Propozycje zabaw i ćwiczeń dla 6-latków

1 kwietnia 2020

PRACA PLASTYCZNA

Drogi rodzicu przeczytaj dziecku wiersz a pt. „Wiosna” Grażyny Świerczyńskiej

Przyszła do nas pani wiosna,

cała w sukni z kwiatów.

Uśmiechnięta i radosna,

wśród lecących ptaków.

Powróciły z nią bociany,

z dalekiej Afryki.

Żaby w stawie się zbudziły,

misie i jeżyki.

W krzewach słychać śpiew skowronka,

słonko mocniej grzeje.

Na listeczku śpi biedronka,

wiatr leciutko wieje.

Witaj wiosno! Piękna pani.

Cieszy nas twój powrót.

Zieleń liści, świerszczy granie,

kwiatów pełen ogród.

Porozmawiaj z dzieckiem na temat przeczytanego utworu:

  • Kto jest bohaterem wiersza?
  • Jakie zwiastuny wiosny występują w wierszu?
  • Jakie inne zwiastuny wiosny jeszcze znamy?

Niech przeczytany wiersz będzie inspiracją do stworzenia pięknej pracy plastycznej pt. „Pani Wiosna”. Niech dziecko spróbuje narysować/namalować Panią wiosnę przedstawiającą jak najwięcej jej zwiastunów. Jeśli macie w domu można wykorzystać papier kolorowy, flamastry, kredki, farby, stare gazety lub cokolwiek co macie do dyspozycji. Niech to będzie samodzielna i kreatywna praca dziecka.

Zabawy metodą Ruchu Rozwijającego W. Sherborne dla rodziców i ich dzieci.

Cele: kształtowanie poczucia bezpieczeństwa, akceptacji samego siebie, swojego ciała

Poznawanie własnego ciała i odkrywanie własnych możliwości , kształtowanie więzi z rodzicami.

Przebieg  zabaw:

Ćwiczenia wstępne

Przywitanie się : dzień do-bry (uderzamy dłońmi o podłogę, dłońmi o kolana, klaszczemy ,klaszczemy nad głową, witają się nasze ręce, głowy, stopy, plecy, itd.)

Ćwiczenia ,,z” w parch

  • ,, Lustro”- rodzic i dziecko siedzą naprzeciwko siebie, dz. Wykonuje dowolne ruchy, gesty, wykorzystuje mimikę twarz, rodzic naśladuje ruch Dz.- następuje zmiana ról
  • Dz. Leży na podłodze, rodzic turla go w różne strony- zmiana ról
  • ,,Naleśnik”- dz. Leży na plecach, na podłodze, R.,, zawija go w naleśnik, smaruje dżemem, posupuje cukrem, kroi” – zmiana ról
  • Dz. i R. siedzą na podłodze w siadzie prostym, opierają się o siebie plecami, Dz. pcha plecami rodzica- zmiana ról
  • ,,Wóz”- R. ciągnie za kostki Dz., które leży na plecach
  • Dz. siada przy nodze R. , obejmuje ją rękoma, ten powoli  idzie ciągnąc Dz.
  • ,,Fotelik”- R. w siadzie skrzyżnym, Dz. siada opierając się plecami o R., kołysanie Dz. przy dźwiękach muzyki klasycznej, relaksacja
  • ,,Tunel”- R. w klęku podpartym, Dz. przechodzi pod R.( na kolanach, pełzając, czołgając się… )
  • Prowadzenie niewidomego- R. ma zamknięte oczy, Dz. prowadzi go po pokoju- zmiana ról
  • ,,Krokodyl”- R. leży na brzuchu, Dz. kładzie się na niego tak, by brzuchem dotykać pleców R.- R wozi Dz. po pokoju

Ćwiczenia ,,przeciwko” w parach

  • Dz. zwija się w kłębek, R. próbuje go ,, rozwinąć”- zmiana ról
  • Dz. siedzi mocno podparte na podłodze, R. próbuje go przesunąć- zmiana ról

Ćwiczenia ,,razem” w parach

  • Siedząc przodem do siebie i trzymając się mocno za ręce, Dz. kładzie się na plecach , R. przyciąga go do siebie
  • Stojąc przodem do siebie i trzymając się mocno za ręce, palce stóp ćwiczących złączone, Dz. odchyla się od R.
  • Stojąc R. ugina kolana( do przysiadu), Dz. z pomocą staje na udach R., trzymając się mocno za ręce, Dz. odchyla się do tyłu
  • Dz. stoi tyłem do rodzica, nie odrywając nóg od podłogi, ,,upada” na ręce rodzica
  • ,,Mała karuzela”-R. obejmuje rękoma Dz. które stoi przed  nim 9R splata dłonie na wysokości klatki piersiowej Dz.) R unosi Dz. w do góry i obraca się z nim wokół własnej osi (kilka obrotów w prawo i w lewo) jednocześnie podwyższając lub obniżając  lot trzymanego Dz.

Na zakończenie wykonujemy dziecku przy muzyce relaksacyjnej masaż całego ciała Dz. leży przodem ( na brzuchu) R. – recytuje wierszyk jednocześnie wykonując masaż.

Przykładowy wierszyk

Słońce świeci ( masujemy otwartymi dłońmi plecy). Pędzą konie  (oklepujemy plecki). Idą słonie po betonie (stukamy piąstkami). Idzie pani na szpileczkach (stukamy w plecki palcami wskazującymi). Płynie wąska rzeczka (głaszczemy plecy jedną ręką i robimy slalom). Pada deszczyk (udajemy że gramy na pianinie). Przeszedł dreszczyk ? ( rysujemy znak zapytania). Następnie zamieniamy się rolami.

1. Rozwiązanie zagadki o wiośnie:

Nadchodzi po zimie,

znasz dobrze jej imię.

Kroczy w kwiatów pąkach

i w promieniach słonka.

2. Słuchanie piosenki

3. Omówienie melodii. Czy piosenka jest wesoła czy smutna?

4. Rodzic czyta dziecku słowa piosenki.

Maszeruje wiosna
Tam daleko gdzie wysoka sosna
maszeruje drogą mała wiosna.
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki
i jeden warkoczyk krótki.

Ref.
Maszeruje wiosna
a ptaki wokoło
lecą i świergoczą
głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku
trzyma kwiat gdy go
w górę wznosi
zielenieje świat !

Nosi wiosna dżinsową kurteczkę,
na ramieniu małą torebeczkę
chętnie żuje gumę i robi balony
a z nich każdy jest zielony.

Wiosno, wiosnonie zapomnij o nas
każda trawka chcebyć już zielona.
gdybyś zapomniała innądrogą poszła
zima by została mroźna.

5.. „ Słuchamy ciszy”- zabawa doskonaląca aparat słuchu. Dziecko zamyka oczy i przez chwilę (ok. 1 min) stara się „ posłuchać ciszy”. Po tym czasie wymienia dźwięki jakie usłyszało.

Drodzy Rodzice!Szanowni Rodzice i Opiekunowie!