap…

Z drzew lecą kropelki – kap, kap…

Z dachów i z rynienki – kap, kap…

Cały świat zmoczony – kap, kap…

Martwią się gawrony – kra, kra…

 

„Deszczyk” – zabawa matematyczna

Dzieci postępują zgodnie z instrukcją.(Załącznik Nr 3 – do wycięcia)

Pewnego pochmurnego dnia, 2 małe kropelki deszczu siedziały na chmurce (dziecko układa na chmurce 2 kropelki deszczu).

Po chwili dołączyła do nich 1 koleżanka (dziecko dokłada 1 krople). Ile kropel deszczu jest na chmurce? (przeliczanie kropelek, prezentacja cyfry 3)

„Słońce i chmurka” – zabawa orientacyjno -porządkowa.
Dziecko biega, na hasło:
Słońce – wyciąga w górę ramiona i podskakuje wesoło. Na hasło: Chmurka – chowa się przed deszczem – przykuca i pochyla nisko głowę.

„Wiatr rozwiewa listki” – ćwiczenie oddechowe.
Dmuchanie na skrawki papieru rozsypane na podłodze.

Piosenka: „Pan Listopad gra na basie”

Pan listopad gra na basie dylu dylu bum
Na jesiennym graniu zna się
Trawką dotknął strun

Wesoło gra muzyka, pada deszcz
Świerszcz za kominem cyka
Tańcz gdy chcesz

Pan listopad gra na bębnie bara bara bam
Z deszczem kółka, równo pięknie koncert daje nam

Wesoło gra muzyka, pada deszcz
Świerszcz za kominem cyka
Tańcz gdy chcesz

Pan listopad gra na flecie fiju, fiju, fiu
Z liści złotych ma berecik a kubraczek z nut

Wesoło gra muzyka, pada deszcz
Świerszcz za kominem cyka
Tańcz gdy chcesz

Język angielski:

11 Listopada – Święto NiepodległościDzień Pluszowego Misia 3-latki