Drodzy Rodzice! Kochane Dzieci!
Niestety znów przez kilka dni musimy zostać w domu. Przedstawimy Wam jednak propozycje różnych zabaw, które umilą ten trudny czas. Zachęcamy, abyście skorzystali z nich z rodzicami i rodzeństwem.
W tym tygodniu (24.01- 28.01.2022 r.) omawiamy temat „Bezpieczne ferie”. Naszym celem jest uwrażliwienie dzieci na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych w czasie zbliżających się ferii.
Proponujemy, abyście przeczytali dzieciom wiersz „Zimowe wskazówki” B. Formy oraz porozmawiali o tym, jak należy się zachować w czasie zabaw na śniegu, na co trzeba uważać, jakie są bezpieczne miejsca do zabaw i sportów zimowych.
„Zimowe wskazówki” B. Forma
Każdy saneczkarz musi uważać, by zagrożenia nigdy nie stwarzać.
O zjazdach żadnych wręcz nie ma mowy, gdy obok górki mkną samochody.
Narciarze! Proszę z trasy nie zbaczać, na strome zjazdy proszę uważać.
Ćwiczyć zakręty i hamowanie, wtedy nikomu nic się nie stanie.
Na zamarznięte rzeki, jeziora, nawet, gdy dobry kolega woła
Nie wolno wchodzić! To zabronione! Lód się załamie i człowiek tonie!
Zachęcamy też do aktywności ruchowej. Może spodoba się Wam zabawa z elementem równowagi „Łyżwiarze”. W tej zabawie dzieci poruszają się po dywanie lekkim, tanecznym krokiem, naśladując jazdę na łyżwach. Po chwili zatrzymują się i próbują utrzymać równowagę na jednej nodze, z drugą uniesioną lekko w tył, ręce rozłożone szeroko w bok (jak do „jaskółki”). Możecie też bawić się w naśladowanie zimowych sportów i zabaw (lepienie bałwana, „aniołki” na śniegu, rzucanie śnieżkami, jeżdżenie na nartach, łyżwach, saneczkach)
Proponujemy też ćwiczenia doskonalące sprawność manualną – rysowanie po śladzie. Jeśli nie możecie wydrukować, można zawsze rysować paluszkiem po ekranie.
Załączamy także ilustracje o omówienia – wspólnie z dziećmi oceniamy, które zachowania podczas zabaw zimowych są bezpieczne, a które nie – i dlaczego.
Proponujemy też zabawę badawczą „Uwaga! Śliski lód!”. Wystarczy kostka lodu z zamrażalnika – dzieci mogą ją dotknąć, powąchać, opowiedzieć jaki jest lód na podstawie własnych obserwacji. Możecie także urządzić zawody wspólnie z rodzicami i rodzeństwem- komu uda się przenieść kostkę lodu na łyżce.
Zachęcamy też zabaw matematycznych „Czapka, szalik, rękawiczki” – układamy na podłodze nasze czapki, rękawiczki i szaliki, przeliczamy, porównujemy czego jest więcej, a czego mniej, określamy, które części garderoby są duże, a które małe, nazywamy kolory. Na koniec możemy zaproponować dzieciom, by pokolorowały, pomalowały lub wykleiły wydzieranką z papieru kolorowego sylwetę czapeczki, szalika lub rękawiczek.
Mam nadzieję, że już za kilka dni spotkamy się w przedszkolu zdrowi, uśmiechnięci i pełni energii do zabaw.
Anna Płóciennik