Propozycje zabaw i ćwiczeń dla gr. IX (22.03-26.03)

22 marca 2021

Drodzy Rodzice i Dzieci!

            W tym tygodniu chcemy zaproponować Wam temat ‘’Wiosna u nas zawitała’’.

Oto nasze propozycje zabaw:

  1. Przeczytaj dziecku wiersz pt. „Wiosna” A. Bayer a następnie omów z dzieckiem jego treść.

,,Wiosna’’  Anna Bayer

Do przedszkola przyszła wiosna,

powitała dzieci.

Zaprosiła do ogródka,

przecież słonko świeci.

Poprosiła bardzo pięknie,

by skopały grządki.

Czas najwyższy

już zaczynać

wiosenne porządki.

Teraz kwiatki kolorowe

w ogródeczku rosną,

deszczyk lekko je podlewa,

dziękujemy wiosno!

Pytania do tekstu:
– Jakie prace wykonuje się w ogrodzie wiosną?
– Jakimi narzędziami posługuje się ogrodnik? (łopata, grabie, konewka, sekator)
– Co potrzebne jest roślinom, aby pięknie rosły?(gleba, słońce, woda)
– Jak dbamy o rośliny w naszym ogrodzie? (wyrywamy chwasty, podlewamy)

  • Zestaw ćwiczeń gimnastycznych  według Kazimiery Wlaźnik

Do ćwiczeń przygotuj wygodny strój sportowy oraz piłkę

  • ,,Kto umie słuchać”- dziecko bawi się piłeczką (podrzuca w górę, łapie, itp.) na sygnał umowny, zatrzymuje się nieruchomo, na drugi sygnał następuje znów zabawa z piłką.
  • Ćwiczenie tułowia- rozkrok, skłon w przód, piłka w prawej ręce. Skłon w dół i toczenie piłki po podłodze z ręki do ręki. Po kilku ruchach wyprost i kilka rzutów piłki w górę.
  • Ćwiczenia tułowia- skłony boczne. Siad skrzyżny, piłka w lewej ręce, prawa ręka na kolanie. Akcentowanie piłką o podłogę z coraz dalszym skłonem w lewo(blisko siebie, dalej i jeszcze dalej). Wyprost , podanie piłki górą do drugiej ręki. Kilka powtórzeń.
  • Ćwiczenia mięśni grzbietu. Leżenie przodem(na brzuchu), toczenie piłki po podłodze z ręki do ręki z lekkim skłonie tułowia w tył. Po kilku ruchach, odpoczynek z piłką pod brodą.
  • Czworakowanie. ,,Kotki bawią się piłeczka”- dziecko- kotek, toczy przed sobą piłeczkę idzie za nią czworakując (całe dłonie na podłodze, kolana lekko ugięte, pupa w górze). Na umówiony sygnał siadają skrzyżnie, podnoszą piłkę w górę , po chwili opuszczają w dół. Kilka powtórzeń.
  • Ćwiczenie równowagi. Dziecko stoi jednonóż, przekłada piłkę z ręki do ręki  pod kolanem nogi wzniesionej do góry( po każdym przełożeniu piłki,  przenieść ramiona w bok). Ćwiczyć stojąc na przemian na prawej i na lewej nodze.
  • Rzuty. W staniu lub w siadzie skrzyżnym swobodne rzuty piłką w górę i próby jej łapania.
  • Skrętoskłony. Rozkrok , piłeczka na podłodze przy lewej stopie. Przetoczyć piłkę kilkakrotnie obiema rękami dookoła stopy lewej, a potem to samo dookoła prawej
  • Podskoki. ,,Piłeczki”- dziecko odbija kilkakrotnie piłkę od podłogi, potem podskakuje obunóż w miejscu lub w różnych kierunkach razem z piłką.
  • Ćwiczenia stóp. Siad skulny podparty(ręce oparte z tyłu o podłogę), piłka pod stopami. Toczenie piłki stopą aż do zupełnego wyprostu nogi w kolanie, i następnie przysuwanie jej do siebie. Ćwiczenia wykonujemy naprzemiennie raz lewą , raz prawą stopą.
  • Siad skulny podparty, z kolanami rozchylonymi na zewnątrz, dziecko kłodzie piłkę między podeszwy stóp i stara się obracać ją jak najdłużej. Kilka powtórzeń.
  • Ćwiczenie głowy. Włożyć piłeczkę pod podbródek i idąc nie wypuścić jej wcześniej niż nad przygotowanym pojemnikiem, do którego powinna wpaść.
  • Na koniec rodzic wykonuje piłeczką masażyk pleców, nóg,  rąk dziecka.  Dziecko w leżeniu przodem. Polecam także muzykę relaksacyjną.
  • „Krokusy na łące” – opowieść ruchowa Ewy Kalinowskiej.

Rodzic mówi, a dzieci wykonują czynności:

Krokusy są bardzo malutkie – dzieci przykucają, chowają głowy, ledwo wystają z ziemi, pomalutku rosną i rosną – dzieci powolutku wstają podnosząc ręce do góry.
W dzień kwiatki rozkwitają – dzieci stoją, ręce rozłożone w górze,
są piękne, swoje główki wyciągają do słoneczka – dzieci wspinają się na palce, podnosząc głowy.
Kiedy powieje lekki wiaterek poruszają swoimi bardzo małymi listeczkami – dzieci lekko poruszają rękami.
Przez cały dzień pięknie kwitną – dzieci powoli obracają się wokół własnej osi.

Kiedy przychodzi noc – chowają swoje główki i czekają poranka – dzieci pomału chowają głowy w ręce i przykucają.

  • Rozwiąż z dzieckiem zagadki słowne o narzędziach ogrodniczych.
  • W domu czasem jest potrzebna – metalowa albo z drewna. Po niej strażak też się wspina, a odpowiedź to…………………………….. (drabina)
  • W ogrodzie są używane –metalowe albo drewniane. Szybko sprzątniesz nimi liście. Pewnie wszyscy odgadliście……………….(grabie)
  • Ma ostrze i trzonek. Skopiesz nim zagonek………………………………………………………………………………………. (łopata/szpadel)
  • Co to za gad tak się wije? A jak się wody napije i stanie się pękaty podlewa drzewa i kwiaty?……………………………………………….. (wąż ogrodowy)
  • Nie ma kół czterech ani nawet dwóch. Ma tylko jedno na przedzie lecz gdy za rączki mocno trzymasz, nawet z ciężarem pojedzie………(taczka)
  • Na patyku zębów rządek, znają je na pewno dzieci. Służą do równania grządek i do wysprzątania śmieci……………………………….. (grabie)
  • Ma to narzędzie dość długi trzonek, by móc wygodnie kopać zagonek, blachę stalową płaską i gładką, żeby je wbijać w piach było łatwo………………………..(łopata/szpadel)
  • Gdy żywopłot przystrzyc trzeba, suchą gałąź wyciąć z drzewa, wtedy nam potrzebne będzie nożycowe to narzędzie……………………. (sekator)
  • Leci z niej woda przez sito blaszane. Jaka to wygoda już kwiatki podlane! ………………………………………………………………………………(konewka)
  • Zaśpiewajcie razem wesołą piosenkę „Wiosna w błękitnej sukience”.

Wiosna w błękitnej sukience
bierze krokusy na ręce.
Wykąpie je w rosie świeżej
i w nowe płatki ubierze.

ref: Wiosna buja w obłokach,
wiosna płynie wysoko,
wiosna chodzi po drzewach,
wiosna piosenki śpiewa.

Potem z rozwianym warkoczem
niebem powoli gdzieś kroczy.
Wysyła promyki słońca
i wiersze pisze bez końca.

ref: Wiosna buja w obłokach…

Nocą się skrada z kotami,
chodzi własnymi drogami.
A teraz śpi już na sośnie
i nie wie, że sosna rośnie.

ref: Wiosna buja w obłokach…

  • Omówienie melodii. Czy piosenka jest wesoła czy smutna?
  • Rodzic czyta dziecku słowa piosenki.
  • „Wiosna”– malowanie farbami inspirowane muzyką A. Vivaldiego ,,Cztery pory roku- Wiosna”.
  • Zabawa matematyczna „Opisz przedmiot” –opiszcie  przedmioty za pomocą cech np. duży, zielony, gruby

Przykłady:

  • Jaka jest piłka?”
  • Jaki jest miś?
  • Jaka jest linijka?
  • Jak jest książka? itp….
  •  „Kalendarz pogody”- obserwuj razem z dzieckiem pogodę w tym tygodniu i uzupełniajcie systematycznie kalendarz.

MIĘDZYNARODOWY PROJEKT EDUKACYJNY EMOCJA Gr. IXPierwszy Dzień Wiosny!