Propozycje zabaw i ćwiczeń gr. X

16 stycznia 2022

Drodzy Rodzice, Kochane dzieci!

W tym tygodniu (17.01- 20.01.2022r) gr. X, 4-latki realizuje temat kompleksowy „święto babci i dziadka”. Niestety nie możemy spotkać się w przedszkolu, dlatego zachęcamy do zrealizowania w domu kilku działań przesłanych poniżej.

  1. Posłuchajcie piosenki „Wesoła piosenka dla babci i dziadka”

Tekst piosenki:

  1. Nie wszystkie babcie lubią walczyki ,
    nie wszystkie noszą stare kolczyki ,
    nie wszystkie babcie mają wiele lat ,
    dla nie jednej babci wesoły jest świat.

    Ref.Babcia , babcia to starsza dziewczynka ,
    co kiedyś miała usta jak malinka ,
    Mamę i tatę dawno wychowała ,
    za to w prezencie wnuki dostała , wnuki dostała
    – To właśnie my !
  • Niektóre babcie przyznacie sami ,
    zatańczą disco razem z dziadkami ,
    i ja chcę bardzo mocno wierzyć w to ,
    że tak tańczyć będą lat przynajmniej sto.

Ref.Babcia , babcia to starsza dziewczynka ,
co kiedyś miała usta jak malinka ,
Mamę i tatę dawno wychowała ,
za to w prezencie wnuki dostała , wnuki dostała
– To właśnie my !

Rodzice zapytajcie wasze dzieci o wrażenia po wysłuchaniu piosenki:

– czy ta piosenka jest wesoła czy smutna?

– szybka czy wolna?

– o kim była piosenka?

  • Nauka wiersza „Nasza babcia”

Nasza babcia umie tyle,

że uwierzyć trudno w to.

Zna tuziny pięknych bajek,

których słucha się wspaniale.

Gry zabawy, wyliczanki,

Różne wiersze, zgadywanki,

Umie z klocków stawiać wieże,

Dobrze gra na komputerze.

Zimą bierze mnie na sanki,

Kocham babcie to nie żarty!

Rodzicu przeczytaj dziecku wiersz a następnie zapytaj go:

– O kim jest wiersz?

– Co umie babcia?

– Co lubisz robić ze swoją babcią i swoim dziadkiem?

– Za co kochasz babcie i dziadka?

Drogi rodzicu przeczytaj dziecku cały wiersz a następnie tylko wersami, aby dziecko mogło powtórzyć. Powtarzajcie wersy raz cicho, raz głośno. Następnie postarajcie się mówić cały wiersz razem.

  • Laurka dla babci i dziadka – praca plastyczna wykonana techniką dowolną.

Drodzy rodzice w załączniku są wzory laurek dla babci i dziadka, po wydrukowaniu pomóżcie dziecku złożyć laurkę na pół oraz naszykujcie dowolne narzędzia do jej ozdobienia: kredki, flamastry, klej, nożyczki, kolorowy papier, brokat, plastelina… Dziecko może laurkę ozdobić dowolnie według własnego pomysłu.

  1. Masażyk w parach „List do babci” – ilustrowanie ruchem treści wierszyka, rysowanie na plecach mamy/taty.

Kochana babciu                                 dzieci „piszą” palcem po plecach mamy/taty

Kropka                                               delikatnie naciskają palcem

Piszę Ci, że mamy w domu kotka      kontynuują pisanie po plecach

Kropka                                                delikatnie naciskają palcem

Kotek chodzi                                      kroczą palcami

Kotek skacze                                      skaczą za zmianę paluszkami

Kotek drapie                                      delikatnie drapią palcami po plecach

Kotek chrapie                                    opierają głowę o plecy i naśladują odgłos chrapania

Składamy list                                     dotykają całymi dłońmi pleców

Naklejamy znaczek                           dotykają czoła

I zanosimy na pocztę                        dzieci wstają, biorą się za ręce i maszerują po sali w parach

  • Zabawa ruchowa Zabieramy babcię/dziadka w podróż.

Dzieci wybierają spośród swoich zabawek np. lalkę, jako babcię lub misia, jako dziadka.
Trzymają ją w ręku. Dzieci biegają w tempie podanym przez klaskanie lub tupanie rodzica. Na hasło: „samochód” – pokazują ruchem jak jadą z babcią lub dziadkiem samochodem. Na hasło: „sanki” – naśladują jazdę sankami odpowiednimruchem. Na hasło: „pociąg” –naśladuje jazdę pociągiem. Zabawę można powtórzyć kilka razy.

  • W załączniku znajduje się karta pracy do szacowania ilości za pomocą określeń dużo-mało.
Eksperymentujemy w grupie IIIDzień Babci i Dziadka