Propozycje zabaw i ćwiczeń dla 6-latków

15 czerwca 2020

Drodzy Rodzice! Drogie Dzieci!

Zbliżają się wakacje. Okres wakacji to czas, na który wszyscy czekają ze szczególnym utęsknieniem, dlatego warto przed wakacyjną przygodą porozmawiać na temat bezpieczeństwa.

Oto nasze propozycje na ten tydzień:

Wiersz pt.„Bezpieczne wakacje” A. Bober

Gdy na wakacjach z rodzicami wypoczywasz,

Dużo niezwykłych przygód przeżywasz.

Nie zapomnij jednak o rzeczy ważnej,

By bezpieczeństwo zachować w sytuacji każdej.

Przez ulicę przechodź tylko na pasach zebry,

Na zielonym świetle i rozglądając się bez przerwy.

Wychodząc na słońce, nakrycie głowy zakładaj,

A na całe ciało krem przeciwsłoneczny nakładaj.

Podczas kąpieli, bądź zawsze pod okiem dorosłego,

By żaden wypadek nie zdarzył Ci się kolego.

Podczas burzy, nie wybieraj się w góry,

A także gdy za oknem, krajobraz jest szaro- bury.

W pobliżu ulicy się nie baw nigdy,

By samochód, autobus czy tramwaj nie zrobiły Ci krzywdy.

Będąc w lesie, śmieci nie wyrzucaj,

Nie rozpalaj ogniska i ciszy nie zakłócaj.

Nie przyjmuj też nic od nieznajomego,

Bo przydarzyć może Ci się coś bardzo niedobrego.

O numerach alarmowych nie zapominaj,

Niech je wraz z Tobą powtórzy cała rodzina.

997- to telefon na policje,

tam niepokojące sytuacje możesz zgłosić wszystkie.

998- wykręcasz, gdy pożar zauważysz,

bo wtedy dodzwonisz się do pożarnej straży.

999- to numer na pogotowie,

dzwoniąc tam możesz innym i sobie uratować zdrowie.

Gdybyś jednak, tych wszystkich numerów nie umiał zapamiętać,

Wystarczy o jednym ogólnym numerze pamiętać. 

112- tam możesz wszystko zgłosić 

i o każdy rodzaj pomocy poprosić.

Rozmowa na temat wiersza oraz ilustracji w ‘’Elementarzu sześciolatka’’ na str.140,141. Próby ustalenia przez dziecko zasad bezpieczeństwa podczas wakacji, np.

-Pamiętaj, nie rozmawiaj z nieznajomymi!

-Unikaj dzikich zwierząt!

-Nie zrywaj nieznanych roślin!

-Przechodź bezpiecznie przez jezdnię!

-Podczas kąpieli słuchaj wskazówek rodziców!

-Nie wychodź w góry podczas burzy!

-Pamiętaj o numerach alarmowych!

Film edukacyjny o bezpieczeństwie podczas pobytu nad morzem i w górach, który znajduje się tutaj:

‘’Co kojarzy mi się z wakacjami?-zabawa ruchowa przy muzyce

Dziecko swobodnie  się porusza w rytm muzyki . Na pauzę w muzyce pokazujemy  obrazki (w załącznikach) , przedstawiające przedmioty kojarzące się z wakacjami . Dziecko dzieli nazwę przedmiotu z obrazka na głoski i podaje liczbę głosek( lody, rolki, rower, piłka).

Quiz o wakacjach

Dziecko otrzymuje dwie karteczki- w kolorze czerwonym i zielonym. Rodzice czytają zdania , a dziecko podnosi albo niebieską karteczkę(jeśli zgadza się z twierdzeniem) albo czerwoną (jeśli się z nim nie zgadza), np.

1.Podczas słonecznego dnia możemy chodzić bez nakrycia głowy (czerwona)

2.W morzu najlepiej bawić się w wodzie z rękawkami do pływania (niebieska)

3.W czasie burzy możemy schronić się pod drzewem(czerwona)

4.Jeżdżąc na rowerze, nie zakładamy kasku na głowę(czerwona)

5.W górach chodzimy tylko wyznaczonymi szlakami(niebieska)

6.Planując długi pobyt na powietrzu, zabieramy ze sobą wodę do picia (niebieska).

Wyliczanki do wspólnych wakacyjnych zabaw:

1.Ence Pence

Ence Pence czteryręce,

Idzie sobie smok w sukience.

ElketrelkeKartofelke,

Smok się przebrał za modelkę!

Cukier lukier, wrona z krukiem,

Wiatr smokowi zwiał perukę!

Raz, dwa , trzy!

Tę perukę łapiesz ty!

2.Jedzie kareta

Jedzie kareta, dzwonek dzwoni,

Policz panie, ile koni?

Raz, dwa trzy…

Gonisz ty!

3.Kto się bawi w berka

Kto się bawi w berka,

Palec do cukierka,

Bo już za minutkę,

Zamykamy budkę.

Minutka minęła,

Budka się zamknęła!

Ćwiczenia grafomotoryczne przygotowujące do pisania znajdują się na kartach pracy (w załącznikach).

Zabawy metodą Ruchu Rozwijającego W. Sherborne dla rodziców i  dzieci.

Cele: kształtowanie poczucia bezpieczeństwa, akceptacji samego siebie, swojego ciała

Poznawanie własnego ciała i odkrywanie własnych możliwości , kształtowanie więzi z rodzicami.

Przebieg  zabaw:

Dz.- dziecko

R. – rodzic

Ćwiczenia wstępne

Przywitanie się : dzień do-bry (uderzamy dłońmi o podłogę, dłońmi o kolana, klaszczemy ,klaszczemy nad głową, witają się nasze ręce, głowy, stopy, plecy, itd.)

Ćwiczenia ,,z” w parch

  • ,, Lustro”- rodzic i dziecko siedzą naprzeciwko siebie, dz. Wykonuje dowolne ruchy, gesty, wykorzystuje mimikę twarz, rodzic naśladuje ruch Dz.- następuje zmiana ról
  • Dz. Leży na podłodze, rodzic turla go w różne strony- zmiana ról
  • ,,Naleśnik”- dz. Leży na plecach, na podłodze, R.,, zawija go w naleśnik, smaruje dżemem, posupuje cukrem, kroi” – zmiana ról
  • Dz. i R. siedzą na podłodze w siadzie prostym, opierają się o siebie plecami, Dz. pcha plecami rodzica- zmiana ról
  • ,,Wóz”- R. ciągnie za kostki Dz., które leży na plecach
  • Dz. siada przy nodze R. , obejmuje ją rękoma, ten powoli  idzie ciągnąc Dz.
  • ,,Fotelik”- R. w siadzie skrzyżnym, Dz. siada opierając się plecami o R., kołysanie Dz. przy dźwiękach muzyki klasycznej, relaksacja
  • ,,Tunel”- R. w klęku podpartym, Dz. przechodzi pod R.( na kolanach, pełzając, czołgając się… )
  • Prowadzenie niewidomego- R. ma zamknięte oczy, Dz. prowadzi go po pokoju- zmiana ról
  • ,,Krokodyl”- R. leży na brzuchu, Dz. kładzie się na niego tak, by brzuchem dotykać pleców R.- R wozi Dz. po pokoju

Ćwiczenia ,,przeciwko” w parach

  • Dz. zwija się w kłębek, R. próbuje go ,, rozwinąć”- zmiana ról
  • Dz. siedzi mocno podparte na podłodze, R. próbuje go przesunąć- zmiana ról

Ćwiczenia ,,razem” w parach

  • Siedząc przodem do siebie i trzymając się mocno za ręce, Dz. kładzie się na plecach , R. przyciąga go do siebie
  • Stojąc przodem do siebie i trzymając się mocno za ręce, palce stóp ćwiczących złączone, Dz. odchyla się od R.
  • Stojąc R. ugina kolana( do przysiadu), Dz. z pomocą staje na udach R., trzymając się mocno za ręce, Dz. odchyla się do tyłu
  • Dz. stoi tyłem do rodzica, nie odrywając nóg od podłogi, ,,upada” na ręce rodzica
  • ,,Mała karuzela”-R. obejmuje rękoma Dz. które stoi przed  nim 9R splata dłonie na wysokości klatki piersiowej Dz.) R unosi Dz. w do góry i obraca się z nim wokół własnej osi (kilka obrotów w prawo i w lewo) jednocześnie podwyższając lub obniżając  lot trzymanego Dz.

Na zakończenie wykonujemy dziecku przy muzyce relaksacyjnej masaż całego ciała Dz. leży przodem ( na brzuchu) R. – recytuje wierszyk jednocześnie wykonując masaż.

Przykładowy wierszyk

Słońce świeci ( masujemy otwartymi dłońmi plecy). Pędzą konie  (oklepujemy plecki). Idą słonie po betonie (stukamy piąstkami). Idzie pani na szpileczkach (stukamy w plecki palcami wskazującymi). Płynie wąska rzeczka (głaszczemy plecy jedną ręką i robimy slalom). Pada deszczyk (udajemy że gramy na pianinie). Przeszedł dreszczyk ? ( rysujemy znak zapytania). Następnie zamieniamy się rolami.

Osłuchanie z piosenką ,,Niech żyją wakacje”

  1. Dziecko wyrabia poczucie rytmu według wskazówek z filmu (potrzebne będą drewniane łyżki lub inne przedmioty na których będzie można wystukać rytm)
  • Dziecko kilkakrotnie słucha piosenki i wypowiada się na temat jej słów i melodii.

Niech żyją wakacje,

niech żyje pole i las

i niebo, i słońce,

wolny, swobodny czas.

Pojedzie z nami piłka

i kajak, i skakanka,

będziemy grać w siatkówkę

od samiutkiego ranka.

Gorące, złote słońce

na ciemno nas opali,

w srebrzystej, bystrej rzece

będziemy się kąpali.

Niech żyją wakacje,

niech żyje pole i las

i niebo, i słońce,

wolny, swobodny czas.

Rozpoznanie monet i banknotów o niskich nominałach

  • Rodzic tak organizuje miejsce pracy z dzieckiem, by kojarzyła się dziecku
    z wakacyjnymi zakupami: sklepy z wakacyjnymi pamiątkami, budki z lodami, goframi itp. Umieszcza na ścianach pokoju arkusze papieru ze zdjęciami w/w obiektów
    z ich charakterystycznymi witrynami opatrzonymi nazwami i tematycznie dobranymi napisami/ reklamami.
  • Rodzic tłumaczy dziecku, że będąc na wakacjach (podobnie jak w życiu codziennym) za wszystkie zakupy musimy zapłacić. Pyta dziecko, czy wie czym płacimy? (kartą, przelewem, gotówką). Dorosły pokazuje dziecku monety i banknoty, tłumaczy
    by zrobić zakupy, trzeba znać wartość pieniędzy. Prosi dziecko, by wyodrębniło
    na monetach cyfry i wskazało: 1 zł, 2 zł, 5 zł, 1 grosz, 2 grosze, 5 groszy, 10, 20, 50 groszy a także, by nazwało nominały banknotów: 10 zł, 20 zł, 50 zł, 100 zł.
  • Rodzic pokazuje dziecku różne produkty, które najczęściej kupujemy na wakacjach,
    w różnych cenach, np. widokówkę z ceną 1 zł. Prosi, by dziecko wybrało monetę
    o wartości 1 zł. Dziecko wybiera „złotówkę” i wymienia ją z rodzicem za widokówkę. Rodzic pokazuje inne produkty (mogą być atrapy lub zdjęcia tych produktów), które kosztują 2 zł. Dziecko wybiera monetę dwuzłotową. Podczas zabawy rodzic zwraca się do dziecka z pytaniem:  Co można zrobić, aby kupić lody za 2 zł, nie mając jednej monety o wartości 2 zł? Dziecko rozwiązuje problem, płacąc dwiema monetami
    o wartości po 1 zł.
  • Rodzic informuje, że lizak kosztuje 1 zł. Pyta dziecko: Ile lizaków może zastąpić
    10 monet po 1 zł? Jakimi pieniążkiem można zastąpić 10 monet po 1 zł?
     Dziecko odpowiada, że banknotem 10 złotowym.

Rodzic zachęca dziecko do przeliczania pieniędzy przez niego przygotowanych oraz wyznaczania równowartości monet

Rodzicu wydrukuj i wytnij rozsypankę literową „Lato”.

  • Na tylnej kartce każdej wyciętej litery narysuj figurę geometryczną (L: trójkąt, a: koło, t: kwadrat, o: prostokąt).
  • Na oddzielnej kartce przygotuj dla dziecka kod który pozwoli dziecku rozwiązać zagadkę: od lewej narysuj kolejno: trójkąt, koło, kwadrat, prostokąt a następnie daj dziecku rozsypankę literową.
  • Dziecko układa po kolei rozsypankę według wskazanej kolejności, następnie przekręca karteczki i odczytuje powstałe hasło: „Lato”.

Teraz już wiemy na jaki temat będziemy dziś rozmawiać! Rodzicu zapytaj dziecka o jego skojarzenia z latem.

  1. Rodzicu przeczytaj dziecku wiersz:

    „Na wakacje ruszać czas”

    Za dni kilka –o tej porze
    będę witać polskie morze.
    Bo najbardziej mi się marzy
    żeby bawić się na plaży.

    A ja chciałbym dotknąć chmury
    i dlatego jadę w góry.
    Razem z mamą, razem z tatą
    w górach lubię spędzać lato.

    Ja na morze nie mam czasu.
    Wolę jechać het- do lasu.
    I tam z dziadkiem zbierać grzyby
    albo w rzece łowić ryby.

    Dla mnie to najlepsza pora
    żeby wskoczyć do jeziora.
    Nie chcę w upał chodzić w góry.
    Wolę jechać na Mazury.

    Morze, góry, las i rzeka;
    Wszystko to już na nas czeka.
    Bo zaczęło się już lato
    Jedźmy mamo, jedźmy tato.


  • Rozmowa na temat wiersza.
  • Gdzie wybierają się na wakacje dzieci w wierszu?
  • Co można robić na wakacjach nad morzem, w górach, w lesie, nad jeziorem?
  •  Wybieranie przez dzieci ilustracji przedstawiających morze, góry, las, jezioro. Porozmawiajcie na temat swoich planów wakacyjnych. Gdzie się wybieracie? Co będziecie robić?
  • Rodzicu zaproś teraz dziecko do wykonania pracy plastycznej pt. „Moje wymarzone wakacje”.

Do wykonania pracy plastycznej potrzebne nam będą:

  • Wydruk „Wakacyjne marzenia” (dziecko w okularach)
  • Kredki
  • Papier kolorowy do wykonania włosów lub włóczka
  • Klej (przy włóczce najlepiej wikol)

Sposób wykonania pracy:

  1. Na szkłach okularów dziecko ma narysować miejsce, w którym chciałyby spędzić wymarzone wakacje.
  2. Następnie dziecko musi dorysować dorysować nos, usta, brwi.
  3. Z papieru kolorowego lub włóczki dziecko dorabia także włosy.

Czekamy na zdjęcia prac dzieci! 😉

Jeszcze troche angielskiego:

Propozycje zabaw i ćwiczeń dla 5-latkówPropozycje zabaw i ćwiczeń dla 3-latków